'In feite zingen we nu liever dan voorheen, omdat er geen druk meer achter zit. Het plezier staat voorop' HET JAAR 1967 vruchten afgeworpen', merkt Stella op. 'We stelden ons bescheiden en beleefd op en wa ren superprofessioneel. We waren altijd op tijd, goed voorbereid en bleven in de kleed kamer tot aan het optreden. Geen afleiding, geen onzin: we kwamen om op te treden.' In 1969 volgt de debuutsingle 'Oh What a Price' op het platenlabel van Willem Duys en Pim Jacobs. In die tijd is het usance dat er een contract voor de opnames van een single of elpee getekend wordt, waarbij een vaste gage wordt uitbetaald. Van royalties voor de uitvoerende artiesten is geen sprake. Hoewel 'Oh What a Price' en de opvolger 'Everybody Goes for Joe' in de tiplijst blijven steken, is de groep razend populair. 'Opeens werden we door allemaal "tantes" en "ooms" aange klampt op pasar malams', grinnikt Bianca. 'Ik had geen idee dat we zo'n grote familie hadden.' Het succes resulteert ook in optredens in Duitsland, waar ze aangekondigd worden als 'de zingende zusjes uit Thailand'. 'Indonesië zei de mensen daar niet zo veel, maar het succes was er niet minder om. We heb ben vaak in nieuwjaarsshows op de Duitse televisie opgetreden en in de show van Rudi Carrell.' Dan volgt de uitnodiging om deel te nemen aan de voorrondes van het Eurovisie Songfestival. De vijftiende editie van het prestigieuze evenement vindt op 21 maart 1970 in Amsterdam plaats. Tijdens de finale van de voorrondes in Amersfoort, waaraan onder meer Ben Cramer en Saskia en Serge deelnemen, kiest een vakjury het nummer 'Waterman' als officiële inzending voor Ne derland. De tekst van het bijzondere nummer is speciaal geschreven door Pieter Goemans, die ook 'Aan de Amsterdamse grachten' schreef, en is gearrangeerd door Steven Garrick, die wereldfaam verwierf door zijn composities voor de musical West Side Story. 'We hebben met de crème de la crème sa mengewerkt in een periode dat het puur om de muziek ging', blikt Bianca Maessen terug. Aangezien het songfestivalreglement nog niet voorziet in optredende groepen, wordt de groepsnaam voor het festival tijdelijk veranderd in Patricia and The Hearts of Soul. 'Moet je je voorstellen: je bent piepjong en opeens komt er van alles op je af', memoreert Stella. 'Repeties, persconferenties, fotosessies en dat de hele dag door en van hot naar her. We deden wat we moesten doen.' De uiteindelijke zevende plaats op het festival roept nog altijd vragen op. Waren ze hun tijd vooruit met deze ballade die aan het einde overgaat in een bossa nova-tempo? 'Wij zijn altijd onze tijd vooruit geweest,' reageert Stella gelaten. 'Het arrangement was heel Amerikaans, waardoor niet iedereen het kan meezingen. We zingen het nog steeds heel powerful.' 'Er is geen evaluatie na afloop geweest', vult Bianca aan. 'Kijk, over smaak valt niet te redetwisten. De Ierse Dana won met 'All kinds of everything' en Julio Iglesias is op een gedeelde vierde plaats geëindigd. Ik vond het zo zielig dat ik hem mijn bos bloemen heb gegeven.' Een jaar later doen ze veel achtergrondvocalen voor andere artiesten en vormen ze het koortje van Dusty Spring field, die optreedt bij Willem Duys, maar de belangstelling van het publiek voor de Hearts of Soul zelf is tanende. 'Alsof we niet meer konden zingen omdat we het Eurovi sie niet gewonnen hebben, zo lauw was de ontvangst in Nederland', benoemt Bianca de situatie. De singles 'It's Great Fun' en 'Fat Jack' worden nog uitgebracht, maar het grote suc ces blijft uit in Nederland. Niet dat de zusjes om werk verlegen zitten. 'Het werd dan wel stiller in Nederland, maar we waren constant op toernee in Engeland, Frankrijk, Scandinavië en Portugal. Een groot boekingskantoor regelde de optredens en via contacten in Duitsland zijn we vervolgens een maand in het Dunes-hotel in Las Vegas geboekt', memoreert Bianca. Vooraf aan de dagelijkse optredens repeteert Hearts of Soul in Los Angeles in een zalencomplex waar artiesten als Earth, Wind Fire, Frank Sinatra, Gladys Knight The Pips en Diana Ross repeteren voor hun nieuwe shows. 'Tij dens die repetities werd onze show in elkaar gezet, compleet met danseressen. In Las Vegas zelf werd er een paardendressuur aan toegevoegd en traden we live op met een big band tijdens het diner. Vanuit het hotel gingen we naar de zaal en weer terug. We kwamen nergens anders aan toe. Het was een erg beschermd leven, waarin de muziek centraal stond.' Bij terugkomst in Nederland hakken ze de knoop door: vanwege het groeiende succes in België besluiten ze zich daar te vestigen. Onder de naam Dream Express zetten ze hun loopbaan voort. 'We gingen met Will Tura op toernee en deden veel studiowerk, dus het was een logische keuze', merkt Stella op. In 1977 komen ze samen met zanger Luc Smets tijdens het Eurovisie Songfestival uit voor België met het poppy nummer 'A million in one, two, three', waarmee ze als zevende eindigen. De Indische zussen maken een suc cesvolle fase door, waarin ze doorlopend op grote festivals optreden. 'We lieten de men sen in Nederland zien dat we nog steeds kon den zingen', grinnikt Stella. Als enige heeft ze maar liefs drie keer deelgenomen aan het Songfestival. Onder de artiestennaam Stella Mason neemt ze in 1982 wederom voor België deel, ditmaal voor Wallonië met het nummer 'Si tu aTmes ma musique'. Ze eindigt ermee als vierde. De jaren erna blijft Dream Express regel matig optreden en wint de band de song festivals van Knokke en Sopot. Dan volgt een groot verlies: Patricia Maessen overlijdt in 1996 op 44-jarige leeftijd. Na een lange november 2012 43 Moesson #5 november 2012.indd 43 25-10-12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 43