Dangdut 'Het heeft tijd gekost voordat mijn ouders mij toestemming gaven om op het podium te staan. We zien er uitdagend uit en onze dansen zijn soms wat wild. Maar we brengen dangdut... en dangdut is het leven zelf' mix van Maleise folkmuziek (orkes Melayu), Indiase filmmuziek, Arabische melodieën, Sundanese jaipongan, gamelan en Europese rock en pop. Musikdangdut kent geen gren zen en als luisteraar word je regelmatig op het verkeerde been gezet. Zo kunnen in een nummer strakke gitaarakkoorden, subtiel fluitspel en bombastisch toetsenwerk elkaar met alle gemak van de wereld afwisselen. De grondleggers van de huidige dangdut zijn Rhoma Irama en zijn vrouwelijke tegenhan ger Elvy Sukaesih geweest, die in de vroege jaren zeventig de basis legden. In die tijd werden vooral jongeren uit de eenvoudige milieus geraakt door de andersoortige mu- ziekvariaties en de dichterlijke teksten over allerhande levensvraagstukken. Inmiddels zijn honderden vertolkers, het merendeel vrouw, in de voetsporen getreden van de eerste generatie dangdut-performers. Erie Susan, Ikke Nurjanah en Dewi Persik bijvoor beeld, wisten landelijke en internationale faam te verwerven. Maar het overgrote deel van de artiesten geniet plaatselijke bekend heid. Fitri, Elsa, Emas en Fita zijn vier jonge vrouwen die hun brood verdienen met het brengen van dangdut-covers in een straal van vijftig kilometer rond Cibinong (bij Bo- gor). Het podium is hun tweede thuis. Een dangdut-band bestaat uit een combina tie van moderne en traditionele instrumen ten als de suling (de fluit) en de kendangs. Aan het geluid uit deze langwerpige- en rondvormige drums, die met de vingers of de vlakke hand zijn te bespelen, ontleent de muzieksoort zijn naam. Een lange 'dang' en een korte 'dut': dang... dut. Om breed uit te kunnen pakken, bestaat een dangdut-gezel- schap, los van de vocalisten, al gauw uit zes tot tien muzikanten. Emas, Elsa, Fitri en Fita leerden elkaar drie jaar geleden kennen op bruilofts- en gele genheidsfeesten in de kleinere Sundanese steden en dorpen als Cigudeg en Cileungsi. Ze zijn samengebracht door impresario's die over grote bestanden aan musici beschikken. 'Voor een kawinan, een bruiloft, worden al tijd meerdere zangeressen benaderd, omdat we een urendurend programma bieden. Wie je tegenkomt weet je niet, we spelen altijd in wisselende formaties. Ook het repertoire bepalen we meestal ter plekke of we gaan in op verzoeken van het publiek. Zo is het num mer 'Alamat Palsu' al weken populair. Het lied gaat over een vrouw die een vals adres van haar nieuwe geliefde krijgt en hem tever geefs, tegen beter weten in, blijft zoeken', vertelt Elsa (22). De zangeressen hebben een voortdurende wisselwerking met het publiek; het zijn echte entertainers. Ze weten de toeschouwers tot massaal meezingen te bewegen en geven belerende adviezen aan leeftijdsgenoten. 'Dia bilang: selama-lamanya', oftewel 'Hij zei: delen. Op het middagprogramma komen voornamelijk vrouwen en kinderen af. Daar passen we onze bewegingen op aan en het liefst doen we dan aan samenzang. Het is altijd weer bijzonder om te zien dat veel tie nermeisjes complete teksten uit hun hoofd kennen, hoewel ze de diepere betekenis nog niet begrijpen. Een nummer als 'Kucing garong' (letterlijk: roofkat) gaat bijvoorbeeld over het gedrag van foute mannen, maar zij zien het vooral als een grappig lied. Net zoals wij dat zelf in onze kindertijd deden.' 'Voor het avondoptreden verruilen we onze jeans voor showkleding. Mini-jurken, kleurige rokken, halfopen bovenkleding en pumps. Rond het podium staan dan hoofdzakelijk jongeren. De ene keer enkele tientallen en dan weer een paar honderd. Dat is afhan kelijk van de grootte van de wijk waar de voor altijd', waarna er een nummer volgt over de vergankelijkheid van de liefde. Maar dang dut staat het meest bekend om het goyang. Het in alle windrichtingen wiegen, draaien en stoten van de heupen, vooral gedurende het brengen van hits met een stevig tempo. Voor de meeste kijkers levert dit een aanste kelijk schouwspel op. Een enkeling staat met zijn ogen te knipperen. Elsa: 'Natuurlijk is er wel eens commentaar op ons optreden. Het heeft tijd gekost voor dat mijn ouders mij toestemming gaven om op het podium te staan. We zien er uitda gend uit en onze dansen zijn soms wat wild. Maar we brengen dangdut. en dangdut is het leven zelf.' Fitri (26): 'Het goyang-dansen hoort voor onze generatie bij dangdut, maar we houden wel rekening met het publiek. Een optreden tijdens een bruiloft bestaat uit twee onder- bruiloft plaatsvindt. Zo'n feest heeft een grote aantrekkingskracht op alle buurtgeno ten. Ze zien het als een welkom uitje. Bij de populaire nummers gaan de handen de lucht in en deinen de eerste rijen mee. Goyang. Goyangggg!. roepen we dan', vult Fita (23) aan. Alle vier werden ze op jonge leeftijd door dangdut geraakt, de muziek werd thuis gedraaid, al dan niet via muziekzender SCTV en ze bezochten optredens. Als kind schreven ze de teksten van hun favoriete artiesten op papier - ze kennen dan ook allemaal een groot aantal hits uit hun hoofd - en probeer den zich, door intensief oefenen, de lange melodieën en het typische dangdut-timbre eigen te maken. Alleen Emas (21) heeft enige zangopleiding genoten, de anderen zijn autodidact. 'Een van de eerste nummers die ik leerde was 'Lho kok marah', waarin een 24 Moesson Moesson #4 oktober 2012.indd 24 28-09-12 15:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 24