Gerrrt Th. Rietveld
Richard Woods
Sebastian Wrong
Glithero
Frank Tjepkema
UIT DE KUNST
Van 4 tot en met 9 december waren meubels
van Gerrit Rietveld uit mijn bezit te gast bij
de Rotterdamse Vivid galerie, die een stand
had op de Design Miami beurs. Voor deze
beurs wordt jaarlijks een reusachtige witte
tent opgezet recht tegenover het Congres
centrum, waar gelijktijdig de belangrijke
beurs Art Basel plaatsvindt. Hier wordt voor
namelijk hoogwaardige beeldende kunst uit
de 19de, de 20de en 21ste eeuw verhandeld.
Op de openingsdag van Design Miami op 4
december, uitsluitend toegankelijk voor ge
nodigden, was er veel media-aandacht voor
onze stand. Het internationale veilinghuis
Sotheby's gevestigd in New York, maakte voor
hun blog een filmpje gewijd aan de beroem
de roodblauwe stoel van Rietveld. Verder ver
meldden ze in het filmpje dat conservatoren
van de Amerikaanse musea het pianostoeltje
uit 1923 (op de foto het kleine stoeltje in
midden tegen de wand) als het interessant
ste meubel van de beurs zagen. Op de foto
is ook een buizenlamp te zien naar ontwerp
van Gerrit Rietveld. De lamp komt uit het
bezit van zijn dochter Bep. Zij ging met haar
man Otto Seyler, de vroegere amant van de
schilderes Charley Toorop, eind jaren dertig
naar Indië, waar ze tijdens de oorlog in een
Jappenkamp terechtkwamen. Na de oorlog
kwamen ze terug naar Nederland. De lamp
hangt boven een zigzagtafel en zigzagstoelen
die uit de collectie van haar zoon, kleinzoon
van Rietveld, komen. Deze herkomst maakte
deze objecten extra interessant.
Ik heb heel wat beroemdheden op de beurs
gezien, R&B-muzikanten als Kanye West en
Pharrell (de roodblauwe stoel behoorde tot
een van zijn favorieten van de beurs), mode
ontwerpster Diana von Fürstenberg en inte
rieurontwerpster Martha Stewart. En als ik
toch aan het name droppen ben: dit jaar Brad
Pitt gemist, meestal slaat hij geen Design
beurs over. En helaas was de directeur van
het Wolfsonian museum, Micky Wolfsson,
ook niet in het land. Ik wilde hem het Bangka
tinnen serviesje in art deco stijl overhandi
gen, dat hij na het zien van een foto onmid
dellijk bij mij kocht - het theeservies dat ik in
een van mijn columns heb besproken. In de
avond waren er vaak cocktailparties, diners
en openingsparties van tentoonstellingen.
Daar heb ik met de Nederlandse culturele at
tachés uit New York en Miami gesproken die
het Nederlands design, zowel historisch als
hedendaags, meer onder de aandacht willen
brengen in de Verenigde Staten.
van Florida, Indomania. Tot mijn grote ver
rassing was de kokkie, Ineke Berends, een
ex-collegaatje van me, dat ik sinds 1970 niet
meer gezien heb! Ze schijnt een Indische
oma te hebben gehad. Het koken van Indisch
eten heeft ze geleerd uit kookboeken van
onder andere Lonny Gerungan. Ze zag er
nog goed uit, wat wil je als in 1977 tot Miss
Holland wordt gekroond en in datzelfde jaar
tweede wordt bij de Miss World verkiezing.
Nu leidt ze het succesvolle restaurant met
haar man, Pieter Both. Hij draagt dezelfde
naam als de eerste gouveneur-generaal van
Indië. Kan dit toeval zijn?
Ook ben ik bij een echtpaar thuis geweest,
waar ik door een Indische kennis, Hetty van
de Kreeke en haar man Co, werd geïntrodu
ceerd en waar natuurlijk Indisch werd gege
ten. In dit huis in bungalowstijl met tuin en
zwembad was de sfeer van Indië/Indonesië
heel tastbaar. Door de inrichting, de objecten
en de schilderijen. Af en toe waande ik mede
door het klimaat in Jakarta in plaats van
Miami. Nu begrijp ik het waarom er zoveel
Indische mensen in Florida wonen.
Op een van de laatste avonden zijn we gaan
rijsttafelen bij het enige Indische restaurant
FOTO: LEENDERT JANSEN
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand kunst die is
ontstaan uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Moesson #7 ianuari 2013.indd 27
ianuari 2013 27
23-12-12 1510