INTERVIEW steeds weer met haar twee dochters moest verhuizen, omdat ze telkens met iedereen ruzie kreeg. Later hertrouwde ze met een joodse man, die haar en haar twee dochters meenam naar Rotterdam. 'Mijn echte opa was jazztrompettist en heet te Ed de Willigen. Samen met zijn vijf broers hadden ze in Batavia hun eigen jazzensem- ble The Romancers, later speelden ze voor grotere jazzorkesten zoals Brown's Sugar Babies en The Batavia Syncopaters. Daar heb ik allemaal mooie foto's van. Die heeft mijn moeder laatst nog voor me gescand.' Het Indische leven kreeg hij mee in het huis van zijn oma in Rotterdam. 'Voor mij was dat leven vanzelfsprekend. Mijn oma kon geweldig goed Indisch koken. Ik herinner me ook reünies waar allemaal Indische mensen samenkwamen en dan gingen wij mee. Mijn tante trad dan op met een dansgroep. Mijn broer en ik vonden het heel leuk om op zulke avonden te helpen met serveren en dan kregen we fooi. Dat waren van die typisch Indische avonden, waar mijn moeder echt een allergie voor had. Ze kan zelf absoluut niet Indisch koken, alleen maar twee Indische gerechten: babi ketjap en foe yong hai, en dan is dat laatste eigenlijk ook nog Chinees.' Laatst vroeg ze of ze het stuk al mocht lezen. 'Haar interesse in theater en andere vormen van kunst en haar ontwikkeling daarin is heel erg met die van mij opgegaan. Dat heb ik ook in het stuk verwerkt. Toen ik twaalf was heeft mijn moeder me opgegeven voor een clownscursus. Zo ben ik eigenlijk het theater ingerold. Er zit ook veel over haar in het stuk, maar ik denk dat ze ook heel goed in staat is om naar Winnie te kijken als een toneelper sonage.' Wat de moeder in het stuk tijdens de Bersiap is overkomen (ze ziet hoe de pemoeda's haar vader vermoorden) heeft zijn moeder in werkelijkheid nooit meegemaakt, maar als meisje van zes was ze wel getuige van de Bersiap. 'Mijn oma heeft me daar vroeger weleens wat over verteld. Dan zei ze dat ze de Japanse bezetting veel minder bedreigend vond dan de periode daarna. Ik was een jaar of twaalf en begreep niet wat ze bedoelde. Pas achteraf realiseerde ik me dat ze het over de Bersiap gehad moest hebben.' De Bersiap komt in het stuk maar kort voor bij. En ook het actuele onderwerp sekstoeris me als vorm van neokolonialisme, waarmee het stuk hoog inzet, blijkt veel meer in dienst te staan van de persoonlijke zoektocht naar de relatie tussen een zoon en zijn gescheiden ouders. Waar hij zijn blik in de voorafgaande negen delen van migthysociety op de wereld richtte, kwam hij uiteindelijk via zijn vader en zijn moeder toch bij zichzelf uit. Met zijn megalomane kunstprojecten staat beeldend kunstenaar Ramses, die naar Surabaya gaat als zijn vader een hartaanval krijgt, model voor zichzelf. 'Maar ik ben nooit naar Bali ge gaan toen mijn vader een hartaanval kreeg. Dat heeft mijn zus gedaan.' Lang dacht hij met migthysociety het ant woord te hebben op de vraag waar theater over zou moeten gaan, maar nu beseft hij dat die gedachte ook werd gestuurd door de onzekerheid over zijn eigen binnenwereld. 'Pas met dit laatste deel durf ik te zeggen dat ikzelf toch interessant genoeg ben.' Bij het verlaten van het café klinkt het nummer 'Take Five' van Dave Brubeck. 'Het lievelingsnummer van mijn vader', zegt Eric De Vroedt verrast. 'Het nummer zit ook in mijn voorstelling.' Hij kijkt opgetogen. Alsof zijn vader hem postuum wil laten weten dat het goed is. migthysocietyio is tot en met 12 januari 2013 te zien door het hele land. Vanaf 22 novem ber wordt aansluitend de mightyfinalremix gespeeld, waarin alle delen nog één keer langskomen in een volstrekt nieuwe mix. www.mightysociety.nl november 2012 17 Moesson #5 november 2012.indd 17 25-10-12 16:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 17