i 1 Als eerste boetiekhotel op j Bali was het jarenlang dé plek I waar kunstenaars samen kwamen om inspiratie op te doen. Begin jaren '70 werd het een toevluchtsoord voor de internationale jetset. Nu weten toeristen vanuit de hele wereld Tandjung Sari te vinden, maar de oorspronkelijke charme van vroeger is er nog steeds. In de jaren '60 kwam Wija Wawo-Runtu, een antiquair en kunsthandelaar uit Jakarta, regelmatig naar Bali om kunstwerken in te kopen voor zijn zaak. Samen met zijn Engelse vrouw Judith streek hij neer in Sanur, dat toen nog een klein plaatsje was aan de Balinese kust. Ze bouwden er een eigen huis en noemden het Tandjung Sari, naar een nabijgelegen tempel. Gastvrij De gastvrije Wija nodigde vaak vrienden uit om in hun huis op Bali langs te komen. Al snel kwamen er zoveel vrienden en vrienden van vrienden langs, dat er enkele huisjes bijgebouwd moesten worden om de gasten in onder te brengen. De onderkomens waren in Balinese stijl gebouwd. Authentiek, eenvoudig en met gebruikmaking van de natuurlijke materia len van het eiland. Vanwege zijn goede oog voor kunst en antiek wist Wija de huisjes smaakvol in te richten. Zonder dat iemand er eigenlijk erg in had, groeide de plek uit tot een geliefd oord voor schilders, schrijvers en andere kunstenaars. Wija had een vooruitziende blik. In een tijd waarin Bali nog nauwelijks was ontdekt door toeristen creëerde hij een van de allereer ste boetiekhotels, waarvan er op Bali in de decennia daarna nog vele zouden verrijzen. Boetiekhotels onderscheiden zich niet alleen door hun kleinschaligheid, maar ook door de persoonlijke aandacht voor de gasten. Een aanpak die past binnen de gastvrije traditie van de Europese herberg of taveerne. Kosmopolitisch Wija Wawo-Runtu (1926-2001) kende die traditie. Hij was de zoon van een Menado- nese vader en een Nederlandse moeder en was geboren in Utrecht. Voor zijn studie ging hij naar Engeland, waar hij op de kunstaca demie in Londen zijn eerste vrouw Judith ontmoette. Na de kunstacademie en een paar jaar in Engeland verhuisde het echtpaar in 1953 naar Jakarta, waar Wija een breed arsenaal aan talenten ontwikkelde. Hij werd filmmaker, binnenhuisarchitect, decorateur, kunstverzamelaar en vooral kenner van de Balinese cultuur. Door zijn charme en kosmo politische instelling, wist hij nieuwsgierigen van over de hele wereld te verleiden om naar Tandjung Sari te komen. Na de schilders van het eerste uur volgden er al gauw nog meer kunstenaars. En ook kunstliefhebbers wisten de weg te vinden naar de kleine, maar internationale gemeenschap om daar zelf te ervaren wat hun vrienden al hadden beleefd. Zo ontstond door de jaren heen een gemê leerd gezelschap van schilders, schrijvers, componisten, musici en modeontwerpers die niet alleen naar Tandjung Sari kwamen voor juli 2013 41 Door Louk Varosseiau foto's Tandjung Sari hotel Moesson #1 juli 2013.indd 41 27-06-13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 41