Indië inspired Endeis Segura Gelink Ketting van herinneringen DRIELUIK Door Bregtje Knaap De Spaans-Indische Endeis Segura Gelink haalde eerst haar diploma aan de Vakschool voor Goud- en Zilversmeden en studeerde daarna cum laude af aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. De levens van haar moeder en grootmoeder in Indië vormen een bron van inspiratie in haar werk. Endeis: 'Ik vond een oud babyboek van mijn moeder, waarin mijn oma het eerste levens jaar van haar dochter - mijn moeder - heeft bijgehouden in foto's en verhalen. Dagboek fragmenten in haar keurig nette handschrift over wat ze die dag hadden gedaan, waar ze naartoe waren gegaan en met wie, wat ze gegeten hadden. Mijn moeders babyboek vormde het uitgangspunt voor twee pro jecten: een sieradenserie getiteld 'Colum- piar' (Spaans voor 'schommel') en een serie projecties 'Viaje en el tiempo' ('Reis door de tijd') waarin ik aan de hand van familiefoto's onderzocht wie ik ben, waar ik vandaan kom en hoe mijn familie mij gevormd heeft. Want mijn moeder en grootmoeder spelen allebei een heel grote rol in mijn leven. Drie foto's uit mijn moeders babyalbum sprongen er voor mij uit: een foto van het gezin - vader, moeder, kind - op een schom mel in de tuin bij hun huis in Bandoeng met op de achtergrond een lijn vol was en de Indonesische hulp, een foto van mijn moeder en oma op een grote schommel, ook in Bandoeng, en een van mijn moeder in witte hansop met haar poppenwagen, met op de achtergrond mijn oma in een mooie jurk in Djakarta, eind jaren '50. De drie foto's nam ik als uitgangspunt voor mijn Columpiar-sie- radenset die bestaat uit een ketting, broche en armband. De schommels waarop mijn moeder en oma samen zitten, staan voor mij voor de zorgeloze, gelukkige momenten en de sfeer en het gevoel van die tijd. Een tijd waarnaar je wel moet terugverlangen. In de halsketting heb ik een houten bankje van Indonesisch sapupirahout verwerkt. De tekening van dat hout doet me op de een of andere manier aan batik denken. Het is mooi licht hout, heel geschikt om in een sieraad te verwerken. Tegelijkertijd is het erg broos, net als de herinneringen zelf. De u-vorm van het houten deel in de broche is direct te herleiden tot de halslijn van de jurk die mijn grootmoeder op een van de foto's draagt. De gouden schakels verwijzen naar de kettingen waaraan de schommels hangen. Zo heb ik de beelden uit mijn moeders jeugd vertaald naar concrete objecten. Tijdens mijn project 'Viaje en el tiempo', wil de ik in het leven van mijn moeder en oma kruipen voordat ik bestond. Door oude foto's en beelden uit die tijd op mijzelf te projec teren en dat weer vast te leggen in beeld en op film, ontstond voor mij als het ware een nieuw perspectief en kon ik onderzoeken hoe hun levens mij gevormd hebben tot wie ik nu ben. Ik vormde me daardoor letterlijk een ander beeld over mijn moeder, mijn oma en mijzelf als persoon. Beide projecten waren voor mij een persoon lijke zoektocht naar mijn achtergrond. Ik met heel veel liefde aan deze projecten gewerkt. Maar soms was het ook heel confronterend en emotioneel. Zo heeft mijn oma mijn twee lingzus en mij van jongs af aan veel verteld over haar leven in Indië. Dan zeiden we voor we gingen slapen: 'Oma, vertel nou!' en kwa men de verhalen over vroeger. Spannende, mooie verhalen waren dat, die aansluiten bij de idyllische wereld van die oude familie foto's. Natuurlijk heeft ze ook verteld over de oorlog: over hoe ze de schuilkelder in moest en slippertjes die haar moeder had gemaakt ging verkopen om geld te verdienen. Maar over de echt nare en moeilijke dingen die ze in die tijd en de periode daarna toen ze naar Nederland kwam heeft meegemaakt en hoe ze die heeft ervaren en beleefd, praat ze niet. En het zegt denk ik genoeg dat ze nooit terug heeft willen gaan naar Indonesië. Toen ik me voor mijn projecten in die familiefoto's en de verhalen van mijn oma ging verdiepen, realiseerde ik me voor het eerst pas echt hoe groot het contrast tussen het leven daar en hier in Nederland eigenlijk is, hoe anders de mensen zijn, hoe anders alles is. En kan ik me indenken hoeveel gemis en verdriet mijn oma wel niet moet hebben gehad en vast nog steeds heeft om kleine en grote dingen. Dat maakt dat ik anders naar haar ben gaan kijken. En ook naar mijn moeder. Met meer begrip. In die zin zijn beide projecten een ode aan mijn moeder en grootmoeder.' www.endeis.nl www.fairytale.endeis.nl 28 Moesson Moesson #10 april 2013.indd 28 26-03-13 1336

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 28