Ins Apps De fotoalbums zijn onderdeel van de collec tie Hilleström, vernoemd naar een vrijwil ligster van het KIT; mevrouw Hilleström. De naam is een eerbetoon aan de vrouw die sinds 1948 tot aan haar dood in 1978 van de albums haar levenswerk maakte. De foto's hebben een lange reis afgelegd. Tussen 1948 en 1949 zijn ze in drie scheepsladingen overgekomen vanuit Java. Ze zijn gevonden in interneringskampen en verlaten woningen na de oorlog. 'Ik heb een vermoeden dat het Indisch Rode Kruis albums heeft verzameld', vertelt Paulien. 'Zij hadden als taak mensen te helpen en dierbaren terug te vinden, maar ook om persoonlijke spullen terug te brengen.' Paulien vond een eindverslag van het Indische Rode Kruis over 1946. Het ver slag beschreef dat er fototentoonstellingen waren van familiealbums in de grote steden Soerabaja, Batavia, Bandoeng en Semarang. Met als doel om zo de eigenaren van de foto's te vinden. Zo kwam het KIT op het idee om de albums die geen thuis hadden gekregen in Indië naar Nederland te versche pen en hier ook fototentoonstellingen op te zetten. Inmiddels waren er namelijk al veel repatrianten naar Nederland gekomen. Maar na twee jaar stopte het KIT met de speur tocht naar deze families, wellicht omdat met de soevereiniteitsoverdracht een einde was gekomen aan Indië. Voor mevrouw Hilleström begon de zoek tocht toen pas echt. In overleg met het KIT kreeg zij in 1952 de albums mee en ging ze als particulier op zoek naar de herkomst. Zo was ze te vinden op pasar malams, met haar eigen stand met foto's en plaatste ze adver tenties in Tong Tong en later Moesson. Maar ze liet mensen ook naar haar huis toe komen in Den Haag, om de albums door te bladeren en te zien of de foto's misschien aan hen toebehoorde. De albums geven een inkijkje in het Neder- lands-Indië vanaf 1920, toen mensen voor het eerst over een fototoestel konden beschik ken, tot aan het begin van de oorlog, toen de albums los zijn gekomen van hun eigenaren. Het zijn de gezichten van families die soms lachend, soms statig en dan weer aandoen lijk op de foto staan. Het zijn de bruine gezichtjes die het meest aanspreken. Ze doen denken aan eigen Indische ooms en tantes, neefjes en nichtjes en onbewust ga ook ik op zoek naar herkenningspunten op de foto's. De foto's zijn tijdloos. Ze voelen als foto's van je eigen familie. Alleen de kleding verraadt dat er tientallen jaren overheen zijn gegaan, waarin de mode vele keren is veranderd en zichzelf heeft herhaald. De hoge witte taille broek die een groepje van drie mannen draagt, terwijl zij leunen op een cabrio auto, heeft alleen nog geen comeback gemaakt in deze nieuwe eeuw. Maar de foto's van baby's, kleine meisjes met linten in hun haar en echtparen in traditionele Javaanse kleding, zijn dezelfde foto's die mensen vandaag de dag nog maken. Tekenend voor de twee werelden in de koloniale tijd is de foto van een jongen en meisje. Hun huid is blank. Ze dragen lichte kleding, korte broekjes en hempjes. Het meisje heeft een groot donker lint gebonden in haar haar en drukt haar pop stevig tegen zich aan. De jongen houdt zijn hand om de zijne. Naast de jongen en het meisje staan een man en een vrouw. Hun huid is donker. Hun kleding traditioneel. De batik details, het 'hoedje' voor mannen (blangkon), de wrong in het haar. Liefkozend laat het blanke jongetje zijn hand rusten op de schouder van de man. Ze zijn bijna even groot, ook al schelen ze zoveel jaren. Hij een man, de jongen nog een kind. Wat ze van elkaar zijn, staat nergens beschreven. Werkte dit Indonesische echtpaar voor de totoks Verzorgden zij deze kinderen, die hen op een dag voorbij zouden groeien? Elke foto roept weer nieuwe vragen op. Soms staan er handgeschreven teksten bij zoals een plaatsnaam; Soerabaja, Bali, Malang. Of meer gedetailleerd met datum; Capital Ba tavia, December 1940. Soms ook liefkozende tekstjes zoals bij een portretfoto van jonge man: 'Always yours, Bob'. Of bij een keurig Via de website Voor de Kunst (www. voordekunst.nl) heeft het KIT tussen 15 augustus en 15 november geld weten in te zamelen om het project Foto zoekt Familie te kunnen financieren. Met dit geld wordt een website en een app ontwikkeld waardoor mensen de foto's digitaal in bla derboeken kunnen bekijken. Op de web site kunt je foto's 'taggen'. Een tag is een kenmerk dat aan een bestand kan worden toegevoegd. Door te klikken op een foto kan er een tag worden achtergelaten, bijvoorbeeld als de bezoeker van de site een persoon of plaats op de foto herkend. Op deze manier hoopt het KIT zoveel mo gelijk informatie te verzamelen bij de foto's en deze informatie makkelijk en snel te delen, zoals het 'Wikipedia-model'. Het na deel hiervan is dat iedereen informatie kan plaatsen, zonder dat deze informatie juist hoeft te zijn. Omdat het KIT niet in staat is om alle research te doen is er gekozen voor dit systeem. Wel zorgt het KIT voor fact checking bij de geplaatste informatie. Via een zoekmachine kunnen bezoekers van de site ook zoektermen invoeren. Met de app voor de mobiele telefoon kun je je eigen selectie van albums en foto's bewa ren. De fotoalbums kunnen niet worden bekeken in het Tropenmuseum. www.tropenmuseum.nl/fotozoektfamilie januari 2013 43 #7 januari 2013.indd 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 43