verdorvenheid van het roken. Het stuit haar
dan ook tegen de borst dat in Indonesië veel
sigarettenreclame wordt gemaakt, zonder de
risico's te vermelden.
In september 2012 werkte Danielle met Jan
van Dobbelsteen in Bandung samen als
artists in residence in het project Shadowplay,
gesteund door het Mondriaanfonds. Het
resultaat van dit samenwerkingsverband
met Indonesische kunstenaars werd getoond
in een grootse multimedia-installatie in
Artspace in Eindhoven. Dit jaar komt er een
boek en cd uit van dit project, gesponsord
door de Marinus Plantema Foundation.
Lemaire volgde in Tilburg de Academie voor
Beeldende Vorming (1985-1990) en woont
en werkt in Breda. Ze is van alle markten
thuis want ze maakt schilderijen, tekenin
gen, boeken, geluidsuitgaven op vinyl en cd,
films, performances en installaties. In haar
werk is de mens (ook zelfportretten) vaak
een onderwerp, vaak in communicatie met
UIT DE KUNST
de omgeving. Door veel aandacht en tijd aan
haar tekeningen te geven worden de mensen
levend. Op het moment waarin de kunsten
het moeilijk hebben, is ze bezig met een
serie reusachtige tekeningen van bevriende
kunstenaars, die ze frontaal afbeeldt, trots en
toch kwetsbaar.
Werk zien van Danielle Lemaire?
The Cloud, Galerie de Meerse in
Hoofddorp van 5 t/m 10 februari
Solo-expo op de Rotterdam Art Fair
van 6 t/m 10 februari
FOTO: LEENDERT JANSEN
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand kunst die is
ontstaan uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Dit intrigerende schilderij is van de hand
van Danielle Lemaire (1967). Het is gemaakt
van olieverf op doek en dateert van 1998 en
bevindt zich in een particuliere collectie.
De blik van de Balinese Legong-danseres is
confronterend en rechtstreeks. Het masker
achtige, lichtgevende en geblankette gezicht
wordt vermenselijkt door de kingsize sigaret
die aan haar linkermondhoek bungelt. Grap
pig zijn de op gloeilampjes lijkende ronde
ornamenten achter beide oren. Diezelfde
ronde vormen komen terug in de zwarte
pupillen. De fraaie danskroon waarin exoti
sche bloemen zijn gestoken is realistisch en
verfijnd geschilderd.
De directe aanleiding tot het maken van het
Balimeisje met sigaret is de film Moeder Dao
en de schildpadgelijkende met stille film
beelden uit Indië. De beelden van 2 rokende
kinderen en een zuigeling die de borst van de
moeder verruilt voor een trekje aan een siga
ret, maakten diepe indruk op Danielle. Kinde
ren associeer je met onschuld en niet met de
februari 2013 15
Moesson #8 februari 2013.indd 15 24-01-13 14:15