'De stille kracht zal altijd aan mij verbonden blijven. Of ik dat nu wil of niet. Maar met Couperus mag ik niet klagen. Je kunt het slechter treffen. Ik kreeg het boek van mijn moeder toen ik nog op de toneelschool zat. Later heb ik het vele malen herlezen. Mijn eerste echtgenoot was dol op voetbal en elke woensdag kwamen zijn vrienden bij ons een wedstrijd kijken. Ik haatte voetbal. Ik zat dan naast de televisie in een schommelstoel in De stille kracht verzonken, terwijl de hele kamer ten onder ging aan gejuich en gebrul. Toen ze me vroegen voor de serie, wist ik meteen dat ik Léonie zou kunnen spelen. Ik had geen enkele aarzeling. Ik realiseerde me niet dat het zo'n impact zou hebben, terwijl ik toch al behoorlijk veel televisie had gedaan. Voor mij zat het plezier vooral in het maken, niet in wat het later allemaal teweegbracht. Ik herinner me nog hoe de Indische mensen die meededen de studio binnenkwamen. En hoe ze met hun verhalen, hun muziek en hun lekkere hapjes de sfeer bepaalden. Zoveel warmte, dat heb ik daarna nooit meer meegemaakt.' Pleuni Touw speelde Léonie van Oudijck in De stille kracht. 'Het allermooist aan De stille kracht is en blijft voor mij de figuur van Léonie. Hoe Couperus in de beschrijving van haar wezen de ondergang van de kolonie projecteerde, is meesterlijk. Couperus had een heel bijzon dere intuïtie voor de tijdgeest; ik zie hem als een soort medium, die scherp aanvoelde hoe verleden, heden en toekomst met elkaar ver bonden zijn. Dat het kolonialisme uiteinde lijk corrumpeert en bedervend werkt, zien we aan de in Indië geboren Léonie. Ze is rijzig, blond en blank, schrijft Couperus, een kind van Europese ouders, maar ze heeft "grauwe ogen". Ze is een gedegenereerd wezen, behaagziek en onverschillig, maar wreed als het nodig is. Ze leeft uitsluitend voor zichzelf en haar wellust. Alleen maar door te zijn wie ze is richt ze een enorme puinhoop aan, net als het koloniale project. Dat weten wij nu, maar Couperus wist het toen al! Uiteindelijk blijkt Léonie verdwenen, richting Europa, en kunnen anderen de rommel gaan opruimen.' Lizzy van Leeuwen is antropoloog. 1 'In twee toneelversies van De stille kracht maakte ik deel uit van de cast. Niet van de tv-serie. Die zag ik als jongen van elf. Omdat het over Indië ging, mocht ik opblijven en genoot ik stiekem van de expliciete scènes, waaronder de spraakmakende badscène van de met sirih bespuugde Pleuni Touw. Van zelfsprekend las ik De stille kracht voor mijn boekenlijst. Eerst onwennig, maar al snel waardeerde ik het archaïsche taal gebruik. De kleine herhalingen, nieuwe woorden, de dandy-achtige stijl van Couperus. Het was aantrekkelijk en mysterieus. Het voelde alsof ik deel uitmaakte van dat verre Indië wat voor mij enkel uit verhalen bestond. Het boek prikkelde de fantasie. De titel is misleidend, het boek toont de decadentie en de koloniale houding van de Nederlanders. Zij maken zich druk om roddel, achterklap, overspel, corrup te benoemingen terwijl onder hun neus het onafhankelijkheidsstreven vorm krijgt. De dialogen waren zo goed dat ze rechtstreeks overgenomen konden worden in toneeltekst of serie. Een boek dat op jonge leeftijd in je leven komt en ongemerkt je hele leven bij je blijft. De kracht van het geschreven woord.' Martin Schwab is acteur en regisseur. 42 Moesson Moesson #12 juni 2013.indd 42 28-05-13 10:30 FOTO: AVRO/JUSTBRIDGE. DVD VERKRIJGBAAR IN DE MOESSON-SHOP

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 42