i 1
Als eerste boetiekhotel op
j Bali was het jarenlang dé plek
I waar kunstenaars samen
kwamen om inspiratie op te
doen. Begin jaren '70 werd
het een toevluchtsoord voor
de internationale jetset.
Nu weten toeristen vanuit
de hele wereld Tandjung
Sari te vinden, maar de
oorspronkelijke charme van
vroeger is er nog steeds.
In de jaren '60 kwam Wija Wawo-Runtu,
een antiquair en kunsthandelaar uit Jakarta,
regelmatig naar Bali om kunstwerken in
te kopen voor zijn zaak. Samen met zijn
Engelse vrouw Judith streek hij neer in Sanur,
dat toen nog een klein plaatsje was aan de
Balinese kust. Ze bouwden er een eigen huis
en noemden het Tandjung Sari, naar een
nabijgelegen tempel.
Gastvrij
De gastvrije Wija nodigde vaak vrienden uit
om in hun huis op Bali langs te komen. Al
snel kwamen er zoveel vrienden en vrienden
van vrienden langs, dat er enkele huisjes
bijgebouwd moesten worden om de gasten
in onder te brengen.
De onderkomens waren in Balinese stijl
gebouwd. Authentiek, eenvoudig en met
gebruikmaking van de natuurlijke materia
len van het eiland. Vanwege zijn goede oog
voor kunst en antiek wist Wija de huisjes
smaakvol in te richten. Zonder dat iemand er
eigenlijk erg in had, groeide de plek uit tot
een geliefd oord voor schilders, schrijvers en
andere kunstenaars.
Wija had een vooruitziende blik. In een tijd
waarin Bali nog nauwelijks was ontdekt door
toeristen creëerde hij een van de allereer
ste boetiekhotels, waarvan er op Bali in de
decennia daarna nog vele zouden verrijzen.
Boetiekhotels onderscheiden zich niet alleen
door hun kleinschaligheid, maar ook door de
persoonlijke aandacht voor de gasten. Een
aanpak die past binnen de gastvrije traditie
van de Europese herberg of taveerne.
Kosmopolitisch
Wija Wawo-Runtu (1926-2001) kende die
traditie. Hij was de zoon van een Menado-
nese vader en een Nederlandse moeder en
was geboren in Utrecht. Voor zijn studie ging
hij naar Engeland, waar hij op de kunstaca
demie in Londen zijn eerste vrouw Judith
ontmoette. Na de kunstacademie en een
paar jaar in Engeland verhuisde het echtpaar
in 1953 naar Jakarta, waar Wija een breed
arsenaal aan talenten ontwikkelde. Hij werd
filmmaker, binnenhuisarchitect, decorateur,
kunstverzamelaar en vooral kenner van de
Balinese cultuur. Door zijn charme en kosmo
politische instelling, wist hij nieuwsgierigen
van over de hele wereld te verleiden om naar
Tandjung Sari te komen. Na de schilders
van het eerste uur volgden er al gauw nog
meer kunstenaars. En ook kunstliefhebbers
wisten de weg te vinden naar de kleine, maar
internationale gemeenschap om daar zelf te
ervaren wat hun vrienden al hadden beleefd.
Zo ontstond door de jaren heen een gemê
leerd gezelschap van schilders, schrijvers,
componisten, musici en modeontwerpers die
niet alleen naar Tandjung Sari kwamen voor
juli 2013 41
Door Louk Varosseiau foto's Tandjung Sari hotel
Moesson #1 juli 2013.indd 41
27-06-13