Roep der verten PORTRET mee aan de operetteklucht Dolle Lola onder regie van Batavia's beroemdste Oostenrijker, Poldi Reiff. Laatste jaren In 1926, tijdens Louis' verlof in Den Haag, overlijdt moeder Rika in Batavia. Na terug keer organiseert Louis concerten van klas sieke muziek voor KNIL-soldaten in Meester Cornelis, waar zijn oudere broer Max op dat moment majoor-commandant van het vijftiende bataljon is. Ook wordt Louis vice- voorzitter van de Katholieke Sociale Bond in zijn woonplaats Meester Cornelis. Hij blijft volop meewerken aan benefietconcerten. In 1929 wordt hij nog in de pers geprezen als dirigent van het Rooms-Katholiek Gemengd Zangkoor St. Theresia om zijn 'rustige, doch actieve' stijl van dirigeren. Het koor komt tot prestaties die niemand voor mogelijk had gehouden, zeker de leden zelf niet. Op 10 januari 1934 sterft Louis Bajetto, 51 jaar oud, tijdens verlof. Hij is begraven in zijn geboortestad. Drie jaar later vestigt broer Max zich in Den Haag en begint aan zijn tweede carrière als lid van de Tweede Kamer en partijwoordvoeder Indische Zaken. Van huis uit... Louis' zoon Jan (1916) wordt missionaris, zoon Henry (1920) kiest voor het leger en zoon Jos (1922) zet de muzikale Bajetto-lijn voort. Jos zit in Nederland op kostschool en krijgt pianoles. Klassiek, maar zijn hart ligt bij jazz. Hij leert het zichzelf door nummers van radio en platen na te spelen. De oorlog maakt terugkeer naar Indië voorgoed onmogelijk. In februari 1945 trouwt Jos met de Haagse Bep van Heck. Na de bevrijding is het een en al jazz en swing en met het combo van Hans van Assenderp maakt Jos plaatopnamen als Joe Bajetto. Den Haag is in de eerste jaren na de oorlog dé jazzstad van Nederland, zoals Batavia vóór de oorlog van Indië. In tegenstelling tot zijn vader, zegt Jos zijn kantoorbaan op en leeft van de muziek. Als de jazz het veld moet ruimen voor rock- 'n-roll en tienermuziek, doekt Jos zijn band op. West-Duitsland is het walhalla voor amusementsorkesten, veel Indische muzi kanten vinden er werk. Ook Jos, maar het schlagerrepertoire ligt hem niet. Eind jaren zestig zet hij een punt achter zijn carrière als beroepsmuzikant. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in de jaren ze ventig pakt hij met zijn Jos Bajetto Trio het musiceren voor publiek toch weer op. Peter Bajetto, de jongste zoon van Jos en Bep, laat zich tot Duitser naturaliseren en zo komt de Bajetto-dynastie weer thuis. 44 Moesson Lutgard Mutsaers, auteur van standaard werken Rockin'Ramona (1989) en Haring Hawaii (1992), werkt nu aan een boek over krontjong: Roep der Verten; Krontjong van roots naar revival. Als diasporamuziek is krontjong een lange weg gegaan, van lokaal bekende volksmuziek in Neder- lands-Indië tot klinkend uithangbord van de Indische identiteit in postkoloniaal Nederland. Ooit kwam de muziek met Indiaas-Maleise ex-slaven uit voormalig Portugees Malakka mee naar Batavia, bolwerk van de VOC. Veel later dook kron tjong op als stadse straat- en huismuziek van Indo-Europeanen. Als lower class Indomuziek. Roep der Verten gaat over geschiedenis, beeldvorming en betekenis van krontjong achter de noten. Over de recente revivalbeweging die krontjong opnieuw uitvond als Indomuziek beyond class. Roep der Verten is een must voor ie dereen die wil weten waarom krontjong een wezenlijk deel is van de Nederlandse cultuurgeschiedenis. Bij het boek hoort een unieke cd met authentieke opnamen uit de periode 1906-1958, maar ook re cent opgenomen nummers als 'Asli' door Julya Lo'ko en Erwin van Ligten, 'Kron tjong door Rudy de Oueljoe en Kaz Lux (Brainbox) en 'Air Laut' in een remake van het Indisch Muzikanten Collectief. Roep der Verten; Krontjong van roots naar revival Door Lutgard Mutsaers In de Knipscheer: 299 pagina's (gebonden) ISBN 978 90 6265 829 9 Prijs: 29,50 (ovb). Verschijnt dit najaar. Moesson #10 april 2013.indd 44 26-03-13 13:37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 44