KAN Indische connectie ON THE COVER OF THE MOESSON 'Op mijn 22ste heb ik een lange reis ge maakt door Indonesië; ik had net zo goed door Gambia kunnen reizen. Het is gewoon een totaal ander volk. Ik had geen enkele aansluiting.' Ronald Hooft (februari, 2009) 'Pas toen ik in Indonesië was voor onderzoek is mijn moeder voor het eerst naar Indonesië teruggegaan. Ze was bang en angstig, want ze herkende de vijandige benadering van haar als Indo-Chinese. Ik zei gewoon tegen de taxichauffeur: "Hé je gaat me toch niet afzetten." Ik was keihard aan het onder handelen. De eerste keer in Surabaya in de taxi, zat mijn moeder achterin peentjes te zweten, terwijl ik aan het afdingen was. Ik vroeg: "Ma, wat is er met je aan de hand?" Ze zei: "Zo meteen gaat ie rampokken, wordt ie mataglap en snijdt ie je hoofd eraf."' Mei Li Vos (november 2006) 'De Amerikaanse countryzanger James Intveld zei in Moesson dat het Indische volk een lost tribe is. Dat vond ik indrukwekkend gezien. Want het is zo. Er zijn veel overeen komsten tussen het joodse, en als ik dat mag zeggen, het Indische volk. Beiden zijn verdre ven uit hun land van herkomst en in beider muziek zit een gevoel van heimwee dat altijd aanwezig is, dat kun je er niet uithalen.' Ernst Jansz (september, 2010) het ingewikkelde verhaal over de Indo-Euro- pese cultuur uitleggen en dat is lastig. "Oh ja, Nederland, de molens!" wordt er vervolgens gereageerd en daar laat ik het dan maar bij. Wanneer mensen specifiek naar de roots van mijn ouders vragen, dan zeg ik dat ze in Indië zijn geboren, maar vaak worden we aange zien voor Filippijnen.' James Intvelt (april 2010) 'Een acteercarrière is voor mij niet weg gelegd. Somehow they always want to put me in a jacuzzi. Of ik word gecast als het Arabische, Italiaanse of Mexicaanse meisje. Maar tussen Mexicanen zie ik er helemaal niet Mexicaans uit.' Naaktmodel Petra Verkaik (mei 2010) Reportage Java in de ban van wonderjongen Ponari Indische perkara De verboden liefde van Sara Specx en Pieter Cortenhoeff Claude Vanheye Topfotograaf legt de eerste generatie vast 'Veel Amerikanen begrijpen de mengcultuur niet, vandaar dat ik vaak zeg dat ik Dutch ben. Zeg ik Dutch-Indonesian, dan moet ik 'Indo, wat is dat nou? Wat betekent dat nou? Vroeger moest je dat echt niet zeggen, tegen de oudere generaties. Het was een scheldwoord. Maar als je het me nu vraagt, zou ik zeggen: Ja, ik ben een Indo. Nu ik ouder geworden ben, voel ik dat het een rol speelt.' Dinand Woesthoff (mei 2009) 'De klik die Dinand en ik hebben, heeft zeker met het Indische te maken. Alleen al onze vaders, dat zijn dezelfde mannen. Ze hebben hetzelfde meegemaakt. Dinand en ik kunnen praten over dingen zonder ze hoeven uit te leggen. Bijvoorbeeld hoe het is om te reloca- ten naar een ander land.' Dennis van Leeuwen (mei 2009) 'Mijn vader moest van voren af aan be ginnen. Ik zie hem eigenlijk alleen maar studerend aan de eettafel. Hij heeft tien tot twaalf jaar alleen maar aktes behaald. Hij is in Nederland begonnen in de laagste baan bij het ministerie van Defensie. Toen hij met pensioen ging, was hij referendaris, één van de hoogste rangen als ambtenaar.' André Wetzel (juli, 2004) 'Ik heb een Surinaamse vader en een Indische moeder, maar nooit de behoefte gevoeld om bij een bepaalde groep te horen. Ik heb bijvoorbeeld nooit een speciale band gehad met Indische of Molukse voetballers. Ik kijk nooit naar kleuren. Het zijn vooral andere mensen die mij proberen te plaatsen. Moluk- kers en Indische mensen denken nogal eens dat ik Moluks ben, Surinamers dat ik Suri naams ben - beginnen ze Surinaams tegen me te praten, maar ik kan het ternauwer nood verstaan. Zolang ik mijn eigen gang kan gaan, vind ik het allemaal best.' Gaston Taument (oktober 2002) 'Iedereen heeft een afkomst. En die afkomst cultiveren we. Van Twentenaren wordt gezegd dat ze op een beetje mystieke manier van tradities houden, kom je uit Groningen dan ben je nuchter. En ook Indische men sen hebben een eigen identiteit die wordt gecultiveerd. Ik denk dat je bij het opbouwen van je eigen identiteit niet ontkomt aan een bepaald soort generaliserende kenmerken. Er bestaat altijd een verhaal over een identiteit. En je kunt eigenlijk ook niet anders dan jezelf eerst door dat verhaal te bezien.' Coen Simon (november 2010) 'Ik denk dat het helemaal niet het punt is of de Indische cultuur behouden blijft. Stel, dat een cultuur geen recht van bestaan meer heeft, waarom zou die dan behouden moeten blijven? Een cultuur, ook de Indische, is per definitie dynamisch, niet statisch. We moeten leren van het verleden. De Neder landse cultuur is onmiskenbaar veranderd onder invloed van Indische migranten, in positieve zin. Maar er zijn een heleboel onaangename dingen die nog over zijn ge bleven uit de koloniale tijd. Wees blij als die er straks niet meer zijn! Wat ik mooi vind, is dat Indische mensen zich niet meer schamen voor hun achtergrond. En koesteren wat ze geleerd hebben van de geschiedenis.' Marion Bloem (juni, 2003) 12 Moesson - I000s'e nummer Moesson #1 juli 2012.indd 12 29-06-12 11:22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 12