INTERVIEW meest persoonlijke deel geworden', zegt Eric de Vroedt in een Amsterdams café, waar hij Moesson spreekt vanachter een muntthee met veel gember. Toen hij met mightysociety begon zag hij het als een manier om af te rekenen met alles wat hij op de toneelschool had geleerd. 'Daar leerde je om de dingen vooral uit jezelf te ha len. Bij migthysociety wilde ik af van die na velstaarderij. Ik wilde juist bij de wereld be ginnen, ontdekken wat daar gaande is. Mijn voorstellingen zijn eigenlijk een soort alibi om een half jaar met een onderwerp bezig te zijn. Ik wilde me verdiepen in dingen die ik totaal niet snapte, maar waar ik me wel enorm over opwond, of het nou globalisering was of de islam, of het populisme in de poli tiek. Als je de krant een beetje bijhoudt weet je eigenlijk niks. Ik wilde snappen hoe het echt zit. Dat was in eerste instantie het doel van elke voorstelling. Veel meer nog dan om er als kunstenaar een moreel oordeel aan te willen verbinden.' Voor de research van het laatste deel ging hij vorig jaar naar Indonesië. Eerst naar Jakarta om het nieuwe Indonesië weer met eigen ogen te zien en ook om te zoeken naar de plek in Jatinegara (het vroegere Meester Cornelis) waar zijn moeder als kind woonde. Daarna reisde hij door naar Surabaya, omdat zijn opa er ligt begraven op het ereveld Kem- bang Kuning. Hij eindigde in Kuta op Bali, omdat zijn vader daar heel erg ziek werd en niet lang daarna overleed. De laatste drie jaar van zijn leven ging zijn vader telkens naar Bali, zegt Eric de Vroedt. 'Hij vertelde dat hij daar een nieuwe vriendin had gevonden. Volgens hem werkte die vrouw in een hotel, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn vader in het grijze gebied van het sekstoerisme was beland.' Toen hij deze zomer zelf naar Indonesië ging om op onderzoek uit te gaan, ontmoette hij de chauffeur die zijn vader altijd rondreed. Die vertelde hem dat zijn vader nog geen vaste vriendin op Bali had gevonden, maar wel die hoop koesterde. Vooralsnog was het gebleven bij korte ontmoetingen met een paar vrouwen. 'Je denkt misschien wat is 14 Moesson nu eigenlijk het probleem? Toen mijn vader nog leefde, durfde ik hem niet daarop aan te spreken, maar ergens is er natuurlijk wel een probleem, want mijn vader was zeventig en die vrouwen waren allemaal veel jonger dan hij.' In mightysocietyio heeft Lex, zoals de vader in het stuk heet, in de veertig jaar jongere Tary wel een nieuwe liefde gevonden. Allebei beweren ze dat de liefde wederzijds is. 'Dat maakt het meteen gecompliceerder om het af te keuren. Maar intussen loopt er wel een geldstroom naar haar broer en twee zussen. Lex betaalt het huis dat die broer voor de familie laat bouwen. De hele familie heeft belang bij die relatie en dat komt in werke lijkheid natuurlijk ook veel voor. Veel mensen zullen in eerste instantie denken: gatver, zo'n oude man met zo'n veel jonger meisje. Maar je kunt ook allerlei argumenten inbrengen om het te verdedigen. Dan wordt het bijna een kleinschalige manier van ontwikkelings hulp met Lex als een soort suikeroom.' Maar vaak is er meer aan de hand. In het stuk blijkt dat de zoektocht van Lex uiteindelijk een neurotische vlucht is voor zijn eigen depressie. 'Ik denk dat veel van die mannen op de vlucht zijn voor hun ingewikkelde en gecompliceerde leven hier. Hun leven is vastgelopen, hun carrière is ten einde, de eenzaamheid slaat toe.' Wat Lex overkomt is zijn echte vader ook allemaal overkomen. Hij is gescheiden van de moeder van zijn kinderen. Zijn tweede vrouw is overleden aan kanker, in Nederland lukt het hem niet om een nieuwe relatie te begin nen en hij heeft nog amper contact met zijn kinderen. 'Dus vlucht hij naar de andere kant van de wereld om daar zijn roes te zoeken. Die vlucht in de liefde is niets anders dan een uitvlucht om zijn eigen ingewikkelde gevoe lens op afstand te kunnen houden.' Wat aanvankelijk een studie moest worden naar het moderne Indonesië als exponent van het opkomende Azië, werd uiteindelijk een persoonlijke familiegeschiedenis. 'Ik ben ingehaald door de realiteit van wat er met mijn vader is gebeurd', zegt Eric de Vroedt. Om toch nog iets van het moderne Indonesië te laten zien, situeerde hij het stuk niet op Bali maar in Surabaya, een stuk kleiner dan Jakarta, maar nog altijd een miljoenenstad. Hij maakte er de ramadan mee en merkte hoe groot de invloed van de islam is. In het Shangri-La Hotel, waar hij logeerde en expats op zoek gaan naar liefde in de Desperados- bar, bleek de hotelbar vanwege de ramadan gesloten te zijn. Het voorgenomen bezoek aan Dolly, de rosse buurt van Surabaya, zette hij ook maar uit zijn hoofd, toen hij hoorde dat extreme moslimgroepen controleerden of iedereen zich wel aan de ramadan hield. 'De angst voor rellen was enorm.' Wat hij wel zag was dat het moderne Indonesië allang niet meer voldoet aan het ouderwetse beeld dat veel mensen nog altijd hebben. 'Wij zijn nog altijd zo gebrainwasht met die tempo doeloe-sferen, dat je vaak nog steeds het gevoel krijgt of iedereen in Indo nesië in de sawa rondloopt. Zelfs bij een serie als die van Adriaan van Dis, die best veelzij dig was, sloop dat er toch weer in. Ik ben in Surabaya op dezelfde plekken geweest waar hij had gefilmd, maar die Indische sfeer die in de serie werd gecreëerd is daar echt niet.' In het stuk gaat beeldend kunstenaar Ram ses, nadat zijn vader door een hartaanval is getroffen, met zijn moeder Winnie voor het eerst terug naar haar geboorteland. Zij vindt het maar niks dat haar zoon zich opeens voor zijn afkomst begint te interesseren. Als hij zegt dat hij haar echt wil leren kennen, om dat hij wil weten wie hij zelf is, antwoordt ze: 'Je bent wie je wil zijn, Ramses, laat waar we vandaan komen daar nu geen afbreuk aan doen.' Het is alsof hij de verwijtende stem van zijn eigen moeder hoort, zegt Eric de Vroedt. 'Die zegt ook: "Hou toch eens op met dat gedoe over vroeger, het is gewoon klaar." In het stuk houdt Winnie zich liever bezig met literatuur, kunst en documentaires dan met vragen over haar afkomst. Ik zie dat als een deel van jezelf niet willen erkennen.' In 1948 kwam zijn moeder als jong meisje naar Nederland. Nadat zijn opa in het jap penkamp was gestorven, bleef zijn oma achter met twee dochters. Zijn oma was een dominante vrouw, die tijdens de Bersiap Moesson #5 november 2012.indd 14 25-10-12 16:37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 14