'Hi INTERVIEW I oe heten die mensen toch die iemand I in het bos aanvallen?' 'Struikrovers?' 'Nee, ik bedoel militairen.' 'Guerrilla's.' 'Ja die.' Het interview is al ruim een uur aan de gang als Wieteke van Dort voor de eerste maal niet op een woord kan komen. 'Sinds mijn hartoperatie heb ik echt manco's in mijn geheugen.' Het gebeurde anderhalf jaar geleden. Ze kwam net van een reünie van het kinderprogramma Oebele. Op weg naar huis kreeg ze het heel benauwd. Ze voelde dat het niet goed zat. Het lukte haar nog net om een Turkse snackbar binnen te gaan en de eige naar te vragen om een ambulance te bellen. In het ziekenhuis kreeg ze zuurstof en werd ze onderzocht. Dat wordt een hartoperatie, zeiden de artsen, maar het duurde nog een week voordat ze haar bloeddruk omlaag had den. 'Ik had een hele zware operatie, acht uur en daarna nog tien dagen op de intensive care om de complicaties tegen te gaan. Nou ja, we leven nog.' Een lange tijd van revalideren brak aan. 'Ik zag mensen binnenkomen die mochten al na vijf dagen weg, terwijl ik daar maar lag. Dat was niet leuk. Maar een bloemenzee... Vanuit de hele wereld kreeg ik brieven en kaarten. Ik bewaar ze nu in een grote ton, want ik kan ze niet wegdoen. Op een gegeven moment heb ik maar in de bladen en op televisie bedankt, want ik kan niet iedereen terugschrijven. Vrienden vroegen: "Wat wil je? Kwee lapis, kwee talam?" En ze kwamen ook met die lek kere groene pannenkoekjes. Met klapper en goela djawa. Ach, hoe heten die ook alweer. Dadar goeloeng ja. Zo heerlijk.' il Jloesson is bij Wieteke van Dort (Soera- V I baja, 1943) op bezoek vanwege haar zeventigste verjaardag. Bovendien zit ze dit jaar vijftig jaar in het vak. En dat jubileum viert ze met een aantal optredens. Afgelopen maand al op de Tong Tong Fair en op 24 juni in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daar zullen vrienden en collega's als Willem Nijholt, Rob de Nijs, Aart Staartjes, Edwin Rut ten, Riem de Wolf, Yvonne Keuls en Anneke Grönloh ook optreden. Verder zal ze door het hele jaar op de Pasar Malam Asia als Tante Lien te zien zijn met een jubileumshow. Hele generaties groeiden met haar op. Door haar optredens in televisieprogramma's als Oebele, de Stratemakeropzeeshow, J.J. de Bom en Het Klokhuis was ze jaren achtereen in de Nederlandse huiskamers te zien. Voor haar Indische publiek is met name Tan te Lien niet meer weg te denken. Met haar creatie Lien van Drommelen, een gevatte Indische dame op leeftijd, met een altijd ondeugende blik achter haar brillenglazen, zette ze het prototype van de Indische tante neer in wie iedere Indische familie zich stie kem wel kan herkennen, hoe vernederlandst de leden inmiddels ook zijn. In 1979 kreeg Tante Lien nationale bekendheid toen de Late Late Lien Show door de VARA werd uitgezon den. Ineens zagen Indische mensen zichzelf terug in een televisieprogramma waarin zij zelf centraal stonden en ook de Hollandse kijker keek massaal mee, want er waren in die tijd nog maar twee televisiekanalen. De kiem voor Tante Lien werd al gelegd tijdens de opnamen van Oebele, zegt Wieteke. 'Toen spraken Willem Nijholt en ik allebei vaak met een Indisch accent met elkaar en daar moesten de anderen dan om lachen. Ik dacht: als iedereen zo lacht, moet dat wel leuk zijn. Een paar jaar later, tijdens de Stratemakeropzeeshow moest ik een mevrouwtje spelen dat het altijd koud had. Ik vroeg de regisseur of ik haar met een Indisch accent mocht doen. Dat mocht. En zo is het gekomen, want daarna werd ik opgebeld door een Indische vereniging met de vraag of ik voor een half uurtje voor ze wilde optreden. DES heette die vereniging. Door Eendracht Sterk. Ik zeg: Ik heb helemaal geen tekst. "Geeft niet", zeiden ze. "Als u alleen maar een half uur zo praat."' Toch was Tante Lien niet bij iedereen in Indische kringen een onverdeeld suc ces. 'Ik weet nog hoe ik in het begin door Moesson werd weggeschreven. Er is heel wat veranderd met de jongere generatie van nu. Jullie zijn veel coulanter. Als ik lees wat Ricky Risolles nu zomaar in Moesson mag doen.' Maar ja, dat was toen en nu is nu. Ze vertelt dat ze desondanks altijd bewondering heeft gehad voor Moessons Lilian Ducelle. 'Ik zei soms als we elkaar tegenkwamen tegen haar: U haat mij, maar ik bewonder u. Een van de laatste keren dat we elkaar ontmoet ten, zei ze: "Wat bewonder je dan in mij?" Ik zei: Uw scherpe pen.' Toch vermoedt Wieteke wel waar die wrevel vandaan kwam. 'Ik heb een keer een filmpje gemaakt van mijn moeder en mijn tantes, tante Lex en tante El, waarin je ze hoort praten. En toen we die film terugzagen, zag ik mijn moeders ogen groot worden: "Lout, ik praat toch niet zo tjedoertjedar?!" "Nou", zegt mijn vader, "in beeld klinkt het wel wat erger dan in het echt." En toen vielen mij de schellen van de ogen: ze horen het gewoon niet van zichzelf. Terwijl je bij mijn moeder dat accent meteen hoorde. Een hele struise blanke vrouw, maar met zó'n accent (ze imiteert haar moeder): "Wiet verdien je wel genoeg?"' Gelukkig hoort ze nu van jonge mensen eigenlijk alleen nog maar dat ze Tante Lien leuk vinden. Je hebt pioniers werk verricht, zeggen ze haar dan. Of: Je lijkt net op mijn oma. In haar vijftigjarige carrière heeft ze veel voor kinderen gedaan. Maar ze begon haar loopbaan bij het serieuze toneel, al speelde ze dan wel vaak een kind. 'Ik kreeg ook vaak een jongensrol, want ik was klein en plat. Mensen vroegen me, of ik dat niet vervelend vond om altijd een kind te moeten spelen. Dan antwoordde ik: Liever een hoofdrol als kind dan een dienstmeisje dat een brief mag opbrengen.' Toen ze werd gevraagd als Julia in Romeo Julia, dacht ze meteen: dat kan ik niet. Maar toen zei de regisseur: Het is een kind van veertien, hoor Wieteke. Ze dacht: dat kan ik. 'Mijn eerste rol was kindje in de kribbe. Mijn moeder regisseerde op de Kunstkring in Soerabaja en ik speelde vaak mee. Mensen aan het lachen maken. Dat regisseerde mijn moeder altijd ook zo. Met haar kon ik enorm de slappe lach krijgen. Ze kon de dingen zo vertellen dat je wel moest lachen. En als mijn vader vroeg, of het toch niet een beetje juni 2013 15 Moesson #12 juni 2013.indd 15 28-05-13 10:28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 15