KAN
Indische connectie
ON THE COVER OF THE MOESSON
'Op mijn 22ste heb ik een lange reis ge
maakt door Indonesië; ik had net zo goed
door Gambia kunnen reizen. Het is gewoon
een totaal ander volk. Ik had geen enkele
aansluiting.'
Ronald Hooft (februari, 2009)
'Pas toen ik in Indonesië was voor onderzoek
is mijn moeder voor het eerst naar Indonesië
teruggegaan. Ze was bang en angstig, want
ze herkende de vijandige benadering van
haar als Indo-Chinese. Ik zei gewoon tegen
de taxichauffeur: "Hé je gaat me toch niet
afzetten." Ik was keihard aan het onder
handelen. De eerste keer in Surabaya in de
taxi, zat mijn moeder achterin peentjes te
zweten, terwijl ik aan het afdingen was. Ik
vroeg: "Ma, wat is er met je aan de hand?" Ze
zei: "Zo meteen gaat ie rampokken, wordt ie
mataglap en snijdt ie je hoofd eraf."'
Mei Li Vos (november 2006)
'De Amerikaanse countryzanger James
Intveld zei in Moesson dat het Indische volk
een lost tribe is. Dat vond ik indrukwekkend
gezien. Want het is zo. Er zijn veel overeen
komsten tussen het joodse, en als ik dat mag
zeggen, het Indische volk. Beiden zijn verdre
ven uit hun land van herkomst en in beider
muziek zit een gevoel van heimwee dat altijd
aanwezig is, dat kun je er niet uithalen.'
Ernst Jansz (september, 2010)
het ingewikkelde verhaal over de Indo-Euro-
pese cultuur uitleggen en dat is lastig. "Oh ja,
Nederland, de molens!" wordt er vervolgens
gereageerd en daar laat ik het dan maar bij.
Wanneer mensen specifiek naar de roots van
mijn ouders vragen, dan zeg ik dat ze in Indië
zijn geboren, maar vaak worden we aange
zien voor Filippijnen.'
James Intvelt (april 2010)
'Een acteercarrière is voor mij niet weg
gelegd. Somehow they always want to put
me in a jacuzzi. Of ik word gecast als het
Arabische, Italiaanse of Mexicaanse meisje.
Maar tussen Mexicanen zie ik er helemaal
niet Mexicaans uit.'
Naaktmodel Petra Verkaik (mei 2010)
Reportage
Java in de ban van
wonderjongen Ponari
Indische perkara
De verboden liefde
van Sara Specx en Pieter
Cortenhoeff
Claude Vanheye
Topfotograaf legt de
eerste generatie vast
'Veel Amerikanen begrijpen de mengcultuur
niet, vandaar dat ik vaak zeg dat ik Dutch
ben. Zeg ik Dutch-Indonesian, dan moet ik
'Indo, wat is dat nou? Wat betekent dat
nou? Vroeger moest je dat echt niet zeggen,
tegen de oudere generaties. Het was een
scheldwoord. Maar als je het me nu vraagt,
zou ik zeggen: Ja, ik ben een Indo. Nu ik ouder
geworden ben, voel ik dat het een rol speelt.'
Dinand Woesthoff (mei 2009)
'De klik die Dinand en ik hebben, heeft zeker
met het Indische te maken. Alleen al onze
vaders, dat zijn dezelfde mannen. Ze hebben
hetzelfde meegemaakt. Dinand en ik kunnen
praten over dingen zonder ze hoeven uit te
leggen. Bijvoorbeeld hoe het is om te reloca-
ten naar een ander land.'
Dennis van Leeuwen (mei 2009)
'Mijn vader moest van voren af aan be
ginnen. Ik zie hem eigenlijk alleen maar
studerend aan de eettafel. Hij heeft tien tot
twaalf jaar alleen maar aktes behaald. Hij is
in Nederland begonnen in de laagste baan
bij het ministerie van Defensie. Toen hij met
pensioen ging, was hij referendaris, één van
de hoogste rangen als ambtenaar.'
André Wetzel (juli, 2004)
'Ik heb een Surinaamse vader en een Indische
moeder, maar nooit de behoefte gevoeld
om bij een bepaalde groep te horen. Ik heb
bijvoorbeeld nooit een speciale band gehad
met Indische of Molukse voetballers. Ik kijk
nooit naar kleuren. Het zijn vooral andere
mensen die mij proberen te plaatsen. Moluk-
kers en Indische mensen denken nogal eens
dat ik Moluks ben, Surinamers dat ik Suri
naams ben - beginnen ze Surinaams tegen
me te praten, maar ik kan het ternauwer
nood verstaan. Zolang ik mijn eigen gang kan
gaan, vind ik het allemaal best.'
Gaston Taument (oktober 2002)
'Iedereen heeft een afkomst. En die afkomst
cultiveren we. Van Twentenaren wordt
gezegd dat ze op een beetje mystieke manier
van tradities houden, kom je uit Groningen
dan ben je nuchter. En ook Indische men
sen hebben een eigen identiteit die wordt
gecultiveerd. Ik denk dat je bij het opbouwen
van je eigen identiteit niet ontkomt aan een
bepaald soort generaliserende kenmerken. Er
bestaat altijd een verhaal over een identiteit.
En je kunt eigenlijk ook niet anders dan jezelf
eerst door dat verhaal te bezien.'
Coen Simon (november 2010)
'Ik denk dat het helemaal niet het punt is
of de Indische cultuur behouden blijft. Stel,
dat een cultuur geen recht van bestaan
meer heeft, waarom zou die dan behouden
moeten blijven? Een cultuur, ook de Indische,
is per definitie dynamisch, niet statisch. We
moeten leren van het verleden. De Neder
landse cultuur is onmiskenbaar veranderd
onder invloed van Indische migranten, in
positieve zin. Maar er zijn een heleboel
onaangename dingen die nog over zijn ge
bleven uit de koloniale tijd. Wees blij als die
er straks niet meer zijn! Wat ik mooi vind, is
dat Indische mensen zich niet meer schamen
voor hun achtergrond. En koesteren wat ze
geleerd hebben van de geschiedenis.'
Marion Bloem (juni, 2003)
12 Moesson - I000s'e nummer
Moesson #1 juli 2012.indd 12
29-06-12 11:22