Met zijn bekroonde theaterreeks mightysociety maakte Eric de Vroedt tien jaar lang voorstellingen over actuele maatschappelijke onderwerpen. Voor het laatste deel ging hij naar Indonesië, het land waar zijn moeder werd geboren en zijn vader de dood vond. Dat bracht hem tot zijn meest persoonlijke stuk. INTERVIEW Familiedrama in Surabaya door Ricci Scheldwacht fotografie Frédérique Vlamings 'Jouw leven is één lange neerwaartse spiraal. Wat is de volgende stap, Lex, een geile Filipino van veertien?' Hard klinken de verwijtende woorden door het repetitielo kaal van de Toneelschuur in Haarlem, waar een zoetige geur van wierook en ijle klanken van elektronische gamelanmuziek op de achtergrond de ruimte vullen. Het geeft de al naargeestige scène nog meer lading. 'Jij zou hier nu toch lachen, Hein?' zegt Eric de Vroedt vanaf de zijkant. 'Dat geeft Esther de gelegenheid om nog heftiger op jou te kunnen reageren.' In de scène maken de twee ex-partners uit het stuk, Lex en Winnie, de balans van hun mislukte huwelijk op. Waar is het ooit tussen hen misgegaan? Winnie: 'We hebben twintig jaar aan een dood paard getrokken.' Lex: 'Misschien waren we voor elkaar be stemd.' Winnie: 'Dan hebben we het goed verknald. Dan hebben we die ene kans die we hadden enorm goed verknald.' Wat de acteurs op deze vrijdagnamiddag laten zien is al behoorlijk intens, terwijl ze nog midden in het repetitieproces zitten. Over twee weken is de première van migthy- societyio, het slotstuk van een serie van tien toneelstukken, waarvan het eerste deel acht jaar geleden het licht zag. 'We liggen op schema', concludeert de regisseur tevreden. Toen Eric de Vroedt (Rotterdam, 1972) in 2003 aankondigde dat hij de komende tien jaar een serie van tien op zichzelf staande stukken over maatschappelijke en politieke kwesties ging maken, werd er hier en daar nog enigszins meewarig gekeken naar de bravoure waarmee de dertiger zijn grootse plannen de wereld in slingerde. In plaats van de zoveelste Ibsen, Tsjechov of Shakespeare zou hij maatschappelijke thema's behande len aan de hand van actuele gebeurtenissen. Die nieuwe stukken zou hij ook zelf gaan schrijven en regisseren. Eigentijds wilde hij ook zijn in zijn aanpak: hij richtte niet de zoveelste theatergroep op, maar positio neerde migthysociety als merk, waarbij hij voor iedere voorstelling telkens weer andere acteurs zocht. Elke voorstelling zou afgeslo ten worden met een sideshow, 'een meerei zend journalistiek platform voor interview en debat'. Door zijn verfrissende aanpak en het moordende tempo waarin hij het ene na het andere stuk afleverde, herkende de theater kritiek al snel een groot talent in hem. Na mightysociety4 benaderde hij zelf Ivo van Hove, de artistiek leider van Toneelgroep Am sterdam en stelde hij hem brutaal voor om voortaan samen te werken. Sindsdien is in elk programmaboekje te lezen dat 'mightyso ciety is powered by Toneelgroep Amsterdam.' Bovendien nodigde Van Hove hem uit om een aantal stukken bij het hoofdstedelijk gezelschap te komen regisseren. De definitieve bekroning kwam deze zomer, toen in één weekend bekend werd dat Eric de Vroedt voor migthysociety twee kunstprijzen had gewonnen: de Amsterdam Prijs 35.000) en de Prijs van de Kritiek. In de afgelopen tien jaar maakte hij stukken over populisme, terrorisme, globalisering, de Nederlandse deelname aan de oorlog in Afghanistan, de vergrijzing, een anti-musical over Geert Wilders, een media-satire over de affaire met het gifschip de Probo Koala. Al ruim voordat hij aan het laatste deel zou beginnen, kondigde hij aan dat mighty- societyio zou gaan over het kolonialisme in Nederlands-Indië: het land waar zijn moeder is geboren. Hij verplaatste het verhaal naar het Indonesië van nu, nadat zijn vader twee jaar geleden op Bali werd getroffen door een hartinfarct, kort daarop een herseninfarct kreeg en enkele maanden later overleed aan de complicaties daarvan. 'Daardoor is dit deel het meest autobiografische en het november 2012 13 Moesson #5 november 2012.indd 13 25-10-12 16:37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 13