wsSSÊSm
•ï*im
Lezersactie!
INDONESIË
vrouw maar niet begrijpt dat haar minnaar
zich aan haar gedrag en grappen stoort. Toen
er vanuit school muziekles werd georgani
seerd, meldde ik me als een van de eersten
aan. Na een paar lessen wilden ik er bijna
mee stoppen. De leraar liet ons stemoefe
ningen doen, werkte aan onze uitspraak
en ademhaling. Daar zag ik in het begin
helemaal het nut niet van in en ik ergerde
me aan zijn adviezen wanneer hij ons, mid
den in een lied, onderbrak. Maar ik pluk er nu
de vruchten van en wijs anderen wel eens op
technieken', laat Emas weten.
De vier zijn zich zeer bewust van hun indivi
duele kwaliteiten. 'Fitri heeft de beste stem
en Elsa is een goede gangmaakster, die met
haar humor het publiek weet in te pakken
en op te zwepen. Zo hebben we allemaal een
functie op het podium. We hebben elkaar
nodig om een goede show te brengen. Daar
hangen ook onze inkomsten van af', verdui
delijkt Fita.
Impresario's regelen het podium, de geluids
installatie en de belichting. Voor de artiesten
hanteren ze verschillende vergoedingssyste
men. De één biedt een van te voren vastge
steld basisbedrag, terwijl een ander slechts
een onkostenvergoeding voor het vervoer
en de onderweg genoten versnaperingen
garandeert. Maar in alle gevallen dient een
gelegenheidsband het hoofdbestanddeel van
hun inkomsten zelf tijdens een optreden bij
elkaar te sprokkelen. In de praktijk betekent
dat dat het podium beklommen wordt door
bewonderaars, die als waardering voor de
muziek en het amusement papiergeld over
de zangeressen uitstrooien. Het totaal aan
van de vloer geraapte bankbiljetten geldt als
dagopbrengst.
Elsa: 'Ik doe gemiddeld zo'n zes optredens per
maand. De inkomsten zijn niet te voorspel
len. Dat kan vandaag 100.000 rupiah (circa
8,50 euro) zijn en een andere keer 400.000
rupiah. Het hangt natuurlijk af van het
aantal toeschouwers en gulle gevers op een
feest. En vergeet niet dat de pot over veel
mensen verdeeld moet worden. Ik en Emas
geven een deel van wat we binnenkrijgen
aan onze ouders en de rest leggen we opzij
als spaargeld voor later. Bij Fitri en Fita is het
anders. Zij zijn gescheiden en hebben beiden
een kind te onderhouden.'
Een dangdut-zangeres op het niveau van
Emas, Elsa, Fitri en Fita heeft slechts een
tijdelijk bestaan. De meesten zullen ergens
tussen hun vijfentwintigste en dertigste
stoppen. Simpelweg omdat impresario's voor
een jongere lichting kiezen, de vrouwen zich
op die leeftijd helemaal op het gezinsleven
storten en de live-voorstellingen ontgroeien.
'Ik zou over enkele jaren aan huis kleding
willen verkopen en hoop natuurlijk tegen
een lieve man aan te lopen. We hebben al
lemaal zo onze dromen voor de toekomst.
De dangdut-optredens zijn eindig en we zien
ook heel goed de keerzijde van wat we doen.
Ik bedoel: je krijgt een telefoontje om op te
komen draven. Meestal gebruiken we onze
scooter of brommer om de feestplek te be
reiken. Altijd vergezeld van wat vrienden of
familie, omdat we pas laat in de nacht weer
huiswaarts gaan. Een voorstelling is vaak
improviseren; de ene keer valt het licht uit en
spelen we bij kaarslicht een halfuur zonder
versterkers. Een andere keer sta je tussen hy
pernerveuze collega's die voor het eerst hon
derden ogen op zich gericht zien. Het is altijd
hard werken en naar oplossingen zoeken',
vertelt Fitri. 'Elsa en ik hebben al eens, na een
optreden, uit vermoeidheid een flinke smak
op het asfalt gemaakt. "Jaga diri!" roepen we
elkaar dan ook toe als we het feestterrein
verlaten. "Pas goed op jezelf!"'
Win een dangdut-pakket van RoodHitBlauw bestaand uit een
cd én dvd met dangdut-hits als 'Tanpamu', 'Bunga Dahlia' en
'Kangen'. Meedoen? Stuur voor 15 oktober een kaartje met in de
linkerbovenhoek 'Dangdut' naar: Moesson, postbus 2074,
3800 CB in Amersfoort. Een mail kan natuurlijk ook aan:
redactie@moesson.com Vergeet uw adresgegevens niet!
oktober 2012 25
Moesson #4 oktober 2012.indd 25
28-09-12 15:42