'Indische Nederlanders zijn op alle hoge sporten van de samenleving terechtgekomen' tige verhalen. De liefde voor het land en de mensen die er wonen. De lichte heimwee naar de geuren, de straatgeluiden en niet te vergeten het eten. Dat is stiekem de derde reden waarom ik graag ja heb gezegd op de uitnodiging van Geert. Want van de Indische keuken krijg ik nooit genoeg. Dus ik hoop dat we zo nog wat lekkers te eten krijgen! Hier in Den Haag heb je Soeboer en Poentjak en uitstekende toko's waar je eten kunt afhalen. En behalve het eten heb je de muziek: ik ben een echte Hagenaar, Den Haag is een pop- stad en de hele popscene in Den Haag drijft eigenlijk op de Indische Nederlanders. En dan ook nog een keer dit bijzondere tijdschrift, dat al 56 jaar zo'n belangrijke bin dende factor is voor zoveel mensen die deze achtergrond met elkaar delen. Als een tijdschrift met zo'n specifiek lezers publiek het al 56 jaar en 1.000 nummers vol houdt, dan zegt dat veel over de abonnees en andere lezers. Het laat zien dat de Indische Nederlanders tot op de dag van vandaag een sterk groepsgevoel hebben. Een heel duide lijke eigen identiteit. En dat de tweede en derde generatie dat op hun eigen manier ook weer overnemen van de eerste generatie die in de jaren vijftig naar Nederland kwam. Dat gevoel ergens bij te horen geeft natuurlijk enorm veel steun en kracht. Achteraf gezien kun je alleen maar bewon dering hebben voor de manier waarop de In dische Nederlanders deel zijn geworden van de Nederlandse samenleving. Hoe ze - met behoud van hun eigen cultuur en gewoontes - hard hebben gewerkt om van hun leven in Nederland wat te maken. En hoe ze alles op alles hebben gezet om ervoor te zorgen dat hun kinderen goed terecht zouden komen. Volgens mij is dat kenmerkend voor de Indi sche gemeenschap. Daarvoor grote waarde ring en respect. Want als je kijkt naar de gemeenschap, naar de muziek, het eten en alle leuke zaken: er is ook heel veel verdriet geweest. En dat ging verder dan het leren eten van andijvie stamppot. Het was het verdriet van men sen die hun land verlieten, van mensen die twee culturen in zich droegen, verdriet om het onbegrip in Nederland, voor een aantal gewoontes, voor allerlei tradities. Dus van het wennen aan de kou, naar het wennen aan het Nederlandse eten, tot en met het opgroeien in een heel ander land, dat alles heeft een enorme impact gehad. Wat ik zo bijzonder vind, is dat als je van buiten kijkt naar de Indische gemeenschap, dan moet je eigenlijk vaststellen dat - als je er van de buitenkant naar kijkt - dat die overgang bijna geruisloos is verlopen. Bijna zonder problemen. Terwijl die natuurlijk niet zonder problemen is gegaan. De gebrekkige opvang en huisvesting in de beginjaren. Het totale onbegrip over wat zich tijdens de oorlog in Indië allemaal heeft afgespeeld. Ook mijn ouders hebben daarmee te maken gehad. Het ging allemaal niet vanzelf. En toch is het geruisloos gegaan. En is het deze gemeenschap geweest die in Nederland ontzettend beeldbepalend is geworden: voor de cultuur, voor de literatuur, de theaterwereld, de televisie, de weten schap... Indische Nederlanders zijn op allerlei plekken in de samenleving terecht gekomen. Ook omdat er een enorme ambitie zit bij heel 14 Moesson Moesson #2 aug 2012.indd 14 27-07-12 12:32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 14