Vulkaan de Smeroe (gezien vanuit de residentie Pasoeroean) A. Salm, Java, 1872, KITLV strevend voor die tijd, is dat Tjondronegoro in zijn jeugd naast een traditioneel Javaanse scholing, ook een westerse opleiding krijgt, onderwezen aan huis door Europese privé- docenten. Zo raakt hij al op jonge leeftijd vertrouwd met oosterse en westerse denk beelden, taal en literatuur. Op het moment van het verschijnen van De reizen is hij al geruime tijd regent van Koedoes (die functie bekleedt hij van 1858 tot 1880). Zijn afkomst en maatschappelijke positie stellen Tjondronegoro in staat om te kunnen reizen en zorgen ervoor dat hij zich kan bewegen binnen de werelden van zowel de Javaanse elite als de Nederlandse bestuurders. Waarschijnlijk is zijn reisverslag deels geïnspireerd op een reis die hij als jonge jongen in gezelschap van een bevriend inspecteur der cultures maakte en daarnaast op zijn latere dienstreizen als regent van Koedoes. Al zal hij ook een aantal reizen op eigen initiatief gemaakt hebben, want in Tjondronegoro zit onmiskenbaar een zekere reislust, hang naar avontuur en behoefte om zijn geboortegrond te zien en te kennen. Meer dan eens verzucht hij: 'Ik voel een sterke behoefte om op reis te gaan, want ik ben al weer te lang thuis.' Over onbekende wegen Tjondronegoro geeft zijn reizen uit onder het pseudoniem Poerwolelono. Deze naam is een samentrekking van twee Javaanse woorden: 'poerwo' te vertalen als 'oorsprong', 'eerste' en 'lelono' dat 'een reis maken' betekent. Vrij vertaald dicht hij zichzelf dus de naam 'Eerste Reiziger' toe. Waarom Tjondronegoro zich zo noemt, blijft gissen. Misschien omdat Poerwolelono op dertigjarige leeftijd in de fotostudio van Woodbury Page, pose rend als geletterde edelman: de kris op de rug en een boek in de hand. (Woodbury Page, circa 1867, collectie KITLV) hij met zijn literaire werk een nieuwe weg in hoopt te slaan, of als eerste een onbetreden pad vrij wil maken voor volgende reizigers? In zijn voorwoord van De reizen geeft hij aan dat het in zijn ogen tijd is voor een andere denk- en zienswijze: de Javaanse samen leving moet de blik op het heden richten in plaats van op het verleden. Daarom wil Tjondronegoro in zijn werk, anders dan in de traditionele Javaanse teksten over mythische geschiedenissen en koninklijke heldendaden, verslag doen van moderne ontwikkelingen mei 2013 21 Moesson #11 mei 2013.indd 21 4®+ 24-04-13 18:26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 21