Het Onheil Aan Banden Frans Leidelmeijer UIT DE KUNST Ter gelegenheid van het verschijnen van de 1.000ste editie van Moesson vroeg de redac tie mij: 'Welke van je tot nu toe verschenen columns is je favoriete?' In 1983 ging ik, na het gedwongen vertrek van mijn familie uit Indonesië in 1951, voor het eerst weer terug. Eén van de redenen was, dat ik in Nederland door diverse publica ties en tentoonstellingen geïnteresseerd was geraakt in de koloniale architectuur van 1900 tot 1950. In het bijzonder de architectuur in art nouveau stijl, Amsterdamse School, art deco en modernistische stijl, gebouwd door Nederlandse, Indo-Europese en Indo-Chinese architecten en ingenieurs. Dezelfde stijlen waarin ik me als kunstexpert sinds 1971 heb gespecialiseerd. Die eerste reis was een openbaring. Het was een vorm van moderne archeologie bedrij ven. In alle grote steden op Sumatra en Java, op Bali wat minder, maar ook in kleinere plaatsjes trof ik gebouwen waarvan ik de stijlen herkende van Nederlandse, Europese en Amerikaanse architectuur, maar in een tropische variant of in een mengvorm van Indonesische en westerse architectuur. Ik trof er niet alleen architectuur aan, maar ook tegeltableaus, beeldhouwwerk, vloertegels en glas-in-lood ramen. Soms ook meubels. Ik ben daarna nog vele malen teruggeweest en ontwikkelde het idee om er met een professionele fotograaf heen te gaan om een spectaculair fotoboek te maken. Goede foto's kunnen ook zo veelzeggend zijn. Helaas is het er nog niet van gekomen... Mijn bezoek aan Indonesië is de aanleiding geweest tot een van mijn favoriete columns in Moesson van november 2003, gewijd aan het voormalige verzekeringsgebouw ontworpen door Hein Berlage in Soerabaja. Evenals bij de Beurs in Amsterdam heeft Berlage bij dit gebouw samengewerkt met de beeldhouwer Joseph Mendes da Costa die 2 spectaculaire dorpelwachters in de vorm van gevleugelde jaguars ontwierp. De dorpelwachters dragen de naam Het Onheil Aan Banden, heel toepasselijk voor een verzekeringsmaatschappij. De andere kunstenaar waar hij net als bij de Beurs een beroep op deed, is Jan Toorop, die een klein tegeltableau ontwierp met betrekking op het verzekeringswezen. Dit tableau werd boven de middelste ingang van het gebouw ingemetseld. Ik kan me nog goed herinneren dat ik euforisch gestemd het gebouw bekeek. Berlage in Soerabaja samen met die grote beelden van Mendes da Costa. Ongelofelijk! Euforie vermengd met weemoed, verlangend naar een tijd die toch voorbij is. Echter ook frustratie over het feit dat de band met onze voormalige kolonie zo abrupt werd verbro ken en de vrees dat die koloniale architectuur niet behouden zal blijven. Ondanks diverse verenigingen in steden als Jakarta, Bandung en Semarang tot behoud van deze koloniale architectuur, is het in al die jaren niet echt opgeschoten met de grootschalige conserve ring van deze unieke erfenis. Ik hoop echter dat mijn favoriete column de aanzet blijft tot het realiseren van mijn lang gekoesterde wens tot het maken van een fotoboek. Deze culturele erfenis is het meer dan waard. FOTO: LEENDERT JANSEN bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. juli 2012 27 Moesson #1 juli 2012.indd 27 2Q-0R-12 1124

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 27