Bobby Dessauvagie Aards paradijs DRIELUIK Vervolg Ingrid van den Brand Bij het uitruimen van het ouderlijk huis vond ik een enorme verzameling garen, stoffen, naaispullen en fournituren. Mijn moeder was coupeuse en hield van mooie stoffen, maar ik heb nooit geweten dat ze zoveel had. Zoveel draad, zoveel stofjes. In mijn atelier staan dozen vol met haar spullen opgestapeld. Daarmee maak ik mijn huidige werk. Het grappige is dat ik voorheen eigenlijk weinig had met handwerken. Mijn moeder wilde me als kind sokken leren stoppen, ik moest leren breien en haken. Maar ik vond het ouderwets en had er gewoon het geduld niet voor. Nu denk ik: had ik het maar van haar geleerd! Maar ja. Toch denk ik dat ze het heel leuk vindt wat ik nu doe, en dat ik haar spullen daarvoor gebruik. Ik borduur letterlijk voort op wat zij me heeft meegegeven. Dat geldt ook voor mijn Nederlandse vader. Hij gooide nooit iets weg en had een werkplaats vol met "bruikbare materialen". Daar maakte hij dan zelf weer nieuwe dingen mee. In feite doe ik hetzelfde. Naast borduren fotografeer ik ook. Ik maak stillevens van kleine spulletjes - uit China, uit mijn ouderlijk huis - die ik fotografeer. Dat gaat heel intuïtief, ik werk dan puur op mijn gevoel. Op de academie was dat een doodzonde: je werk moest altijd een verhaal, een visie hebben. Je kon echt niet zeggen dat je het "op je gevoel" deed. Grappig: hier in het westen leer je vooral vanuit je hoofd en het denken te werken, terwijl het Aziatische meer vanuit het gevoel en het hart is. Zo ervaar ik het tenminste. Met mijn Indische achtergrond, zitten allebei die kanten in me. Een worsteling, maar ook een verrijking. En het blijft zoeken naar de balans.' www.ingridvandenbrand.com www.eyesnacks.nl www.eye-snacks.blogspot.com De Spaans-Indische Bobby Dessauvagie werkte als model, singer/songwriter en presentator voor de Duitse tv. Sinds kort schildert hij. Hij maakt grote, kleurige doeken vol bloemen en vogels - tropisch en paradijselijk. En wie is toch die vrouw die steeds in zijn schilderijen terugkeert? Bobby: 'Drie jaar geleden was ik in Australië, het land waar ik een groot deel van mijn jeugd heb doorgebracht. Ik zat op het strand aan het Bundjalung Tea Tree Lake in Byron Bay. Een bijzondere, bijna heilige plek: hier kwamen Aboriginal vrouwen vroeger om te bevallen en zich daarna te reinigen in het water, dat doordrenkt is met heilzame stof fen uit de bladeren van de tea tree bomen die daar groeien en daardoor een genezende werking heeft gekregen. Daarom wordt het meer ook wel 'Womens Lake' genoemd. Daar aan de oever, beleefde ik een magisch moment. Hoog in de lucht boven mij vloog een adelaar voorbij. En opeens zag ik haar voor me: die mooie vrouw met lang wuivend haar en iets getrokken ogen. Omdat ik haar beeld wilde vasthouden, tekende ik haar met een stok in het zand en legde er schelpen omheen. Daarna voelde ik me intens dank baar. Ik liet haar achter op het strand. Toen ik achterom keek, zag ik mensen stilhouden om haar te bekijken. Ze maakten foto's. Ik dacht bij mezelf: misschien moet ik hier iets mee doen. Maar wat? Ik besloot haar te gaan schilderen, al had ik nog nooit in mijn leven één penseel in mijn hand gehouden. Zodra ik thuis was, kocht ik alles wat ik nodig dacht te hebben - doek, kwasten, verf - en ben ik gewoon begon nen. Ik dacht terug aan dat moment op het strand en liet me inspireren door de vormen en kleuren van de dieren en de prachtige natuur in dat tropische deel van Australië. En daar verscheen ze, omringd door bloemen en vogels. Toen mijn schilderij af was, postte ik een foto op mijn Facebookpagina. En nog diezelfde dag was het - tot mijn grote verbazing - verkocht. Zo ben ik begonnen met schilderen, nu precies een jaar geleden. En het is heel snel gegaan: vanaf dag één stroomden de opdrachten binnen en was er veel vraag, dus sindsdien ben ik bijna alleen nog maar aan het schilderen. Mensen van over de hele wereld - en ook opvallend veel mensen uit Azië - kopen mijn werk. Wie toch die vrouw is die ik altijd schilder? Tsja. Soms denk ik dat ze misschien een soort van oermoeder of moeder aarde is, gezien de manier waarop en plaats waar ze tot me kwam. Of een afspiegeling van mijn eigen vrouwelijke kant. Hoe ik eruit zou zien als vrouw, zeg maar. Misschien dat ze daarom onmiskenbaar een Asian touch heeft. In elk geval staat ze voor mij voor alles wat mooi, puur, goed en zuiver in deze wereld is. Ze roept een verlangen op naar het aards paradijs, waarnaar we allemaal diep in ons hart zoeken. Als ik schilder, ik wil het beste van mijzelf meegeven en probeer ik een stukje van mij in het doek te leggen. Terwijl ik aan het werk ben, denk ik daarom bewust aan fijne dingen en richt ik mijn aandacht op een gevoel van diepe liefde en dankbaar heid. Ik ben ervan overtuigd dat die positieve energie via mijn schilderijen op anderen overgedragen wordt. Ik hoop dat mensen die mijn schilderijen zien de gevoelens die ik erin leg herkennen, en vervolgens beseffen dat ze die zelf ook in zich dragen. Ik wil ze daar aan herinneren. Want in het leven van alledag lijkt het paradijs soms heel ver weg. Mensen vergeten wie ze vanbinnen zijn omdat ze moeten dealen met zorgen en verdriet, of vechten met problemen, negativiteit, ellende en depressie. Maar allemaal zoeken we naar die mooiere, betere wereld. Mijn schilderijen zijn mijn manier om tegen al die mensen te zeggen: houd moed. Maak je geen zorgen, heb geen twijfels. Herinner je wie je bent, wat je wilt en waar je naartoe gaat. Geloof in jezelf en in je eigen goedheid, en in die van anderen. Die betere wereld is er. Als we ons met elkaar verbinden in liefde, gaan we er samen naartoe, en creëren we een paradijs op aarde. Want hier moeten we het doen, nergens anders. Laatst las ik het boek The top five regrets of the dying, geschreven door Moesson #10 april 2013.indd 32 26-03-13 13:36

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 32