Max Kisman 5i r* UIT DE KUNST A EüSl MKZD1Z De Nederlandse grafisch ontwerper met Indische wortels Max Kisman heeft al veel wapenfeiten op zijn naam staan. Na zijn studie van 1972 tot 1977 aan de AKI in Enschede en de Rietveld Academie in Amsterdam, werkte hij voornamelijk als grafisch vormgever voor het roemruchte blad Vinyl en maakte tientallen affiches voor muziektempel Paradiso. Vervolgens vraagt de VPRO hem voor hen te werken. Daar leert hij bewegende digitale beelden te ontwer pen, waarvoor hij onder meer gelauwerd wordt met de H.N. Werkmanprijs, vernoemd naar de legendarische Groningse graficus uit de oorlogsjaren. Bovendien worden ze opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Max Kisman heeft tijdens zijn carrière de grafische industrie drastisch zien veranderen door de opkomst van de digitale techniek. Voortaan geen steen- of zeefdruktechniek meer. Toch tekent hij nog altijd eerst met de hand zijn idee voor een krantenillustratie, voordat hij die op de computer zet, omdat hij vindt dat er een groot verschil is tussen een computerlijn of een potloodlijn. Zo ontstaan de typische Kismannetjes voor de Volkskrant en het Financieele Dagblad. Max' herkenbare stijl van de laatste tien jaar is ontstaan in de Verenigde Staten, waar hij voor het digitale tijdschrift Wired werkte. Daar ontstond zijn pictogram- menstijl. Een pictogram is een symbool of afbeelding die de plaats inneemt van een tekst. Deze universele beeldtaal zie je vaak op vliegvelden, treinstations en op verkeers borden. Kisman past deze beeldtaal toe in zijn krantenillustraties en affiches, waar hij een of twee hoekige figuren opbouwt uit twee of drie egale kleurvlakken. Op deze manier kan hij met één plaatje een heel verhaal vertellen. Ter gelegenheid van Max Kismans 60e verjaardag is er in het grafisch museum in Groningen, de stad waar hij opgroeide en naar school ging, een tentoonstelling aan zijn werk gewijd met de titel Beeld Taal. Hier zijn de Kismannetjes die mij door hun krachtige beeldtaal het meest aanspreken, te zien. Maar ook het werk uit de jaren '80 en '90 met een heel ander karakter. Kisman's beeldtaal kenmerkt zich door de krachtige eenvoud; de inhoud en betekenis teruggebracht tot de meest elementaire vorm. Zijn werk sluit daarmee aan bij de Nederlandse vormgevingstraditie maar toont eveneens sterke verwantschap met het Javaanse wajang kulit schaduwpoppenspel. Max Kisman Beeld Taal, GR-ID, Rabenhaupt- straat 65 Groningen. Meer info: www.gr-id.nl of 050 - 525 64 97 FOTO: LEENDERT JANSEN Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. mei 2013 25 Moesson #11 mei 2013.indd 25 24-04-13 18:26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 25