V Ricci Scheldwacht over de nieuwe, wrange, genante roman van Holman Le JS» Theodorstruc ov .w O «<3^ Door Ricci Scheldwacht Over zijn Indië-wrevel heeft Theodor Holman zich meer dan eens uitgelaten. 'Indië is in de huidige Nederlandse literatuur verworden tot walgelijke Tempo-Doeloe kitsch', schreef hij ooit in een van zijn columns. En in een interview met Moesson, zeven jaar terug: 'Ik weet nooit wat typisch Indisch is. Ik ken de boeken wel, hoor, van collega-auteurs, maar daarin kom ik altijd de clichézaken tegen.' Desondanks slaagde hij erin om met de autobiografische novelles Familiefeest en Hoe ik mijn moeder vermoordde twee kleine meesterwerken te schrijven met een onmiskenbaar Indisch karakter. 'Ik schrijf over mijn ouders. En die hebben daar nu eenmaal gewoond', was zijn verweer toen iemand hem er eens op wees dat hij toch wel vaak over Indië schreef. Het is zijn manier van vertellen die mij aanspreekt, vooral als het over zijn Indische afkomst gaat. Eerst iets heel stellig beweren en dat weer met allerlei excuses omkleden. Uitvoerig uitweiden over gênante gebeur tenissen om zich daar dan uitgebreid over te gaan zitten schamen. Anderen schof feren, maar toch beleefd willen blijven. Kinderachtig durven zijn. Aan zelfbeklag en zelfmedelijden doen. Glashard liegen. Laf zijn. Ondanks alle schaamte daarover overal lak aan hebben. Want wie goed kan schrijven, kan overal mee weg komen. Zijn nieuwe boek De grootste truc aller tijden gaat niet over zijn ouders. De verteller heet deze keer dan ook niet Theodor Holman, maar Joop Ising, zoon van een mislukte goochelaar met een slechte smaak en een voorliefde voor nog slechtere grappen en lachwekkende pseudoniemen. Omdat vader Ising niet goed genoeg was om professio- 6 Moesson neel goochelaar te worden, bedenkt hij acts voor anderen, zoals een verdwijntruc uit een Japanse doodskist onder toeziend oog van 'de illusionist Sone'. Op zulke momenten is het niet moeilijk om als lezer mee te voelen met de ergernis en gêne waardoor Joop Ising voortdurend wordt overvallen. Omdat Ising sr. weet dat hij een slechte vader is geweest, belooft hij dat hij zijn zoon rijk zal maken met 'de grootste truc aller tijden.' Met zijn moeder heeft Joop een hechte band, omdat ze samen in het jappenkamp hebben gezeten. Daar leerde ze hem lezen, vertelt hij: Dichter bij toveren dan door iets te lezen zou een mens nooit komen, heb ik toen bedacht. Waarschijnlijk. Later heb ik dit fenomeen, als ik weer eens zat te lezen en mijn vader mij een truc wilde uitleggen, weleens aan hem verteld. 'Schrijven is ook een truc. Woorden en zinnen zijn namelijk ook vormen van misleiding', zei hij. 'Woorden zijn kleine goocheltrucjes, ze laten dingen zien en ze verbergen dingen.' '"Lees maar, er staat niet wat er staat"', citeerde ik de dichter Gorter [dat moet na tuurlijk Nijhoff zijn - RS], wat tevens de titel was van een schoolbundel met gedichten. 'Er staat nooit wat er staat', zei vader, 'en er kan nooit staan wat er moet staan.' Zelf heb ik De grootste truc aller tijden, dat Theodor Holman schreef ter nagedachtenis De grootste truc aller tijden Door Theodor Holman (Nieuw Amsterdam) ISBN: 9789046814161 Prijs: 14,95 (ovb) aan zijn ouders, in een ruk uitgelezen, vaak met plaatsvervangende schaamte. Een hila risch, wrang en gênant boek, dat geregeld doet schaterlachen, maar bij vlagen ook ronduit ergerlijk is. En zoals het een echte Holman betaamt: bedrieglijk banaal. Journalist en acteur Ricci Scheldwacht (1965) speelde in de succesvolle toneelbewerking van Theodor Holmans novelle Familiefeest Moesson mag maar liefst 5 exemplaren van Holmans De grootste truc aller tijden weggeven! Meedoen? Stuur vóór 18 februari een mailtje met 'Theodor Holman' naar redactie@moesson.com of een kaartje naar: Redactie Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort. Vergeet uw adresgegevens niet te vermelden! Moesson #8 februari 2013.indd 6 24-01-13 14:14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 6