Passar Bandoeng uit de kunst door Frans Leidelmeijer O Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Op uitnodiging van de Stoomvaartmaat schappij Nederland kwam de schilder Willy Sluiter (1873-1949) in 1923 naar Java. De bootreis naar Nederlands-Indië legde hij door middel van schetsen en schilderijen vast. Bekend zijn schetsen van het leven aan boord en de gezichten op de haven van Genua en de Golf van Aden. In de Golf van Aden kan het, zoals ik het me nog kan herin neren van de overtocht van Indonesië naar Holland, bloedheet zijn. Het spreekt vanzelf dat Willy Sluiter op Java veel inspiratie kreeg voor het maken van schilderijen en tekeningen, zoals te zien is aan het afgebeelde werk. Sluiter schreef het woord pasar zoals je het uitspreekt met twee s'en. Het is een sfeervol werk, gemaakt in ge mengde techniek, zoals aquarel, gouache en pastel op board. Mooi van kleur en composi tie. Waarschijnlijk is het in de vroege ochtend of de late namiddag gemaakt. De mata hari (zon) schijnt namelijk niet zo uitbundig. De werken die Sluiter op zijn reis naar en op Java gemaakt heeft, zijn door de Stoomvaart maatschappij Nederland gereproduceerd en gebundeld in een boek, getiteld Per Stoom vaartmaatschappij Nederland naar Java. Willy Sluiter was tijdens zijn leven al een ge vierd kunstenaar; hij kreeg veel onderschei dingen voor zijn werk. Naast het schilderen en aquarelleren ontwierp hij ook bijzondere affiches waarop mondaine mensen waren afgebeeld in komische situaties. Verder verkreeg hij ook nog bekendheid om zijn politieke prenten en portretten. juni 2012 15 Moesson #12 juni 2012.indd 15 24-05-12 22:17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 15