Om de populariteit van social media in Indonesië te begrijpen, moeten we terug naar het jaar 1994 Er is geen stad ter wereld waar meer wordt getwitterd dan in Jakarta. Dit blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van sociale media door het Franse bureau Semiocast. Twee procent van de miljarden Twitterbe- richten die maandelijks wereldwijd worden verzonden, is afkomstig uit de Indonesische hoofdstad. Hiermee laat de stad Twitter- gekke steden als Londen en Tokio achter zich. Opvallender nog is dat Jakarta niet de enige Indonesische stad is in de top 10, Bandung staat op nummer zes in deze lijst en is verantwoordelijk voor 1,3 procent van alle Twitterberichten wereldwijd. Hiermee is In donesië het enige land dat met twee steden vertegenwoordigd is bij de bovenste tien. Ook op Facebook is Indonesië een groot macht. Uit een recent rapport van het Ameri kaanse marktonderzoekbureau Socialbakers blijkt dat er in geen enkel land het aantal Facebookprofielen zo sterk groeide als in Indonesië. Zowel in absolute aantallen als relatief gezien. In 2012 maakten 7,4 miljoen Indonesiërs een nieuw Facebookprofiel aan wat het totaal aantal gebruikers van de web site in het land bracht op 47 miljoen. Dat is een groei van bijna twintig procent. Hiermee groeit het aantal nieuwe profielen sneller dan in Facebook-grootmachten als India, Turkije en de Verenigde Staten. 30 Moesson Moesson #1 juli 2013.indd 30 Maar waar komt die bijna buitensporige populariteit van social media in Indonesië vandaan? Hoewel de tijd van internetcafés met langzame verbindingen en oude com puters definitief voorbij lijkt, loopt Indonesië op het gebied van internetinfrastructuur nog ver achter op bijvoorbeeld Japan en Australië. En natuurlijk, de smartphones met mobiel internet vinden nu de economie groeit ook gretig aftrek in Indonesië. Maar een snelle 3G-verbinding is tot nog toe vooral te vinden in de grote steden, vliegvelden en toeristi sche trekpleisters. Toch vliegen de statusup- dates je in het op drie na dichtstbevolkte land ter wereld om de oren. Vrijplaats Om de populariteit van social media in Indo nesië te begrijpen, moeten we terug naar het jaar 1994. Nauwelijks 1 jaar nadat in Neder land internetprovider XS4ALL voor het eerst internet aanbood voor consumenten, werd Indonesië via Singapore aangesloten op, wat we toen nog, het wereldwijde web noemde. Bijzonder was dat internet in Indonesië, in te genstelling tot in de rest van de wereld, niet al eerder gebruikt werd als militair commu nicatienetwerk. Het Indonesische leger had geen eigen internetnetwerk en miste zelf de kennis om een dergelijk netwerk te bouwen of te controleren. Dit maakte internet tijdens de laatste vier jaren van Soeharto's Orde Baru een vrijplaats voor ongecensureerd nieuws. Bovendien kon den activisten via nieuwsgroepen (een antie ke versie van het internetforum) ongestoord met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Toen in 1994 drie opinieweekbla den werden verboden omdat ze te kritisch zouden zijn geweest over het regime, gingen veel journalisten ondergronds, via de nieuws groepen verder met hun werk. En ook in de maanden voor de val van Soeharto speelden chatrooms en chatprogramma's als ICO en het bijna ter ziele gaande MSN Messenger een belangrijke rol in de organisatie van de studentenprotesten. Net als nu tijdens de Arabische Lente, werd internet gebruikt om de beelden en verhalen die het regime niet zo goed uitkwamen, te tonen aan het oog van de wereld. Social media-pioniers Internetcafés waren de plek bij uitstek om aan 'verboden informatie' te komen als on afhankelijk nieuws en bovendien een goede plek om via chatprogramma's en e-mail in contact te blijven met je vrienden. Veel internetcafés boerden goed bij de chatgekte die heerste onder Indonesische studenten. Hoewel weinig Indonesiërs eind jaren negen tig zelf een internetverbinding thuis hadden, was een groot deel van vooral de studenten bijna dagelijks op internet te vinden. Indonesië was een van de eerste landen die social media massaal omarmde. Toen in 2002 de Amerikaanse programmeur Jonathan Adams de website Friendster.com lanceerde (2 jaar voordat Facebook en Hyves het levens licht zagen), duurde het niet lang voordat de site een van de best bezochte sites van het land werd. Tot 2008 zaten er meer Indonesi- ers op Friendster dan op Facebook. Pas toen rond 2008 Facebook wereldwijd doorbrak, verdween de hegemonie van Friendster. De snelle populariteit van Friendster.com in Indonesië, laat zien dat de jonge internet ters bovenop social media zitten. Hoewel Friendster iets in populariteit is gekrompen, facebooken en twitteren Indonesiërs van onder de veertig jaar er ook lustig op los. De opkomst de afgelopen jaren van smart phones met toegang tot snel mobiel internet, zorgt er voor dat veel mensen niet meer een internetcafé hoeven te bezoeken. Met een 3G-telefoon in je zak kan je im mers overal berichten op internet plaatsen. De snel toenemende welvaart in het land, zorgt er daarnaast voor dat ook steeds meer mensen in en rond de grote steden zelf de beschikking hebben over een redelijk snelle internetverbinding.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 30