De Birma-Siam spoorlijn UIT DE KUNST Frans Leidelmeijer Door het hoge aantal gestorven geallieerde krijgsgevangenen en andere dwangarbeiders staat de Birma-Siam spoorlijn bekend als de Dodenspoorlijn. Ook ik kende de gruwel verhalen die rond deze beruchte spoorlijn hingen en zag de film De Brug over de rivier de Kwai uit 1957. Een paar jaar geleden heb ik deze brug in het plaatsje Kanchanaburi in het echt gezien en er overheen gelopen. Ik was toen al danig onder de indruk, maar helemaal na het bezoek aan de Erebegraaf plaats. Het is eigenlijk echt pas bij me gaan leven toen ik onlangs het boek met tekeningen van Otto Kreefft (1923-2009) onder ogen kreeg. Het boek kwam in 1998 uit en was al snel uitverkocht. Er is zelfs een Engelse verta ling in Australië uitgegeven. Een tweede druk volgde in 2010. Dat Otto Kreefft de ontberingen en mis handelingen die met de aanleg van deze spoorlijn gepaard gingen aan den lijve heeft ondervonden, is debet aan dit succes. Maar zeker ook door de tekeningen van zijn hand, die zeer tot de verbeelding spreken. Zij val len op door hun verfijndheid en hun grote zeggingskracht en vertellen het verhaal van het dagelijks leven tijdens de aanleg van de Dodenspoorlijn. Na de capitulatie van het KNIL in 1942 was Otto Kreefft nog maar 19 jaar en als dienstplichtige werd hij Japanse krijgsgevangene en te werk gesteld aan de Birma-Siam spoorlijn. De spoorlijn was be doeld als bevoorradingslijn voor het Japanse leger in Noordwest-Birma dat oprukte naar de grens van Brits-Indië. Er werden 61.000 Engelse, Nederlandse, Aus tralische en Amerikaanse krijgsgevangenen onder erbarmelijke omstandigheden naar het gebied vervoerd. Daarnaast waren nog eens 200.000 romusha's uit de omringende landen geronseld. De 415 kilometer lange spoorweg, een enkel- spoor met 47 wisselpunten werd uiteindelijk in 15 maanden voltooid. Van de 61.000 krijgsgevangenen zijn 15.500 omgekomen door uitputting, ondervoeding en ziektes als cholera, dysenterie, malaria en door mishandeling. Van de 200.000 romusha's zijn er 170.000 gestorven. Na de oorlog heeft Otto Kreefft nog tot 1949 als vliegverkeersleider op het vliegveld Andir bij Bandoeng dienst gedaan. Hij heeft gedurende die periode 3 jaar de colleges gevolgd van de opleiding voor tekenleraren aan de Technische Hogeschool in Bandung. Na de soevereiniteitsoverdracht moet hij die opleiding afbreken en ging bij Unilever (Lintas) als art director werken. Hij heeft dat in Indonesië tot 1957 en later in Neder land tot zijn pensionering gedaan. In het voorwoord van Birma Spoorweg; een visuele herinnering schrijft Kreefft: 'Voor degene, die de hel van niet van nabij heeft meegemaakt, zal menige tekening misschien meer zeggen dan duizend woorden.' Ik kan dat alleen maar beamen. FOTO: LEENDERT JANSEN bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. augustus 2012 17 Moesson #2 aug 2012.indd 17 27-07-12 12:33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 17