Omcieel SOERABAJA MON AMOUR wonen er nu zo'n drie mil joen mensen, officieus misschien wel dubbel zoveel, in Sparkling Surabaya, zoals het tegenwoordig wordt geafficheerd door het bureau voor toerisme. Ter vergelijking: Am sterdam is de grootste stad van Nederland en telt 'slechts' 800.000 inwoners. Hoe was dat in de koloniale tijd? Even de onmisbare Beknopte Ecyclopaedie van Nederlandsch- Indie opengeslagen van 1921, 'aangeboden door de Rotterdamsche Lloyd'. Daarin wordt de telling van het jaar 1917 aangehouden: ongeveer 145.000 inwoners, bestaande uit 15.000 Europeanen, 106.000 Inlanders, 21.000 Chinezen en 3000 Arabieren en andere Vreemde Oosterlingen. Om even die raciale scheiding aan te houden: de soldaat van Oranje, Erik Hazelhoff Roelfzema, is er geboren; Wieteke van Dort alias Tante Lien en ook Xaviera Hollander die faam maakte als de Happy Hooker. Indische Nederlanders werden tot de Europeanen gerekend; een bekende Indo uit de stad is voormalig prof voetballer en nog steeds voetbalcoach André Wetzel. Heb even de Wetzels nagetrokken in het Adresboek van geheel Nederlandsch- Indië door Kleian uit 1921/22 en inderdaad, er staan maar liefst 10 Wetzels in Soerabaja genoteerd, de eerste ene A. Wetzel, employé van de N.I. zuurstoffabriek. De Chinees Liem Seen Tee moet zijn fans hebben, want hij was er in 1918 de grondlegger van de kreteksiga- ret. De allerberoemdste zoon van Soerabaja is een Indonesiër, half Javaans, half Balinees: Soekarno! De Zeven Provinciën De eerste president van Indonesië gaf vlak nadat hij aan de macht was opdracht om een geschutskoepel van het schip de Hr. Ms. Soerabaja te slopen en te bewaren in een museum. Het schip was vlak voor het begin van de Japanse bezetting afgezonken voor de haven van Soerabaja, om de vijand op- of liever tegen te houden. Het heeft niet geholpen. Maar waarom was Soekarno er zo op gebrand om dat stuk geschut veilig te stellen? Wel, de Soerabaja was eigenlijk de omgedoopte Hr. Ms. De Zeven Provinciën. 40 Moesson Moesson #11 mei 2013.indd 40 Op dat schip was begin 1933 een muiterij uitgebroken onder 'inlands personeel' dat was geholpen door Hollandse minderen. De muiters stoomden op naar Soerabaja en de wildste geruchten deden de ronde dat de stad dan gebombardeerd zou kunnen worden. Die hielden aan, zelfs nadat de muiters een telegram lieten uitgaan met de boodschap: 'geen geweld in zin'; ze wilden in Soerabaja de schuit weer overdragen. Paniek bij de marineleiding, het mocht toch niet zo zijn dat muiters bepaalden hoe de zaken zouden verlopen. Voordat het schip Soerabaja kon bereiken, werd vanuit een vliegtuig een bom op het schip gegooid, waarbij negentien muiters direct de dood vonden. De overigen werden gevangengezet en later tot lange celstraffen veroordeeld, meer dan 500 zogenoemde Inlandse sche pelingen werden ontslagen. De autoriteiten grepen de gelegenheid aan om meteen alle politieke opposanten aan te pakken, waaronder... Soekarno. Hij werd verbannen. Eenmaal president wilde hij de herinnering aan muiterij, als eerste grote nationalistische daad, vastleggen in een museum. De ge schutskoepel is nu te zien in Loka Jala Crana marinemuseum in Surabaya. Koloniale architectuur Er is nog veel meer te zien uit de Nederland se tijd in het Surabaya van nu, al is de stad sindsdien enorm veranderd. Volgens kunst en architectuurkenner Frans Leidelmeijer herbergt Surabaya nog steeds de meeste en mooiste koloniale gebouwen van Indone sië. Dat kan ook niet anders. Berlage was er actief en andere bekende architecten uit de vooroorlogse jaren zoals Ed. Cuypers, M.J. Hulswit, W. Lemei, A. Zimmerman en 'de ar chitect van Soerabaja' C. Citroen (1881-1935). Diens bekendste werk is het gemeentehuis, dat nog steeds bestaat. Heel veel mensen in Nederland hebben hun roots via dat gemeentehuis getraceerd. Een van hen is Patrick Wouters (Den Haag, 1962), een van de organisatoren van De Grote Surabaya Show tijdens de Tong Tong Fair. Hij vertelt: 'Ik ben er niet geboren, heb er niet gewoond of gewerkt, maar het lijkt of ik de stad door en door ken. Een handvol foto's en summiere verhalen van mijn ouders en grootouders geven een impressie van de stad die nog steeds tot de verbeelding spreekt. In mijn familiegeschiedenis, zowel langs moeders- als vaderskant, is deze stad zeker zo'n tachtig jaar van betekenis geweest. Mijn ouders hebben elkaar daar ontmoet. Dat er ook zoiets was als het eiland Java, naast al die andere duizenden eilanden, en dat mijn familie zich uiteindelijk over heel Java had verspreid, wist ik als kleine jongen nog niet. Het klonk al zo magisch als je kon zeggen: Mijn ouders komen uit Soerabaja.' Soerabajase Schoolvereniging De moeder van Patrick Wouters volgde onderwijs aan de Soerabajase Schoolver eniging (SSV). De overgang van Nederlands- Indië naar Indonesië had tot gevolg dat het Nederlands-Indisch onderwijssysteem ver dween. Schoolkinderen moesten geleidelijk overgaan naar het Indonesische onderwijs. Dit gebeurde ook in Surabaya met het voort gezet onderwijs, zoals de hbs-en en mulo's die getransformeerd werden in SMA's en SMP's. Rond de jaren 1950 is toen scholenge meenschap SSV opgericht, bestaande uit een afdeling hbs en mulo geënt op het Neder lands onderwijs. De school werd gevestigd in de gewezen Middelbare Meisjes School (MMS) aan de Gentengkali 33. De SSV had een heel actieve leerlingenver eniging die zelfs een maandelijks schoolblad uitgaf. De sport- en toneelcommissie orga niseerde samen met het lerarencorps in die tijd sportwedstrijden en toneel- en cabaret avonden (met onder meer Wieteke van Dort). De kerst- en oudjaarsdansavond waren ook populair bij andere scholieren in Surabaya. En tijdens de vakanties werden er onder meer tochten naar de Bromo en de Welirang gemaakt onder leiding van een docent. Aan het sprookje kwam een einde in maart 1958, toen de school definitief de deuren sloot. Nog hetzelfde jaar organiseerden ex- SSV-ers Jeanette Mouthaan, Jim van Lawick, Yan Oh Djie Han en Gerard van Dijk al de eerste reünie in het Minerva Paviljoen in Am sterdam. Daarop werden de reünies meestal

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 40