m 'Helderziende oma Moemie voorspelde nine eleven 11 Marion Bloem viert jubileumjaar met familie-epos Het is een bijzonder jaar voor Marion Bloem. Ze heeft elegant de leeftijd van zestig bereikt en is veertig jaar schrijfster. Ze is dus als het ware 'honderd' geworden. Net als de hoofdpersoon in haar nieuwste boek Een meisje van honderd. In dit jubileumjaar verscheen al eerder Het Bali van Bloem en een heruitgave van haar bestsellerdebuut Geen gewoon Indisch meisje. Bloem: 'De tijd is rijp.' Lezersactie! Een meisje f. van honderd Marion Bloem DvfZ VOORGALERIJ door Yvette Benningshof foto Ivan Wolffers Marion Bloem (1952, Arnhem) heeft altijd gezegd dat ze nooit een familieroman zou schrijven. Nu is het er met het vuistdikke boek Een meisje van honderd toch van geko men. 'Na mijn debuut Geen gewoon Indisch meisje in 1983 vroeg iedereen wanneer ik een familieroman zou gaan schrijven', zegt Bloem. 'Ik riep altijd: nooit!' Wat is er veranderd? Bloem: 'Na veertig jaar research en interviews met mijn familie, ook op Java en Bali, merkte ik dat de tijd rijp was.' Al dit materiaal is ook de basis geweest voor het full color boek Het Bali van Bloem, over het eiland dat zij 35 jaar geleden voor het eerst bezocht met haar man Ivan Wolffers en hun zoon. In het familie-epos Een meisje van hon derd wordt de lezer meegenomen door de hoofdpersoon de Balinese helderziende oma Moemie, die honderd jaar geschiedenis met zich meedraagt. Van het koloniale verleden, twee oorlogen, de jappenkampen en de on afhankelijkheidsstrijd tot aan de repatriëring en skypende oma's in Nederland. Via Moemie krijgt de lezer inzicht in de histo rische gebeurtenissen en hoe de Nederlands- Indische families hiermee omgingen. Het verhaal is aangrijpend. De familielijnen zijn niet altijd even makkelijk te volgen en de uitgever heeft overwogen een stamboom voorin het boek te doen. Bloem: 'Dat hebben we toch maar niet gedaan. Het is niet erg als je even niet meer weet wie tante Besje ook alweer was. Je mag je gewoon onderdompe len in het verhaal.' Moemie heeft echt bestaan en is een belang rijke vrouw voor Bloem geweest. 'Eind jaren zeventig ontmoetten mijn man en ik haar voor het eerst en toen geloofde ik niet zo in toekomstvoorspellingen', zegt Bloem. 'Ik was geraakt toen ze zei dat ik in het leven niet voor de makkelijke weg had gekozen, maar dat ik veel zou bereiken. Ze zei ook dat Ivan op z'n 54ste een ernstige ziekte zou krijgen, maar dat hij er weer bovenop zou komen. Dat is inderdaad gebeurd.' Moemie, die altijd een eenling is gebleven vanwege haar 'zesde zintuig', is als wees opgegroeid en heeft bij families ingewoond die geesten uit hun huis wilde verdrijven. Zelf is ze altijd op zoek geweest naar haar identiteit. De eerste zin van het boek begint daarmee: 'Ze leest de levens van vreemden in een oogwenk, maar over zichzelf weet ze niets, zelfs haar werkelijke geboortedatum en geboorteplaats niet.' Moemie kwam na omzwervingen in Amerika terecht. Zij werd vaak geteisterd door angst aanjagende beelden. Bloem: 'Ze had terug kerende dromen, waarbij ze de Twin Towers zag instorten. De Amerikaanse autoriteiten hebben daarom, mede op aanraden van een andere helderziende, de torens onderzocht. Er was toen niets aan de hand. Totdat jaren later op 11 september 2001 het noodlot toesloeg.' Bloem schrijft haar boeken meestal op Bali, maar voor Een meisje van honderd had ze zich in haar huis opgesloten met stapels geschie denisboeken en naslagwerken. 'Wekenlang zat ik achter de computer en ben ik tien kilo aangekomen. Toen het boek eenmaal klaar was en ik weer mijn "gewone leven" oppakte, vlogen die kilo's er gelukkig in twee maanden weer af.' Een meisje van honderd Door Marion Bloem Arbeiderspers: 304 pag. (gebonden) ISBN 978 90 29584852 Prijs 19,95 Moesson mag 5 exemplaren van Marion Bloems Een meisje van honderd. Stuur vóór 17 oktober een mailtje of kaartje met 'Marion Bloem' naar redactie@moesson. com of Redactie Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort. Vergeet niet uw gegevens te vermelden. P- 1 s/i Roman oktober 2012 7 Moesson #4 oktober 2012.indd 7 28-09-12 15:40

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 7