Talisman Paniekmail Mooi moment Gustaaf PERIKEEE» Jakkes' rv% i sssfc ïM ssSEH Geert Onno Prins, redacteur/uitgever (1995-heden) Abonnee Ferry van Eekhout had een foto ingestuurd van hemzelf als baby, op schoot bij zijn overgrootmoeder. De foto was in Batavia genomen op 15 augustus 1922. Ootje van Dinter-Wasch, geboren in 1840, had een boodschap voor haar achterkleinkind op de achterkant geschreven, voor later. Haar stem kun je nu nog horen: Dit beeld, Ferry, is van je overgrootmoeder. Ik heb jouw portret laten opnemen met mij samen, toen je tien maanden oud was, en ik 82. Bewaard als een talisman, Ferry. Heb liefje ouders, ook in bange uren, wees waar, blijft rein in daad en denk aan haar in liefde ja? God zegen je, mijn eerste schat van mijn kleindochter Wiesje. Ferry zou de wereldbrand overleven, de exodus en diaspora, en uiteindelijk met zijn gezin in Maassluis terechtkomen. De Indische geschiedenis is vooral een monde linge geschiedenis en voor wie die niet heeft meegemaakt amper voor te stellen. De 1.000 edities van Moesson zijn oral history op papier en vertellen het verhaal van gewone mensen in buitengewone omstandigheden. Als in een echte tragedie. Het verhaal van een verzonken land en een volk op de vlucht. Achteraf bleek er nog een heel verhaal aan de foto vast te zitten. Nadat Ferry uit de oorlog terugkeerde, bleek zijn huis volledig gerampokt. Hij was alles kwijt. Maar toen hij ontredderd in de tuin stond, gaf een Indonesi sche buurman hem het verkreukelde fotootje dat hij in de tuin had gevonden. Voor hem bewaard als een talisman. Oef, of moet ik zeggen adoeh? Als beschei den Indo is het een moeilijke vraag om mijn favoriete stuk uit te kiezen. Als stagiaire jour nalistiek begon ik een aantal jaar geleden met korte stukjes voor de agenda, de voorga lerij en de schoolfoto. Uiteindelijk volgden de grotere interviews. Sinds een tijdje werk ik met veel plezier als freelancer voor Moes son. Wat me het meest is bijgebleven is het artikel over Indo-gitaristen in de jaren zeven tig. In vrij korte tijd moest ik verschillende muzikanten telefonisch interviewen. Dat ging nogal moeizaam want op de afgespro ken tijden kreeg ik een aantal niet te pakken maar de deadline kwam steeds dichterbij. Toen ik een paniekmail naar Geert stuurde dat ik niet wist of het allemaal ging lukken, kreeg ik de 'geruststellende' woorden: 'Ach Lynda, als het allemaal achter de rug is, is het heel leuk.' Dat was ook zo, want iedereen had leuke en mooie verhalen over vroeger. De geweldige jaren zeventig foto's maakten het helemaal af. Ik vind dat Moesson er steeds mooier uit is gaan zien en dat er veel mooie artikelen in staan. Dat is toch wel te danken aan al die lieve medewerkers bij Moesson en al die enthousiaste schrijvers en fotografen die elke maand weer hun bijdrage leveren. Moesson gefeliciteerd met de duizendste editie. Poekoel teroes! Mijn meest bijzondere Moesson moment is toch wel toen ik in juli 2008 mijn eerste Moesson als zelfstandig ontwerper kon gaan vormgeven. Dat augustusnummer, met Gustaaf Peek op de cover, is voor mij het begin van een hele fijne samenwerking met Geert en Marjolein. Elk nummer is het weer een mooi moment als de teksten, fotografie en illustraties bij elkaar komen en ik er een prachtig magazine van kan gaan maken. En elke keer weer, met ingehouden adem, het nummer doorbladeren zodra hij gedrukt en wel op mijn deurmat ligt, en beoordelen of het resultaat in het echt net zo mooi is geworden als op het scherm. Elk nummer maak ik steeds weer met veel plezier; mooie fotografie, prachtige illustraties en indruk wekkende interviews en reportages. Het is dan ook wel erg speciaal om een bijdrage te mogen geven aan het voortbestaan van dit bijzondere blad, 1000 nummers is een hele prestatie! juli 2012 39 Moesson #1 juli 2012.indd 39 29-06-12 11: -wékt na zastigjaa» overontheei Lynda Muller (stagiaire en inmiddels freelancer 2010-heden) Suzanne Smit-Van Hattum (grafisch vormgever 2008-heden)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 39