Soerabaja, Tjalie wilde het, Lilian deed het: vivere pericolosamente. Met slechts een typemachientje en een kist boeken trok ze de hele archipel door. Over het avontuurlijke leven van Lilian Ducelle voordat ze Tjalie ontmoette. 19 september W5- VIVERE PERICOLOSAMENTE Door Marjolein van Asdonck Fotografie Suzanne van Hattum 'Toen opeens gebeurde 't. Eerst een steen door 't raam. Toen vluchtten we naar boven. Naar de eerste verdieping. De menigte drong binnen en toen zei een dame: 'Nu moeten we bidden.'Ik zei: 'Nee, we moeten niet bidden, we moeten naar de tweede etage, dat bidden kunnen we boven ook wel...' Aldus Lilian Ducelle's ooggetuigenverslag van het grimmige vlagincident bovenop het Oranjehotel. Ze is dan 25 jaar. Eén van de bakstenen die tijdens het oproer de ruit aan diggelen slaat, komt precies op haar typemachine terecht. Zo kenden we haar: on afhankelijk en verantwoordelijk, avontuurlijk en strijdbaar, en begenadigd met een grote dosis sarcastische humor. Bij velen geniet Lilian Ducelle vooraleerst bekendheid als de weduwe van Tjalie Robin son, godfather van Tong Tong en Moesson en van de naoorlogse Indo-emancipatie. Na zijn dood in 1974 neemt zij het roer over. Op haar eigen manier, ze kan niet anders. Als abon nees haar verweten dat Tjalie de dingen toch heel anders zou hebben gedaan, antwoordde ze:'Tjalie is dood, u zult het met mij moeten doen.' Uiteindelijk zal ze langer bij Moesson - ze doopt het blad in 1978 om - werken dan Tjalie was gegund. In 1991 neemt ze officieel afscheid. Lilian Ducelle is de laatste Indische journalist die de beruchte tropenstijl in haar genen heeft. Natuurlijk, met haar scheldkanon nades heeft de beroeps-tjabé-rawit velen van zich afgestoten. Wanneer een lezer zich beklaagde over haar felle stijl, kon ze zonder pardon een abonnement opzeggen: 'We hebben altijd al te weinig abonnees gehad, u kunt er ook nog wel bij', zei ze dan dood leuk, om vervolgens de hoorn op de haak te smijten. Maar meer nog heeft ze lezers vermaakt en bewondering geoogst vanwege haar verantwoordelijkheidsgevoel en inzet voor de Indische achterban. Misschien niet zozeer door haar standpunten, maar door te ageren en te reageren heeft Lilian voor veel Indische Nederlanders een rol van voorvecht ster gekregen. Net als Tjalie koesterde zij veel mededogen voor de zwakkeren. De sterken, die moesten maar tegen een stootje kunnen. Lilian Ducelle was een avonturierster voor wie Nederland altijd te klein is gebleven. Net als in het Indië van eind jaren veertig, is alles wat ze nodig had een kist boeken en haar typemachientje. Op 7 december 1919 wordt in het bescheiden plaatsje Sitoebondo aan de kali Sampéan op Oost-Java Lilian Ducelle geboren als Lilly Mary Hermine van Zele. De Van Zele's - vader Sylvester, moeder Johanna, broer Lud (van Ludwig) en zusje Hetty - zijn een muzikaal en belezen, hecht Indisch gezin. Al van jongs af aan is Lilian omringd geweest door boeken. Haar vader was - net als Tjalie later - ervan overtuigd dat je kinderen geen kinderachtige boeken hoeft te laten lezen. Sylvester van Zele laat zijn dochter alles lezen, desnoods met een woordenboek. Zonder met haar ogen te knipperen verklaart de vijftienjarige Lilian tegen haar lerares Nederlands dan ook dat ze Louis Couperus verschrikkelijk vindt. De discussie die daarop volgt, resulteert in een huisbezoek van de lerares, die versteld staat van de bibliotheek van haar vader. Pas later besefte Lilian dat dit eigenlijk een geval van discriminatie betrof: Een Indo met boeken, hoe kèn? Muziek speelt bij de Van Zele's een grote rol. In 1926 - Lilian is dan zes jaar - vertrekt het hele gezin Van Zele voor drieënhalf jaar naar Europa zodat zoon Lud aan het conservato rium van Nice kan studeren. Op zeventien jarige leeftijd studeert Lud cum laude af als concertpianist. Aan het eind van haar leven kan zijn zus zijn compositie Waltz Brilliant nog noot voor noot nazingen. Terug in Malang doorloopt Lilian de zusters Ursulinen-mulo, een veilige wereld van ruisende rokken en witgekouste meisjes benen. Eigenhandig knipt ze daar haar haren kort en verder leren? Nee zeg, Lilian wil drukinkt opsnuiven! Haar journalistieke carrière begint in 1937 op het kantoor van de Nederlands Indische Metaalwaren en Embal lage Fabrieken (NIMEF) op Kajoetangan, als correctrice van De Oosthoekbode. En op haar achttiende krijgt ze een baan in Soerabaja als redacteur voor het jeugdblad Jong Indië. Bin nen het Soerabajaasch Handelsbladconcern werkt zij zich snel omhoog tot journaliste. Een heerlijke, onbezorgde tijd, eindelijk op eigen benen. Incident: collega's moeten Lilian in bedwang houden wanneer haar meerdere een Javaanse letterzetter een klap in het gezicht geeft. september 2013 27 Moesson #3 september 2013.indd 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 27