On the cover of the I ON THE COVER OF THE MOESSON wioessm Door Ricci Scheldwacht Goh, is die ook Indo?, denkt Ruben Dinge- mans altijd als hij bij zijn moeder door de Moesson bladert. 'Ik merk dat ik dat toch leuk en stiekem een beetje stoer vind, dat er zoveel bekende Indo's zijn', vertelde de tv- presentator in het maartnummer van dit jaar, waarin hijzelf werd geïnterviewd en zelf ook op de cover stond. Aan zijn moeder had hij vooraf niets verteld, zodat de verrassing des te groter zou zijn. Hoe turbulent het leven van een popgroep kan zijn, geen grotere sensatie dan om op de cover van Rolling Stone te staan, zong de band Dr Hook. Indo's die ooit voorop Moesson hebben gestaan kunnen bogen op eenzelfde soort ervaring. Nada van Nie werd overstelpt met reacties van Indische mensen toen ze een paar jaar geleden de cover van Moesson sierde. Het gaf haar nog meer een gevoel van Indische trots. Het is elke maand weer een verrassing welke BI'er (Bekende Indo) nu weer op de voorkant van Moesson staat. Natuurlijk, van oudgedienden als Sandra Reemer, Yvonne Keuls, Anneke Grönloh, Marion Bloem, de zusjes Klemann van Loïs Lane, Riem de Wolff, Ernst Jansz en Wieteke van Dort (als tante Lien) wisten we het natuurlijk allang, maar het blijft een aangename verrassing om te lezen wat oud-ministers Winnie Sorgdrager en Laurens Jan Brinkhorst over hun Indische afkomst te vertellen hebben. En in de regel leidt dat ook tot unieke uitspraken die elders niet te lezen zijn. Waar anders dan in Moes son zou Laurens Jan Brinkhorst liefdevol over zijn Indische moeder kunnen vertellen, die hem leerde dat hij zijn plaaggeesten met zijn knokkels precies tussen de ogen moest slaan? En wie wordt er niet warm bij de uitleg van voetballer Johnny Heitinga over wat volgens hem een Indische opvoeding is? In de wereld van de reclame noemen ze het celebrity endorsement: het inzetten van bekende mensen om aandacht voor je merk te vragen. Goede doelenorganisaties kun nen niet meer zonder celebrity als ambas sadeur. En het zijn niet alleen de makers van roddelbladen, maar ook die van de vele soorten glossy's, human interest-, lifestyle- en blootbladen, die als geen ander weten dat een bekend gezicht de verkoop omhoog kan stuwen. Toch is het Moesson daar in de eerste plaats niet om te doen. Onlangs legde Marjolein van Asdonck in haar blad uit wat wél de bedoeling is: 'We schrij ven over bekende en minder bekende Indo's die trots zijn op hun achtergrond en dat ook uitdragen.' In hetzelfde interview vertelde ze ook wat de redactie van Moesson beoogt sinds ze er in 2001 hoofdredacteur werd. Afrekenen met het eeuwige zogenaamde Indische minderwaardigheidscomplex en de typisch Indische bescheidenheid. Dat is één van de belangrijke gedachten achter de huidige koers die Moesson vaart. Laat maar zien dat er heel veel succesvolle Indo's zijn die goed zijn in wat ze doen en in hun vakgebied de top bereiken. En dan wel op de manier zo als het Moesson's grondlegger Tjalie Robinson ooit voor ogen stond, dus door middel van de petite histoire, bestaande uit persoonlijke ervaringen en getuigenissen. 'Want dat is waarin onze lezers zichzelf herkennen.' Mensen spiegelen zich graag aan anderen. In de human interest verhalen van anderen her kennen we onszelf. Iedereen wil zijn bestaan bevestigd zien en dat is voor Indo's, die soms onzichtbaar lijken op te gaan in de samenle ving niet anders. Als schrijfster Yvonne Keuls vertelt dat het besef van haar Indische afkomst pas echt tot haar doordrong toen ze rond haar 45ste voor het eerst weer naar Indonesië terugging, in plaats van haar moeder die te oud was om de reis zelf te ondernemen, denken we aan onze eigen opa's en oma's die eenmaal in Nederland nooit meer terug wilden naar hun geboorteland. En als personal trainer Oswin Beingsick vertelt over zijn onmetelijke liefde voor zijn familie, denken we aan die van ons, ongeacht de soms heftige strubbelingen die er soms ook zijn en die elke Indische familie ook kent. Het zijn verhalen die ons niet alleen met trots vervullen, maar ons ook laten glimlachen en ons troost bieden. Want na de verrassing van het zien van de cover volgt in het blad het verhaal. En als ze gaan vertellen is daar de herkenning. O ja. Natuurlijk. Zie je wel. Bij ons thuis ging het net zo... 8 Moesson - nummer Moesson #1 juli 2012.indd 8 29-06-12 11:22 I

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 8