Toen de Indische zusjes Angela (32), Diana (30) en Elisa (28) Jansen nog piepjong waren, ontdekten ze hun passie voor vintage. Tijdens hun studie besloten ze de vintagewebshop Doortje Originals op te richten. Nu, acht jaar later, bestaat het bedrijf van de zusjes Jansen uit een succesvolle webshop, een eigen modeblog én twee winkels in Eindhoven en Rotterdam. LIFESTYLE Doorbje vintage Door Dewi de Nijs Bik fotografie Armando Ello Waar komt de naam Doortje Vintage vandaan? Angela: 'Doortje is de naam van onze oma; de moeder van onze Nederlandse vader. Onze Indische oma hebben wij nooit gekend. Het idee achter deze naam is eigenlijk dat we onze eerste vondsten in de kast van oma Doortje hebben gedaan - zo is onze liefde voor vintagekleding ontstaan. Ook vonden we Doortje gewoon mooi klinken. Typisch een naam voor iemand uit haar tijd.' Diana: 'Maar tegelijkertijd is het ook wel weer een moderne naam. Ik denk dat vooral het persoonlijke aan de naam Doortje Vintage, mensen aanspreekt.' Hoe is jullie fascinatie voor vintage uitgegroeid tot een eigen webwinkel? Diana: 'Niet alleen keken wij als kinderen in de kast van oma, ook keken wij vaak in de kast van onze moeder. Zij bewaart namelijk echt alles.' Elisa: 'Dat is misschien ook wel iets Indisch, hebben wij altijd gedacht...' Angela: 'Ik herinner me dat ik als kind vaak kleding uit de kast van mijn moeder aantrok. En ook inspecteerden we regelmatig de kleding van mijn moeders tweelingzus, tante Emma.' Elisa: 'Haha, als kinderen snuffelden we ge woon bij mensen in de kasten eigenlijk!' Diana: 'Ik denk dat we al vroeg modebewust waren, en dat we inzagen dat bepaalde trends altijd blijven terugkomen.' Elisa: 'Vervolgens hebben we na de middel bare school alle drie een studie gevolgd op het gebied van design of mode, en tijdens onze studietijd hebben we Doortje Originals (de voorganger van Doortje Vintage, red.) op gericht. We waren destijds de eerste vintage webshop. Waar ik me meer bezig houd met managementtaken, is Diana verantwoorde lijk voor het product en gaat Angela meer over de vorm en identiteit van ons bedrijf.' Waarom vintage en geen moderne kleding? Angela: 'Vintage is voor ons vooral een inspiratiebron. Dat is denk ik ook de reden dat wij aan het eind van onze studietijd met de webwinkel aan de slag zijn gegaan: als jongvolwassene ben je op zoek naar je eigen stijl. Toen we net student waren droegen we bijvoorbeeld al een vintage riempje, of een tasje dat net anders was.' Diana: 'Maar kleding met elkaar delen deden we niet. Als Elisa iets van mij pakte, dan zag ik het nooit meer terug!' Elisa: 'Wel hebben we altijd hetzelfde leuk gevonden. Ik denk dat het ons vooral aan sprak om anders te zijn dan de rest: dat is denk ik waar vintage vooral om draait. Bij vintagekleding gaat het om unieke stukken, in tegenstelling tot wat je door grote mode ketens aangeboden krijgt.' Wat doen jullie om je te onderscheiden van andere vintagekledingwinkels? maart 2013 29 Moesson #9 maart 2013.indd

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 29