Passar Bandoeng
uit de kunst
door Frans Leidelmeijer O
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand een kunstobject
dat ontstaan is uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Op uitnodiging van de Stoomvaartmaat
schappij Nederland kwam de schilder Willy
Sluiter (1873-1949) in 1923 naar Java. De
bootreis naar Nederlands-Indië legde hij
door middel van schetsen en schilderijen
vast. Bekend zijn schetsen van het leven
aan boord en de gezichten op de haven van
Genua en de Golf van Aden. In de Golf van
Aden kan het, zoals ik het me nog kan herin
neren van de overtocht van Indonesië naar
Holland, bloedheet zijn.
Het spreekt vanzelf dat Willy Sluiter op Java
veel inspiratie kreeg voor het maken van
schilderijen en tekeningen, zoals te zien is
aan het afgebeelde werk. Sluiter schreef het
woord pasar zoals je het uitspreekt met twee
s'en. Het is een sfeervol werk, gemaakt in ge
mengde techniek, zoals aquarel, gouache en
pastel op board. Mooi van kleur en composi
tie. Waarschijnlijk is het in de vroege ochtend
of de late namiddag gemaakt. De mata hari
(zon) schijnt namelijk niet zo uitbundig. De
werken die Sluiter op zijn reis naar en op
Java gemaakt heeft, zijn door de Stoomvaart
maatschappij Nederland gereproduceerd en
gebundeld in een boek, getiteld Per Stoom
vaartmaatschappij Nederland naar Java.
Willy Sluiter was tijdens zijn leven al een ge
vierd kunstenaar; hij kreeg veel onderschei
dingen voor zijn werk. Naast het schilderen
en aquarelleren ontwierp hij ook bijzondere
affiches waarop mondaine mensen waren
afgebeeld in komische situaties. Verder
verkreeg hij ook nog bekendheid om zijn
politieke prenten en portretten.
juni 2012 15
Moesson #12 juni 2012.indd 15
24-05-12 22:17