vrouwelijke srem van Indisch Nederland
me met onafhankelijke geest
(Den Haag Centraal)
Avontuurlijke dame met
onafhankelijke geest
(NRC Handelsblad)
'Angry old woman' was nog één van
de vriendelijkste manieren waarop ze
werd aangeduid. Want Lilian Du-
celle liet niet over zich lopen en roerde
zich reeds wanneer ze alleen al dacht
dat men haar tekort zou doen.
Trots, eerzucht en zelfrespect, het kan
haar niet worden ontzegd. Het heeft
haar - ook in het persoonlijk leven met
haar familie en dierbaren - in de weg
gezeten.
september 2013 5
28-08-13 11:33
Lilian Ducelle
in 2008 tij
dens een
boekpresenta
tie in Diligen-
tia.
ARCHIEFFOTO
JOS VAN LEEUWEN
lime dosis bevrijdende humor,
'e vrouw die bekendstond als de
rand old lady van de Indische
lurnalistiek, kwam op 7 december
119 ter wereld in Sitnehnnrln on
van artistieke alleskunners. Lily
verslond al jong boeken en wilde
niets liever dan schrijven. Bij Ne
derlandstalige kranten volgde ze
de leerschool van letterzetter tot
journalist. Na de Japanse bezetting
werkte ze als een echte oorlogscor
respondent bij het legerblad Wa
penbroeders. Hoofdredacteur was
Jan Boon, de latere schrijver Tjalie
Robinson. Met hem zwierf ze over
de archipel tijdens de turbulente
jaren van de dekolonisatie. Na de
schreef zij in het door haar man
opgerichte blad Tong Tong.
Beginjaren '60 migreerden ze naar
de VS. Door zakelijke tegenslag
moest het gezin na vijf jaar terug
keren naar het redactielokaal van
Tong Tong aan de Prins Maurits-
laan 36. Na de dood van haar man
in 1974 nam Lilian de leiding van
het blad over, en veranderde ze de
naam in Moesson. Ook leidde zij ja
renlang de gelijknamige uitgeverij.
_Het bedriif ble<>f 1handen
.aarpensio-
i betrok-
>eijverde
Indisch
het einde
1 Willems)
Moesson #3 september 2013.indd 5
r- J.J.Th. Boon (1911-1974) die onder
er- verschillende pseudoniemen als Tja-
ine lie Robinson en Vincent Mahieu zich
/es- zou ontwikkelen tot een vooraan-
ge- staand literair schrijver. In 1950 tra-
ou- den zij in het huwelijk. Boon zette
erd. zich in, net als Lilian Ducelle, voor
tit het lot van de Indische Nederlander,
ij de Indo, in de Nederlandse samenle-
t ze ving. In de jaren vijftig richtte Ro-
en binson in Den Haag het Indische
•- tijdschrift Tong Tong op, ook was hij
alis- initiatiefnemer van de jaarlijkse Pa-
de ti- sar Malam. Het leven in Nederland
m- beviel Lilian Ducelle niet, en ze ver
klein trok met haar gezin van kinderen en
een stiefkinderen uit Robinsons eerdere
e huwelijk naar Californië. Daar zette
te ze, ook voor Indische Nederlanders,
'The American Tong Tong* op en een
etpe- Indische soos.
se Het proj eet mislukte en Lilian
Ducelle keerde terug naar Neder
land. Ze schreef tal van geïnspireer
de en vaak felle stukken in Tong Tong
over Nederlandse kneuterigheid,
het door haar weinig geapprecieerde
werk van Hella S. Haasse, mode en
koken. Na de dood van Robinson
nam zij de hoofdredactie over en
herdoopte ze Tong Tong tot Moesson.
Het blad bracht in juli vorig jaar het
het duizendste nummer uit. Nog
steeds is het een ideale spreekbuis
voor de Indische samenleving.
Op de rouwkaart van Lilian Du
celle staat vermeld dat ze nooit wil
de „tawarren", Indisch voor onder
handelen met ondertoon van toege
ven. Dat klopt. Haar onafhankelijke
geest was in Haagse kringen legen
darisch.
KESTER FRERIKS
Lilian Ducelle