Meet Greet In mijn ogen was pappie vroeger een reus. Een boom van een vent, barstensvol levenslust en energie. Maar nu anno 2013, heeft pappie soms extra zorg nodig en een zinvolle dagactiviteit... TEMPO DOELOE en hedendaagse gebeurtenissen. Daarom besluit hij op te reis gaan en verslag van zijn reizen te doen. Niet alleen qua onderwerp wijkt Tjondrone- goro af van de literaire Javaanse traditie, ook qua taal en stijl breekt hij met de heersende conventies. In plaats van zijn verhaal op te tekenen in dichtvorm, schrijft hij in proza en gebruikt hij de ik-vorm (al kan hij het bij het zien van de berg Djamboe in de residentie Kedoe niet laten om een staaltje van zijn dichtkunst te etaleren en in perfect Javaans dichtmetrum de overweldigende schoonheid van de natuur te bezingen). Als verteller observeert hij, doet hij objec tief en met een zekere afstand verslag van wat hij ziet, met hier en daar een - kritische - kanttekening of persoonlijke noot. Deze manier van vertellen vinden we terug in de negentiende-eeuwse reisverhalen van Europeanen die Java bezochten; werken die Tjondronegoro ongetwijfeld gelezen en als inspiratiebron genomen heeft. Ook deze reisverslagen somden allerlei geografische, historische, botanische en etnografische feiten en bevindingen op. Poerwolelono doet hetzelfde wanneer hij bij voorbeeld een technisch verhaal houdt over de moderne machines in een suikerfabriek, De bezorgers van Op reis met een Javaanse edelman, Judith Bosnak en Frans Koot, geven op zondagmiddag 26 mei een lezing op de Tong Tong Fair in Den Haag. En op vrijdag 7 juni staat er een lezingenmiddag in Leiden op het programma, georganiseerd door de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letter kunde, in samenwerking met Moesson en de Leidse Universiteit. Op reis met een Javaanse edelman. Vertaald en ingeleid door Judith Bosnak en Frans Koot m.m.v. Revo Soekatno Walburg Pers: 288 pagina's (gebonden) ISBN: 978 90 5730 867 3 Prijs: 39,50 de indeling van een stad beschrijft, of een uitleg geeft van de gewoonten en gebruiken van de mensen in de desa's, maar zijn relaas wordt nooit saai, omdat hij er op meester lijke wijze anekdotes, wonderlijke mythen en legendes en poëtische natuurbeschrijvingen doorheen weet te weven. En altijd is zijn toon scherp en onderhoudend, met groot oog voor detail. Vermakelijk zijn bijvoorbeeld de passages waarin hij beschrijft hoe Neder landers en Javanen hun vrije tijd doorbren gen: hij doet uit de doeken hoe het eraan toegaat onder heren en dames van stand bij de chique paardenrennen. Hij beschrijft hoe opgedirkte inwoners van Batavia zondagse rijtoertjes maken om elkaar de ogen uit te steken in peperdure paard en wagens, en doet verslag van de spectaculaire stieren races, waar het er verhit aan toe gaat en er heel wat afgegokt wordt. Kortzichtigheid en zuinigheid Ook laat Poerwolelono geregeld 'specialis ten' en lokale informanten aan het woord om zijn verhaal kracht bij te zetten en te legitimeren. Bij de Javaanse edelen bij wie hij logeert, bij sleutelbewaarders, eigenaren en beheerders die hij ontmoet of die hem vergezellen, wint hij informatie in over de omgeving, historische achtergronden en plaatselijke legenden en gebruiken van de plaats die hij aandoet. Toch neemt hij niet alles wat hem verteld wordt klakkeloos aan: wanneer een uitleg van een van zijn informanten ver afwijkt van een meer plausibele wetenschappelijke ver klaring, uit Poerwolelono zijn bedenkingen of verwijst hij ze naar het land der fabels. Ook op andere momenten is Poerwolelono kritisch: zo zwijgt hij niet wanneer hij vindt dat het de Hollanders ontbreekt aan respect voor plaatselijke gewoonten en gebruiken en verwijt hij het koloniaal gouvernement kortzichtigheid en Hollandse zuinigheid als het gaat om aanleg en onderhoud van infra structuur. Van zijn mede-Javanen is hij ook niet altijd even gecharmeerd: met oprechte verontwaardiging verbaast hij zich over de manier waarop zij hun waardevolle Javaanse tradities zomaar aan de kant schuiven of er juist krampachtig aan vasthouden en nalaten hun kinderen naar de eisen van de moderne tijd op te voeden. Want al is Poer wolelono een vooruitstrevend man en ziet hij niets liever dan dat zijn land en landge noten profijt hebben van de voordelen van de westerse moderniteit en techniek, en dat zij hun geest verrijken met het Nederlandse gedachtegoed en westerse opvattingen, te gelijkertijd betreurt hij de vervlakking en het overboord zetten van Javaanse tradities. In de snel veranderende negentiende-eeuw- se samenleving op Java is het onvermijdelijk dat moderniteit en traditie op allerlei vlak botsen. Poerwolelono slaagt erin als geen an der zijn weg te vinden binnen deze gespleten maatschappij: als edelman sterk geworteld in traditie en verleden weet hij het nieuwe te waarderen en omarmen. In dat opzicht is een reis met Poerwolelono niet alleen een geografische reis, maar vormt het een uniek ooggetuigeverslag van binnenuit, een intri gerende reis door de veranderende leef- en gedachtewereld van de Javaanse aristocratie in negentiende-eeuws koloniaal Java. ADVERTENTIE mei 2013 23 Moesson #11 mei 2013.indd 23 24-04-13 18:26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 23