Black Emanuelle UIT DE KUNST Bij het recente overlijden van 'de witte Em- manuelle' Sylvia Kristel, werd er in sommige kranten vermeld dat er nog een serie films met de titel Black Emanuelle bestaat, waarin de hoofdrol ook door een Nederlandse werd vervuld. Die Nederlandse is de Indische Laura Gemser, slechts bekend bij ingewijden en be wonderaars. Ze wordt geboren op 5 oktober 1950 in Soerabaja en komt in 1954 met haar familie naar Holland waar ze in Utrecht gaan wonen. Hier volgt ze de mulo op de Regen- tesseschool en daarna een modeopleiding aan Artibus Kunstschool. Laura is beeldschoon. Opvallend aan haar gezicht zijn haar uitgesproken kaaklijn en hoge jukbeenderen. Grote, donkere ogen, volle lippen en ravenzwart, sluik haar met daarbij een perfect figuur. Ze heeft geen kulit langsep, maar je zou van haar kunnen zeggen: hitam hitam manis. Het duurt dan ook niet lang of ze werkt als fotomodel. Maar in die tijd, begin jaren '70, hebben fotomodellen nog niet de sterrenstatus die ze nu bezitten. Als ze nu gewerkt zou hebben, zou ze zeker net zo groot als een Naomi Campbell zijn geworden. Bovendien is het in die jaren moeilijk om als donker fotomodel - al helemaal in Nederland - aan de bak te komen. Al gauw werkt ze dan ook in België. Laura verruilt haar werk als model voor modereportages snel in voor het werk als naaktmodel. Zo wordt ze centerfold voor internationale mannenbladen als het Franse Lui en de Italiaanse Playmen. Deze num mers zijn nu collectors items geworden. De Italiaans filmproducer Ludovico Pavoni ziet haar in Playmen en contracteert haar in 1974 voor een rol in de softpornofilm Free Love. In 1975 krijgt ze een klein rolletje als zwijgende Thaise masseuse in de tweede Emmanuelle film met Sylvia Kristel. Haar korte optreden in die film maakt een verpletterende indruk op bioscooppubliek en filmproducers en zo krijgt ze in 1975 de hoofdrol in de eerste film Black Emanuelle- geschreven met één 'm' om moeilijkheden met de producenten van de witte Emmanuelle te voorkomen. De film wordt direct een succes en meerdere Black Emanuelle films volgen. Laura leert bij het fil men haar man, de Italiaanse acteur Gabriele Tinti kennen waar ze van 1976 tot zijn dood in 1991 mee getrouwd was. Laura Gemsers rol in Black Emanuelle is die van een sterke, onaf hankelijke vrouw die de touwtjes in handen heeft. Verschillend van de Emmanuelle rol van Sylvia Kristel, die de erotische avonturen meer als naïef meisje ondergaat. Naast softpornofilms krijgt ze ook rolletjes in serieuzere films waar ze steevast de rol van Aziatische vrouw moet spelen. In de Ameri kaanse tv-film Love is forever mag ze van de producer niet haar eigen naam gebruiken, omdat het publiek niet mag weten van haar softporno verleden. Tot haar ergernis krijgt ze de naam Moira Chen. Vanaf 1988 ontwerpt ze de kostuums voor diverse films, onder andere voor haar goede vriend regis seur Joe D'Amato en in 1992 maakt ze met dezelfde regisseur haar laatste film. Ze trekt zich daarna terug uit het filmwereldje ook om het verdriet van haar in 1991 overleden echtgenoot te verwerken. Ze leidt nu een teruggetrokken bestaan in Rome en geeft weinig tot geen interviews. In die spaarzame interviews, zegt ze zich nu te generen voor haar rollen in de softpornofilms, maar spijt heeft ze er niet van. Bij veel pikante scènes is overigens gebruik gemaakt van een stand- in. Op het internet is Laura Gemser een cultfiguur geworden en haar Black Emanuelle films worden nu nog door vele bewonderaars bekeken. C'Wmujede schrijfster van het boek Emmanuelle is de Euraziatische (Frans- Thais) Emmanuelle Arsan. Zij had van meet af aan een Euraziatische hoofdpersoon in gedachten voor de Emmanuelle-films. FOTO: LEENDERT JANSEN Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. december 2012 33 Moesson #6 december 2012.indd 33 29-11-12 15:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 33