s Musik fce wereld van Karina Schaapman Terus Main .oesson Andy Tielman Karina Schaapman Truth is stranger than fiction Een gesprek met hoofdredacteur Marjolein van Asdonck Armand Mensingh, sales (20C7-heden) Op 10 november 2011 moet er een Indo door de hemelpoort zijn gegaan met een Fender gitaar in de ene hand en een Gibson in de andere. Andy Tielman overleed op die dag op 75-jarige leeftijd. En mocht er een God bestaan dan zijn er nu twee; want was Andy geen gitaargod? Een idool, een djago op de gitaar en op de bühne? Ook al besefte ik dat op dat moment niet, sinds ik Andy met zijn broers als The Tielman Brothers in 1958 op tv heb gezien, ben ik nooit meer dezelfde ge weest. Wat een muzikaliteit en creativiteit! En wat een show werd er toen gegeven! La ter, in '65 en '66 zag ik hun optredens in het Palais de Danse Scheveningen, het Walhala van de muziekwereld, waar ze voorgoed hun naam vestigden. Nu, meer dan vijftig jaar later, hebben Andy met zijn broers en zus Jane de erkenning gekregen die zij verdienden; het officieel begin van de Nederlandse popmuziek met hun singel 'Rock little baby of mine'. Daarom heeft het interview in Moesson december 2011, vermoede lijk het laatste interview dat Andy gegeven heeft, als postuum eerbe toon aan deze Indorocker voor mij een speciale betekenis. Bregtje Knaap, freelancer (20C7-heden) Als freelance tekstschrijver en eindredacteur werk ik voor verschillende publieksbladen en schrijf ik regelmatig interviews, lifestyle-, beauty- en travelartikelen. Moesson - voor en door Indo's - neemt een speciaal plekje in mijn hart in. Er is met mede-Indo's altijd die 'klik', dat gevoel van herkenning en verbin ding. Dat merk ik keer op keer wanneer ik op pad ben voor een interview. Wat ik zo bijzon der vind, is dat je in een gesprek heel dichtbij iemand komt. Vaak praat je binnen tien minuten al over de meest intieme kwesties, waarbij je als interviewer vragen mag stellen die je anders niet zo snel zou durven stellen. Tenminste ik niet. Alle persoonlijke verhalen, klein en groot, van bekende en minder be kende Indo's, raken me. Zoals dat van Karina Schaapman, die na de wervelwind van kritiek die over haar heen kwam na de publicatie van haar boek Zonder moeder opkrabbelde en keihard terugsloeg met haar kunstproject en bestseller kinderboek Het Muizenhuis. Of de ontmoeting met Liesbeth List, de grande dame van het Nederlandse chanson en een levende legende maar totaal wars van enige sterallures. En dat van musicus Henry van Tienen en zijn vriendin Marijke, wiens levens drastisch veranderden toen bij hem de ziekte A.L.S. geconstateerd werd. Al die verhalen hebben me geraakt en aan het denken gezet, me iets geleerd en meegegeven. Dat hoop ik op mijn beurt weer via mijn stukken in Moes son aan jullie lezers door te geven. Dewi de Nijs Bik, stagiaire (april 2012-heden) Ik kan me voorstellen dat het voor lezers interes sant is om een keer te zien welke gezichten achter Moesson schuilgaan. Zo las ik graag het interview met hoofdredacteur Marjolein van Asdonck vorig jaar juli, over de 55ste jaargang. Hierin vertelde zij waar haar gedrevenheid en inzet voor het blad en de Indische gemeenschap vandaan komen en waarom het belangrijk is om een blad als Moes son in stand te houden. In het verlengde hiervan ligt een ander stuk van haar dat veel indruk op mij heeft gemaakt, namelijk 'Truth is stranger than fiction'. In deze column verklaart Marjolein waar om Indische literatuur een wezenlijk element in onze cultuur is gebleken. Ze vertelt dat onze ver teltraditie en de verhalende manier van schrijven diepgeworteld zijn in de Indische cultuur omdat fictie de enige plek is waar onze geschiedenis zich afspeelt. In onze verbeeldingskracht, wil ik bijna zeggen, maar zoals Marjolein schrijft en ook mijn moeder altijd zegt: truth is stranger than fiction. Marjolein bedoelt hiermee te zeggen dat onze verhalen niet slechts fictie zijn, maar beschrijvin gen van de werkelijkheid, van onze geschiedenis. Van echte mensen met echte gevoelens, die echte dingen hebben meegemaakt, hoe onvoorstelbaar deze gebeurtenissen ook lijken voor jongere generaties. Beschrijvingen van het Indië dat ooit bestond en nog steeds voortbestaat in de herin nering. In het verhaal. Want de verhalen die wij altijd aan elkaar hebben doorgeven zijn de enige bewijsstukken van ons leven. Zoals Tjalie Robin son zei: 'omdat we geleefd hebben en nog steeds bestaan'. Nog altijd het leidmotief van Moesson, ook na 1.000 edities. 16 Moesson - 1000snummer Moesson #1 juli 2012.indd 16 29-06-12 11:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 16