verdorvenheid van het roken. Het stuit haar dan ook tegen de borst dat in Indonesië veel sigarettenreclame wordt gemaakt, zonder de risico's te vermelden. In september 2012 werkte Danielle met Jan van Dobbelsteen in Bandung samen als artists in residence in het project Shadowplay, gesteund door het Mondriaanfonds. Het resultaat van dit samenwerkingsverband met Indonesische kunstenaars werd getoond in een grootse multimedia-installatie in Artspace in Eindhoven. Dit jaar komt er een boek en cd uit van dit project, gesponsord door de Marinus Plantema Foundation. Lemaire volgde in Tilburg de Academie voor Beeldende Vorming (1985-1990) en woont en werkt in Breda. Ze is van alle markten thuis want ze maakt schilderijen, tekenin gen, boeken, geluidsuitgaven op vinyl en cd, films, performances en installaties. In haar werk is de mens (ook zelfportretten) vaak een onderwerp, vaak in communicatie met UIT DE KUNST de omgeving. Door veel aandacht en tijd aan haar tekeningen te geven worden de mensen levend. Op het moment waarin de kunsten het moeilijk hebben, is ze bezig met een serie reusachtige tekeningen van bevriende kunstenaars, die ze frontaal afbeeldt, trots en toch kwetsbaar. Werk zien van Danielle Lemaire? The Cloud, Galerie de Meerse in Hoofddorp van 5 t/m 10 februari Solo-expo op de Rotterdam Art Fair van 6 t/m 10 februari FOTO: LEENDERT JANSEN Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. Dit intrigerende schilderij is van de hand van Danielle Lemaire (1967). Het is gemaakt van olieverf op doek en dateert van 1998 en bevindt zich in een particuliere collectie. De blik van de Balinese Legong-danseres is confronterend en rechtstreeks. Het masker achtige, lichtgevende en geblankette gezicht wordt vermenselijkt door de kingsize sigaret die aan haar linkermondhoek bungelt. Grap pig zijn de op gloeilampjes lijkende ronde ornamenten achter beide oren. Diezelfde ronde vormen komen terug in de zwarte pupillen. De fraaie danskroon waarin exoti sche bloemen zijn gestoken is realistisch en verfijnd geschilderd. De directe aanleiding tot het maken van het Balimeisje met sigaret is de film Moeder Dao en de schildpadgelijkende met stille film beelden uit Indië. De beelden van 2 rokende kinderen en een zuigeling die de borst van de moeder verruilt voor een trekje aan een siga ret, maakten diepe indruk op Danielle. Kinde ren associeer je met onschuld en niet met de februari 2013 15 Moesson #8 februari 2013.indd 15 24-01-13 14:15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 15