Filmfestival CinemAsia Indonesia calling In memoriam Giovanni Hakkenberg RMWO (1923-2013) Sociale media, twitter en crowdfunding. Eigentijdser kan het niet in de Indonesische films die dit jaar te zien zijn tijdens de zesde editie van het CinemAsia filmfestival in Amsterdam. Mobiele telefonie en internet behoren voor een steeds grotere groep Indonesiërs tot de eerste levensbehoeften. Wie onlangs nog in Indonesië op vakantie was, weet dat er op straat heel wat wordt afgebeld en getwitterd. In de komische speelfilm Demi Ucok van Sammaria Simanjun- tak staat de moeder-dochter relatie centraal tussen Batak- moeder Mak en haar dochter Gloria. Moeder wil dat dochter lief trouwt met een Batak, terwijl dochter Gloria haar dromen achterna wil en films wil maken. Zij verafschuwt het burger lijke leventje van haar moeder, die ooit haar eigen droom om actrice te worden opgaf om te trouwen. Demi Ucok is een brutaal gemaakte chickflick, waarin met een knipoog wordt gekeken naar het leven van de Indonesische middenklasse. Als beginnend filmmaakster komt de eigengereide Gloria de nodige obstakels tegen, want een film maken kost natuurlijk geld. Gelukkig krijgt ze hulp van een lesbische en zwangere vriendin, die haar met raad en daad bijstaat. #Republik Twitter van Kuntz Agus is een onderhoudende romcom (romantische comedy), waarin student Sukmo (Mo) een twitterrelatie onderhoudt met beginnend journaliste Hanum (Num). Als Mo naar Jakarta gaat om Num in het echt te ontmoeten, durft hij haar bij de eerste ontmoeting niet aan te spreken. Dankzij zijn twittertalent vindt Mo in Jakarta een baantje waarbij hij het twitteraccount van anderen moet onderhouden. Doel: trending topic op twitter worden. Achter het boy-meets-girl verhaal laat de film ook zien hoe twitter gebruikt kan worden bij het bespelen van de publieke opinie en misbruikt voor politieke doeleinden. Dat biedt Num die zich nog moet bewijzen bij het tijdschrift waarvoor ze werkt, een uitgelezen kans op een journalistieke primeur. CinemAsia: De Balie Amsterdam, 4 t/m 7 april: Meer informatie op www.cinemasia.nl Hij kwam graag en vaak op Bronbeek maar woonde er niet. Bij officiële gelegenheden werd hij met de egards ontvangen die pasten bij zijn buitengewone status. Giovanni Hakkenberg was drager van de Militaire Willems-Orde, de hoogste dapperheids onderscheiding die ons land kent. Hakkenberg was een Indische jongen, geboren in Soerabaja. In zijn leven leken alle markante momenten uit ons laatste koloniale tijdvak samen te komen: de Slag in de Javazee, de tewerkstelling aan de Birma-Siamspoorlijn, de Politionele Acties en de strijd in Nieuw-Guinea. Hakkenberg was aan boord van Hr.Ms. Kortenaer, toen het schip op 27 februari 1942 door een Japanse torpedo werd getroffen, door midden brak en ten onder ging. 'We zonken kwart voor vier in de middag,' ver telde hij aan een journalist van De Gelderlander,'Ik zakte de diepte in, de dood tegemoet. Totdat mijn zwemvest me weer omhoog stuwde'. Op de capitulatie volgden de jaren van krijgsgevangen schap en dwangarbeid in Birma, Thailand en Japan. Terug op Java diende Hakkenberg bij de Mariniersbrigade in Oost-Java. Voor zijn optreden op Java in 1948 en 1949 ontving hij de Militaire Willems Orde. De toelichting op de onderscheiding luidt: Hakkenberg heeft 'zich in den strijd onderscheiden door uitstekende daden van moed, beleid en trouw als commandant van een detachement van de veiligheidsdienst van de mariniers-brigade van September 1947 tot Mei 1949 bij de bestrijding van terroristische benden in Oost- Java, waarbij hij aan het hoofd van slechts een zeer kleine groep - somtijds niet sterker dan drie tot vijf man - met een fanatieke aan- valsgeest deze numeriek sterkere en goedbewapende benden wist op te sporen en verrassend aan te grijpen, hun daarbij gevoelige verliezen aan manschappen en wapenen toebrengend, zonder zelf verliezen te lijden, te weten: door zijn op een uitnemende kennis van taal, land, volk, steunend beleid en onverschrokken optreden.' Giovanni Hakkenberg is 89 jaar geworden. (MARK LODERICHS) 8 Moesson Moesson #10 april 2013.indd 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 8