moessQn tDinetina La Cinesina Onmogelijke vraag Met drie generaties koken Het leven van operadiva Maria Bigler Marjolein van Asdonck, hoofdredacteur (1998-heden) De ontmoeting die mij het meest heeft ge daan in de veertien jaar dat ik inmiddels bij Moesson werk, is die in 2006 met Maria Big ler. Als operadiva vierde ze in de jaren vijftig grote successen in Italië, daar noemden ze haar liefkozend La Cinesina, het Chineesje. In Nederland is ze vrijwel onbekend gebleven. In de beslotenheid van haar huiskamer luis terden we naar haar operaplaten. Alles wat Maria bereikt heeft, heeft ze op eigen kracht gedaan, want ze was al vroeg wees. Haar overtocht naar Nederland betaalde ze door wc's te schrobben op de Boschfontein. Een trieste kant van haar levensverhaal is dat ze zich door misbruik in haar jeugd niet aan een man kon binden. Daar bleef ze angstig voor. Daardoor bleef ze haar hele leven, in haar carrière en privé, toch op zichzelf aangewe zen. Maria Bigler is een fantastische vrouw, met veel levenswijsheid en zonder zelfme delijden. Ze berustte in de kaarten die het lot haartoebedeeld had, maar zonder haar pit te verliezen. De mooie foto van Armando Ello, met de zware velours gordijnen als achtergrond, portretteert Maria als de operaster die ze was. Na het interview schonk ze me een prach tige publiciteitsfoto uit 1955 en die hangt bij me thuis als aandenken aan onze bijzondere ontmoeting. Ik moet nog regelmatig aan haar denken. Mark Loderich redacteur (1993-1997), steun en toeverlaat (1997-heden) Of ik een artikel wilde uitkiezen waaraan ik bijzondere herinneringen heb, was de op dracht van de redactie. Maar wat te kiezen? Voor een oud-redacteur is het bijna een onmogelijke vraag. Zoveel verhalen, zoveel herinneringen. Herinneringen aan gezich ten, aan gesprekken, aan lezers en collega's. En ja, ook herinneringen aan boze brieven, ruzies en gedoe. Er werd wat afgekletst op de redactie, er werd vaak en veel gelachen, de kantoren op de Prins Mauritslaan en in de Bergstraat waren een open huis: de hele In dische gemeenschap kwam er over de vloer. Ik kan geen oude jaargangen doorbladeren zonder weemoedig te worden. Er komen namen en foto's voorbij van mensen die er niet meer zijn - omdat hun tijd gekomen was, maar helaas ook van mensen die nog midden in het leven stonden. Met veel lezers die ik tijdens mijn redactiejaren ontmoette, heb ik trouwens nog steeds contact. Wat me is bijgebleven is hun enorme betrokkenheid bij Moesson.Moesson wordt gedragen door een grote groep trouwe lezers en abonnees en dat is eigenlijk door de jaren heen niet veranderd. Ik kan geen artikel kiezen dat ik bijzonder vind, ik kan het niet omdat Moes son zelf bijzonder is. Op naar de tweedui zendste editie! Melroy Bisel, illustrator (9004-heden) Wat mijn leukste, mooiste Moesson-moment is? Dat is het moment dat ik gebeld werd met de vraag of ik met een familielid een familierecept zou willen bereiden. Dit was samen met tv-kok Lonny Gerungan voor de rubriek: Lonny kookt. Ik mijn vader bellen en die bleek net zo enthousiast als ik. We zijn kort daarna langs mijn oma gegaan om het recept te bepalen. Naast de gezellige mid dag die we bij Lonny thuis hebben gehad, was voor mij het samensmelten van drie generaties tot één onvergetelijke ervaring de toegevoegde waarde. Moesson is in mijn ogen de lijm die de generaties aan elkaar plakt en ben dan ook (monyet-)trots om mee te mogen helpen aan het opbouwen van onze toekomst. 28 Moesson - 1000snummer Moesson #1 juli 2012.indd 28 t©} 29-06-12 11:24 De cover van Moesson van maart 1995. De voorplaat foto komt uit een schoenen doos van Marks oma.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 28