wsSSÊSm •ï*im Lezersactie! INDONESIË vrouw maar niet begrijpt dat haar minnaar zich aan haar gedrag en grappen stoort. Toen er vanuit school muziekles werd georgani seerd, meldde ik me als een van de eersten aan. Na een paar lessen wilden ik er bijna mee stoppen. De leraar liet ons stemoefe ningen doen, werkte aan onze uitspraak en ademhaling. Daar zag ik in het begin helemaal het nut niet van in en ik ergerde me aan zijn adviezen wanneer hij ons, mid den in een lied, onderbrak. Maar ik pluk er nu de vruchten van en wijs anderen wel eens op technieken', laat Emas weten. De vier zijn zich zeer bewust van hun indivi duele kwaliteiten. 'Fitri heeft de beste stem en Elsa is een goede gangmaakster, die met haar humor het publiek weet in te pakken en op te zwepen. Zo hebben we allemaal een functie op het podium. We hebben elkaar nodig om een goede show te brengen. Daar hangen ook onze inkomsten van af', verdui delijkt Fita. Impresario's regelen het podium, de geluids installatie en de belichting. Voor de artiesten hanteren ze verschillende vergoedingssyste men. De één biedt een van te voren vastge steld basisbedrag, terwijl een ander slechts een onkostenvergoeding voor het vervoer en de onderweg genoten versnaperingen garandeert. Maar in alle gevallen dient een gelegenheidsband het hoofdbestanddeel van hun inkomsten zelf tijdens een optreden bij elkaar te sprokkelen. In de praktijk betekent dat dat het podium beklommen wordt door bewonderaars, die als waardering voor de muziek en het amusement papiergeld over de zangeressen uitstrooien. Het totaal aan van de vloer geraapte bankbiljetten geldt als dagopbrengst. Elsa: 'Ik doe gemiddeld zo'n zes optredens per maand. De inkomsten zijn niet te voorspel len. Dat kan vandaag 100.000 rupiah (circa 8,50 euro) zijn en een andere keer 400.000 rupiah. Het hangt natuurlijk af van het aantal toeschouwers en gulle gevers op een feest. En vergeet niet dat de pot over veel mensen verdeeld moet worden. Ik en Emas geven een deel van wat we binnenkrijgen aan onze ouders en de rest leggen we opzij als spaargeld voor later. Bij Fitri en Fita is het anders. Zij zijn gescheiden en hebben beiden een kind te onderhouden.' Een dangdut-zangeres op het niveau van Emas, Elsa, Fitri en Fita heeft slechts een tijdelijk bestaan. De meesten zullen ergens tussen hun vijfentwintigste en dertigste stoppen. Simpelweg omdat impresario's voor een jongere lichting kiezen, de vrouwen zich op die leeftijd helemaal op het gezinsleven storten en de live-voorstellingen ontgroeien. 'Ik zou over enkele jaren aan huis kleding willen verkopen en hoop natuurlijk tegen een lieve man aan te lopen. We hebben al lemaal zo onze dromen voor de toekomst. De dangdut-optredens zijn eindig en we zien ook heel goed de keerzijde van wat we doen. Ik bedoel: je krijgt een telefoontje om op te komen draven. Meestal gebruiken we onze scooter of brommer om de feestplek te be reiken. Altijd vergezeld van wat vrienden of familie, omdat we pas laat in de nacht weer huiswaarts gaan. Een voorstelling is vaak improviseren; de ene keer valt het licht uit en spelen we bij kaarslicht een halfuur zonder versterkers. Een andere keer sta je tussen hy pernerveuze collega's die voor het eerst hon derden ogen op zich gericht zien. Het is altijd hard werken en naar oplossingen zoeken', vertelt Fitri. 'Elsa en ik hebben al eens, na een optreden, uit vermoeidheid een flinke smak op het asfalt gemaakt. "Jaga diri!" roepen we elkaar dan ook toe als we het feestterrein verlaten. "Pas goed op jezelf!"' Win een dangdut-pakket van RoodHitBlauw bestaand uit een cd én dvd met dangdut-hits als 'Tanpamu', 'Bunga Dahlia' en 'Kangen'. Meedoen? Stuur voor 15 oktober een kaartje met in de linkerbovenhoek 'Dangdut' naar: Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort. Een mail kan natuurlijk ook aan: redactie@moesson.com Vergeet uw adresgegevens niet! oktober 2012 25 Moesson #4 oktober 2012.indd 25 28-09-12 15:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 25