Het jaar 1962
Zke (^andy 3£idó
Hotel Slotania
Eind jaren vijftig, begin jaren zestig van de vorige eeuw
speelden de eerste rockbandjes ieder weekend in de Am
sterdamse uitgaanscentra. In de vele café's op de beruchte
Zeedijk bijvoorbeeld. Net als in Den Haag en Rotterdam was
de Indische inbreng overheersend. En menig bandlid en
bezoeker woonde in of vlakbij de nieuwe wijken Slotervaart
en Slotermeer, waar in Hotel Slotania regelmatig Indische
dansfeesten werden gehouden. Met deelname van de lokale
helden uiteraard. Hoe keken de Nederlanders tegen die 'wilde'
Indische jeugd aan, hoe komt het dat de Indo's en Ambone
zen zo hip waren; was er thuis sprake van een generatiekloof;
leverde het spelen in de café's nog wat op (naast drank en
vrouwen); waarom zijn ze niet beroemd geworden; sterker,
waarom weet niemand iets van die Amsterdamse pioniers;
en alsjeblieft, vertel nog eens van Duitsland en The Beatles!
Herman Keppy haalt het obscure 'The Mokum Slop' van The
Hondo Rockers onder het stof vandaan, net als 'The Big Ad
venture' van The Black Arrows en 'I'm Gonna Knock On Your
Door' van The Candy Kids.
Voor meer info over het project van Herman Keppy:
www.hermankeppy.com
In Nederland mochten we optreden in de Rudy Carell Show. Na de
show ben je eventjes bekend in de buurt. Er kwamen mensen in de
straat die aanbelden voor een handtekening en er werden ook veel
brieven bezorgd. Daaropvolgend zijn we een aantal keer in Duitsland
geweest voor tv-optredens. Voor ons jongetjes was dat een paar
dagen uit.
We kwamen in München voor de Tom Manders show en in hetzelfde
programma trad ook Ria Valk op. In die periode ontmoetten we al die
sterren: The Blue Diamonds, Anneke Grönloh, Johnny Lion en Rob de
Nijs. En in de beginperiode, toen mijn broertje en ik net dat plaatje
hadden opgenomen, trokken we ook op met Jan Akkerman. Ik weet
nog dat we ergens optraden, begeleid door The Strangers, hij zou
ook optreden met zijn band, de Real Cellar Boys. The Strangers waren
waarschijnlijk de eerst band in Nederland waarvan de gitarist, Gerard
Tubbergen een Fender Stratocaster bezat. Die was speciaal voor hem
in Amerika besteld. Jan Akkerman keek zijn ogen uit.
Mijn broer en ik trokken uiteraard veel met elkaar op, maar dat ging
altijd goed. Toen we wat verder kwamen, zong mijn broer altijd de
eerste stem of de solo. Vond ik helemaal niet erg om tweede stem
te zijn. Aan de andere kant, toen we echt in een band begonnen te
spelen, werd ik de sologitarist en hij de slaggitarist. Daar hebben we
geen ruzie over gehad, zelfs geen discussie van 'ik wil dat doen en jij
moet dat'. We pasten gewoon goed bij elkaar.
Mijn ouders waren trots op ons. Mijn moeder maakte de kleding, je
weet wel, glimmende jasjes en zo. Mijn vader was onze manager.
Toen we in 1962 die shows in Duitsland deden op televisie, kregen we
voor één liedje zingen tweeduizend mark. Dat was veel geld en werd
contant uitbetaald. Dan staken die twee kleine jongetjes dat geld in
hun zak en vlogen terug naar Nederland.
Wat ook mooi was, was dat als we een plaatje hadden gemaakt (in
1961 één, in 1962 tien en in 1963 één - HK) en die was geperst en uit
gebracht, dan gingen we echt naar de platenzaak om te kijken of-ie
er al lag. Zo leuk. Vraag me niet hoeveel platen we hebben verkocht.
Kennelijk werden ze ook gepromoot in het buitenland, want op een
gegeven moment hadden we een fanclub in Hong Kong. We hebben
zelfs een rolletje gehad in een muziekfilm in Oostenrijk met Rocco
Granata in de hoofdrol. We zingen in een scène die zich afspeelt in
een bus die door Oostenrijk rijdt.'
Het eerste singletje was 'Kili Watch' met op de b-kant 'Somebody
Stole My Gal'. Ons bekendste plaatje was 'I'm gonna knock on your
door'. Het is in dezelfde tijd ook opgenomen door de Amerikaanse
kindacteur Eddie Hodges. Het verhaal gaat dat hij het aanvanke
lijk niet wilde opnemen. Helaas deed hij het toch en het werd een
wereldhit voor hem. Jammer, want anders hadden wij misschien die
wereldhit gehad.
De hoogtijdagen van de Indische popbandjes en solo-acts liggen wel
licht in 1962. De rockscene in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
wordt gedomineerd door Indische bands. De Tielman Brothers spelen
op de toppen van hun kunnen in Duitsland. 'Paradiso' van Anneke
Grönloh, dat jaar uitgebracht, haalt de platinastatus en The Blue Dia-
42 Moesson
Moesson #12 juni 2012.indd 42 24-05-12 22:20