Tegenwoordig iscografie PARIJS woont Anggun samen met haar echtgenoot, de Franse schrijver Cyril Montana, en haar dochter Kira Cipta Montana in Parijs. Dat ze daar woont is eigenlijk toeval. Want toen ze in 1994 haar platenmaatschappij verkocht om haar reis naar Europa te financieren, was Parijs geen moment in haar gedachten. Het plan was om eerst naar Londen te gaan en zich daarna in Nederland te vestigen. Anggun: 'Toen ik uit Jakarta vertrok was mijn idee om vanuit Nederland een internationale carrière op te bouwen. Ik wilde wat anders. Ik was 19 jaar, had meer dan 4 miljoen albums verkocht in Indonesië. Ook had ik mijn eigen platenmaatschappij en was ik de producer van enkele Indonesische bands. Het klinkt misschien verwend, maar ik was moe van het succes. Ik had het gevoel dat ik alles in Indonesië al bereikt had en was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik moest mijn grenzen verleggen. Toen ik naar Europa vertrok, leek Nederland een logische plek om me te vestigen. Er wonen veel Indonesiërs en door de historische band dacht ik dat ik me er snel thuis zou voelen. Het is er echter nooit van gekomen. Toen ik tijdens mijn Londense periode een keer op vakantie naar Parijs ging, kwam ik daar precies de mensen tegen die mijn carrière verder konden helpen.' Ze ontmoette producer Erick Benzi die eerder met Julien Clerc, Johnny Hallyday en Celine Dion werkte. Hij was zo onder de indruk van haar stem dat hij haar direct een contract bij Sony Music Entertainment aanbood. 'In plaats van door te reizen naar Amsterdam, bleef ik toen in Parijs hangen.' Daarna ging alles snel. Haar 'Snow on the Sahara' werd een wereldhit en ze werd de eerste Aziatische artiest die zowel de Ameri kaanse als de Europese hitlijsten aanvoerde. 'Snow on the Sahara' werd nummer 1 in onder andere Frankrijk, Italië, Canada en Indonesië. 'Ik heb toen geluk gehad. Ik weet niet hoe mijn carrière er anders uit had gezien. Wie weet was ik wel een illusie armer teruggegaan naar Indonesië.' Sinds haar debuutalbum in 1996 uitkwam zong Anggun met enkele groten uit de inter nationale muziekscene. Zo zong ze begin dit jaar een live-duet met Charles Aznavour op de Franse televisie. Ook werkte ze samen met onder meer Peter Gabriel en Julio Iglesias en trad ze op voor paus Johannes Paulus II. Vorig jaar vertegenwoordigde Anggun haar nieuwe vaderland Frankrijk tijdens het Eurovisie Songfestival in Baku. Niet met veel succes overigens. Met slechts 21 punten moest de in Jakarta geboren zangeres het doen met de een na laatste plaats. 'Daar was ik eerlijk gezegd wel teleurgesteld over. We hadden een goed nummer, geweldige act en mooie kleding van Jean-Paul Gautier. We hebben gedaan wat we konden. Daar lag het niet aan. Maar weet je, je moet het ook relativeren. Hoe hoog je daar eindigt is geen graadmeter van hoe goed je bent. Je moet zo'n slechte klassering niet persoonlijk nemen. En hoe je het ook wendt of keert, ik vond het een eer om gevraagd te worden om Frankrijk te vertegenwoordigen.' Nu Anggun jurylid is voor de Indonesische versie van het televisieprogramma X-factor vliegt ze vaak heen en weer tussen Parijs en Jakarta. Door de opnames van het program ma is ze een paar maanden bijna permanent in Jakarta. Soms vliegt ze naar Parijs om daar in één dag een videoclip op te nemen. De volgende dag vliegt ze weer terug. Is dat niet vermoeiend? 'Het is soms best zwaar. Maar ik wil niet klagen. Het is een van de gevolgen van mijn succes. Bovendien, het is geen straf om in Indonesië te zijn. Mijn ouders wonen in Jakarta dus het is een goede gelegenheid om ze weer eens wat vaker te zien. Ik ben me er elke dag van bewust dat ik een bevoorrecht mens ben. Ik vlieg de wereld rond om op te treden en kan mensen laten genieten door te doen wat ik het liefste doe: zingen. Dit is precies waarom ik op mijn twintigste alles in Indonesië heb achtergelaten. Ik wilde inter nationaal doorbreken. Dat is gelukt.' Parijs is tegenwoordig de thuisbasis van Anggun. Wanneer ze in Indonesië is, blijven man en dochter in Parijs. Omdat je als Indo nesiër voor veel landen een visum aan moet vragen en omdat het in Frankrijk het leven ook eenvoudiger maakte, liet Anggun zich in Indonesisch 1986 Dunia Aku Punya 1990 Mimpi 1990 Tua Tua Keladi 1990 Takut 1991 Anak Putih Abu Abu 1992 Nocturno 1993 Anggun C. Sasmi... Lah!!! 1994 Yang Hilang Engels 1998 Snow On The Sahara 2000 Chrysalis 2002 Open Heart (B.O.F.) 2005 Luminescence 2008 Elevation 2011 Echoes Frans 1997 Au nom de la lune 2000 Désirs contraires 2005 Luminescence 2008 Elevation 2011 Échos (bron: Wikipedia) 2001 naturaliseren tot Francaise, een keus die haar in haar geboorteland op kritiek kwam te staan. 'Sommige mensen in Indonesië zagen het als verraad dat ik mijn Indonesische paspoort inruilde voor een Franse. Ik vind dat dat wel meevalt. Toen ik eenmaal definitief besloten had me in Frankrijk te vestigen, zag ik geen reden om geen naturalisatie-aanvraag in te dienen. Het maakte mijn dagelijks leven een stuk eenvoudiger, minder papierwerk. Daarnaast vind ik dat een paspoort ook wei nig zegt over wie je bent. Het is vooral een administratieve registratie. Het is niet zo dat nu ik geen Indonesisch paspoort meer heb, ik ineens geen Indonesische meer ben. Ik kan meerdere plekken op de wereld mijn thuis noemen. Jakarta waar mijn ouders wonen en Parijs bij mijn man en kind. Dat is toch rijkdom.' juli 2013 17 Moesson #1 juli 2013.indd 17 27-06-13 13:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 17