LIFESTYLE
Aimée: 'Ik heb er wel eens naar gevraagd.
Maar het blijft moeilijk. Pas een paar jaar ge
leden toen ze voor het eerst terugging naar
Indonesië, is ze er iets opener over geworden.
Voor haar was het best pijnlijk om terug te
gaan. Alles van toen is weg. Ze hadden een
groot land en veel bediendes, ze waren best
vermogend. Nu zit ze met haar vriendinnen
in Waalwijk. Maar ooit wil ik naar Indonesië
en dan zal ik mijn oma zeker nog een keer
aan de tand voelen.'
Peter: 'Voel je een verwantschap met
andere Indische mensen?'
Aimée: 'Niet per se. Mijn tweelingzusje en ik
zijn door onze ouders heel Nederlands opge
voed, al weet ik wel wat een Indische familie
is, want ik heb ze van beide kanten. Natuur
lijk had ik wel door dat ik een andere familie
had dan de andere kinderen in mijn klas.
Maar ik had er niet echt gevoelens bij. Het
was gewoon zo. Mijn opa en oma van vaders
kant hebben heel lang een toko in Waalwijk
gehad. Toko Makmur, geloof ik. Elke donder
dag gingen we bij opa en oma eten. Dat heb
ik wel heel erg meegekregen. Dat gastvrije.
De deur stond altijd open. Nog steeds. Maar
uiteindelijk ben ik niet heel Indisch opge
voed. Het was vooral dat mijn oma's daaraan
probeerden te sleutelen, maar mijn ouders
zeiden: je bent gewoon Nederlands.'
Peter: 'Voor iemand van jouw leeftijd
maak je een gedreven indruk. Zeker als
je kijkt naar wat je al hebt gepresteerd.
Heb je er weleens over nagedacht dat het
misschien met je Indische achtergrond te
maken kan hebben?'
Aimée: 'Nee, eigenlijk niet.'
Peter: 'Wat ik vaak bij Indische mensen
ontdek, is dat ze een bepaalde gedreven
heid hebben. Achteraf heeft het vaak te
maken met het feit dat je bent opgevoed
door ouders die zich hier moesten aan
passen. Als kind kreeg je te horen dat je
beter dan de Hollanders moest presteren,
anders tel je niet mee in deze samenle
ving. Herken je dat?'
Aimée: 'Niet bepaald. Het zou kunnen.
Maar in mijn geval zie ik het anders. Toen ik
veertien was, werd mijn vader ernstig ziek.
Hij overleed op zijn 50ste toen ik negentien
was. Eerst was hij tekenaar en gaf hij les op de
kunstacademie in Tilburg. Later heeft hij een
carrièreswitch gemaakt en heeft hij zich in de
ICT verdiept. Ik heb altijd gedacht: het leven is
kort, dus maak er wat van. Dat was eerder de
reden om te gaan doen wat ik wilde, denk ik.'
Peter: 'De stripwereld in Nederland is nog
altijd een mannenwereld. Hoe hou je
jezelf daarin staande?'
Aimée: 'Ik was altijd wel een jongensmeisje.
Ik speelde niet met Barbies. Het is min of
meer vanzelf gegaan. Strips maken is en blijft
mijn grote liefde. Animatie is daar bijgeko
men, omdat ik na mijn middelbare school
een studie moest kiezen. Het liefst wilde ik
toen al meteen een stripboek maken. Maar
iedereen zei tegen mij: ga nou eerst de
kunstacademie doen.'
Peter: 'Welke opleiding heb je gedaan?'
Aimée: 'De Willem de Kooning Academie in
Rotterdam. Iedereen zei: als je de kunstaca
demie doet, krijg je meer ervaring, leer je
meer en heb je ook meer kans op subsidie.
Op de academie kon je kiezen uit illustratie
en animatie, want strip had je niet als oplei
ding. Bij animatie kreeg je het vak scenario,
het vak storyboarden, filmgeschiedenis en
ook tekenen. Daarom ben ik animatie gaan
doen: om mijn strips beter te maken.'
Peter: One Past Two, je afstudeerfilm,
haalde meteen de bioscoop.'
Aimée: 'Dat was omdat hij was geselecteerd
voor het Nederlands Film Festival. Hij viel op,
omdat mensen dachten dat ik was geïnspi
reerd door het schietincident in Oslo. Maar ik
had hem al lang daarvoor voltooid. Ik had er
zes maanden aan gewerkt. En mijn vol
gende korte film heette Aurora, en toen die
uitkwam vond net het schietincident in die
bioscoop in Amerika plaats. In het plaatsje
met dezelfde naam, maar ook dat had er
niets mee te maken. Dat was best eng.'
Peter: 'Voor Metro maak je de strip
Snipper. Hoe ga je om met de werkdruk
van zo'n dagelijkse strip?'
Aimée: 'Dit is mijn eerste dagstrip. Dus we
hebben afgesproken dat ik vijf afleveringen
per week inlever. Ik ben nu een half jaar bezig
en dat gaat heel goed. En ik doe het heel
serieus: ik probeer altijd grappig te zijn. Als
een grap niet leuk is gooi ik hem weg.'
Peter: 'Wat vind je belangrijker de grap of
de tekening?'
Aimée: 'De grap. Dus toch weer het ver
haal. De grap is wat je onthoudt. De grap
is waarom je een strip uitscheurt en op de
koelkast plakt.'
Peter: 'Je bent nu bezig met een graphic
novel. Wat is dat?'
Aimée: 'Een serieus stripverhaal. Ik hoorde
laatst dat die term is bedacht door Will
Eisner. Hij bedacht dat in comics - strips - het
woord komisch zit en hij vindt niet dat zijn
werk komisch is. Maar misschien is beeldro
man of beeldverhaal een betere term. Het
wordt een boek van 200 pagina's hoop ik.
Het wordt een heftig liefdesverhaal van twee
mensen die elkaar in het geheim in een bos
ontmoeten. Het meisje blijkt heel manipula
tief en beïnvloedt de man tot heel extreme
dingen. Het scenario is nog niet helemaal af,
ik moet het einde nog uitwerken.'
Peter: 'Waar zie jij jezelf over tien jaar?'
Aimée: 'Als het boek klaar is ben ik 25 en
heb ik eigenlijk alles bereikt wat ik had
willen doen als kind. Dagstrip. Bioscoop
film. Graphic novel. Of het is tijd voor een
carrièreswitch zoals mijn vader heeft gedaan,
of ik ga naar het buitenland om daar alles
opnieuw te doen. Ik wil bepaalde doelen in
het leven bereiken en dat vind ik belangrijker
dan op een plek te blijven. Ik zou wel een
lange animatiefilm willen maken, een echte
speelfilm. Maar dat is in Nederland heel
moeilijk te realiseren. Daarvoor zou ik zeker
naar het buitenland moeten. Disney mag
dan misschien vooral bekend om zijn kinder
lijke tekenfilms, maar achter de schermen
daar zitten mensen die geweldig goed en
ontzettend creatief zijn. Alleen al daartussen
mogen zitten, zou ik best wel willen.'
Peter: 'Je hebt dus al een bepaalde lijn
uitgestippeld?'
Aimée: 'Ja, maar het mooie van het leven is
dat het ook helemaal anders kan lopen.'
Werk van Aimée de Jongh, waaronder haar
eindexamenfilm One Past Two is te zien op
haar website www.iamshotaro.com.
The making of Aurora is te zien via Moessons
facebook.
november 2012 31
Moesson #5 november 2012.indd 31
25-10-12 16:38