Yola Geldtmeijer REPORTAGE Yola's vader werd tijdens de oorlog als krijgsgevangene te werk gesteld aan de Birmaspoorlijn. Hij werd verscheept naar Nagasaki. Tijdens zijn verblijf viel daar de atoombom. 'Ik denk dat daar een verband ligt met mijn medische achtergrond en die van familieleden.' Yola's jeugd werd over heerst door hevige buikpijnen. Als kind lag ze soms dagen op bed. Huisartsen deden het af als psychische klachten. 'Het ergste vond ik, dat ze me als kind niet geloofden.' Later bleek dat Yola een tumor in haar buik had die zich als een octopus verspreidde naar haar vitale organen. Van de acht operaties die ze onderging, waren er vier nodig voordat zij überhaupt haar dochter kon krijgen. 'Na al die pijnen was de bevalling voor mij een peulenschil.' Als kind met een groot rechtvaardigheids gevoel vond ze de vernedering en buiten sluiting in Nederland het ergst. 'Als zesjarig meisje werd ik uitgenodigd voor een kin derfeestje. De kamer zat vol. Een volwassen vrouw zei: die zwarte moet je niet binnen laten, die stelen als de raven. Ik gaf mijn ca deautje af en ben weggegaan. Ik vertelde het niet aan mijn moeder, om haar het verdriet te besparen. Lichamelijke pijn vergeet je weer, psychische pijn is veel erger.' aHgUStuPSKp m 2: Achter de vrolijke, uitbundige buitenkant van Yola Geldtmeijer (63 jaar) gaat heel wat leed schuil. 'Maar ik ben niet zielig hoor! Ik zing, ik dans, ik acteer, ik schilder. Voor mij is dat echt een uitlaatklep.' Op de set van de film Ver van familie kwam alles wat Yola onbewust meemaakte als baby, naar boven. 'Laat maar komen', zei Marion Bloem, 'dan kun je het verwerken.' 'De beelden, de decors, de geluiden. Als kind sla je dat op. Het ergst zijn de nachtmer ries die ik nog steeds heb. Daarin moet ik altijd rennen. Ik hoor het geschreeuw: "Mati Kué", "Merdeka", "Minta ampoen", ik hoor de klewangs. Op dat moment stijg ik op maar ik zie nooit gezichten. Waarschijnlijk hield mijn moeder mijn gezicht als baby tegen haar borst waardoor ik niets zag. De geluiden sloeg ik op. Nooit kijk ik naar documentaires over oorlogen en ik slaap altijd met een lamp aan.' Moesson #2 aug 2012.indd 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 21