Nederland Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen honger krijgen van de kleur oranje.' INTERVIEW loopt voorop met het bestellen van maal tijden via internet. Nergens in Europa wordt er zoveel aan huis bezorgd als hier, zegt Jitse Groen. En ja, het zou heel goed kunnen dat ons koloniale verleden daarmee te maken heeft. Nederlanders zijn gewend om vreemd voedsel te eten. In Nederland begon het met de komst van de Indische toko's en de afhaalchinees. Toen kwamen de Surinamers met hun roti, de Italianen met hun pizza en de Turken met hun kebab. In Nederland is die ontwikkeling eerder op gang gekomen dan in het buitenland. Daardoor is er nu een breder aanbod dan in andere Europese landen. Dat is elke dag weer goed te zien op zijn eten-bestelsite Thuisbezorgd.nl. Ook wie nog nooit eten via Thuisbezorgd. nl heeft besteld, zal de naam van het bedrijf inmiddels wel kennen, want het oranje logo van het huisje met mes en vork duikt overal op. Niet alleen op internet, maar ook in dagelijkse reclamespotjes op televisie en niet in de laatste plaats in het straatbeeld, waar de bezorgers in hun feloranje jassen behendig hun scootertjes door het verkeer manoeuvreren. 'We merkten dat die jongens altijd rondrijden in te dunne jassen, die vaak ook nog niet eens waterdicht zijn, dus vond ik dat we daar maar eens iets aan moesten doen. De Chinees bij wie ik ze bestelde zei dat hij ze alleen maar deze kleur oranje had. Foeilelijk. Het deed me pijn aan de ogen. Maar ik zei: prima. Lekker opvallend, dus ook nog eens goed voor de veiligheid. Daarbij passen ze perfect bij onze site. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen honger krijgen van de kleur oranje.' Sinds de komst van internet breken ve len hun hersens over de vraag hoe ze het medium kunnen gebruiken om er geld mee te verdienen. Soms slaagt er iemand in om het ei van Columbus te vinden, zoals Mark Zuckerberg van Facebook of de uitvinders van Google. In Nederland hebben we de bedenkers van Markplaats en Hyves. En ook Jitse Groen (Delft, 1978) van Thuisbezorgd. nl past in dat rijtje inventieve internetonder nemers. Zijn idee voor een website waar restaurants zich kunnen aanmelden en klanten hun bestelling kunnen doen, bleek een schot in de roos. De restaurants besparen tijd op het aannemen en verwerken van de bestellingen en houden meer tijd over om te koken. In veertien jaar tijd wist Jitse Groen zijn website uit te bouwen tot een internationaal bedrijf dat actief is in tien landen in Europa. In Nederland zijn inmiddels meer dan 4500 restaurants aangesloten bij Thuisbezorgd.nl, in Europa zijn dat er ruim 20.000. Per maand worden er 1 miljoen bestellingen via Thuisbe- zorgd.nl of een van de zustersites in het bui tenland gedaan, wat neerkomt op 3 miljoen maaltijden per maand. En inmiddels zijn die cijfers ongetwijfeld alweer achterhaald, want het bedrijf groeit razendsnel. Zeker nadat een investeringsmaatschappij bereid was om 13 miljoen euro in het bedrijf te investeren. Dat geld wordt gebruikt voor uitbreidingen in Duitsland, Engeland en Frankrijk. 'We kunnen prima ons geld alleen in Nederland verdienen. Dat is helemaal geen probleem, maar dat is niet leuk. We zitten nu ook in Duitsland omdat het leuk is. Ik reed door het Ruhrgebied en dacht: hier wonen veel men sen. Dat klinkt misschien heel stom. Maar zo is het eigenlijk wel gegaan. En nu heb ik die gedachte met heel de wereld.' Bij de eerste 750 restaurants ging hij zelf langs. In de begintijd moest hij soms nog uitleggen wat internet was. 'Toen was het nog: wil je alsjeblieft op onze site komen? Restaurants waren gewend om in de Gouden Gids te adverteren en dat was het dan. Nu is het andersom en melden restaurants zich bij ons aan. Als we nu een nieuw restaurant aansluiten in een van de grote steden kun nen die het na een paar uur vaak niet meer aan. Dan zeggen ze: 'Dit hadden we eerder moeten weten.'' Het is niet zo dat hij uit een ondernemersge zin komt en ondernemersbloed heeft. 'Ik ben niet iemand die met Koninginnedag op een kleedje zijn spulletjes staat te verkopen.' Wel groeide hij op met computers, omdat zijn vader in de IT werkt. Op zijn zesde kwam hij in aanraking met de computer van zijn va der en als puber maakte hij de komst van in ternet bewust mee. 'Toen ik in Enschede ging studeren, zag ik al mijn medestudenten een bedrijfje beginnen en toen dacht ik: dat ga ik ook doen. Ik startte een bedrijfje dat web sites bouwde. Ik had al mijn eerste opdracht voor een site binnen toen ik me bedacht dat ik niet kon programmeren. Ik heb een boek gekocht en heb het me zelf aangeleerd. Want ik vond wel dat ik het moest afmaken. Toen ik die site had gebouwd dacht ik: dit is niks voor mij. Tegelijkertijd ontstond ook het idee voor Thuisbezorgd.nl. Tijdens een verjaar dagsfeestje bij mijn ouders thuis wilden we op internet Chinees bestellen, maar dat bleek nergens te kunnen.' Toch zou het nog zes maanden voordat hij daadwerkelijk met zijn idee aan de gang zou gaan. Samen met een partner werkte hij het plan uit. Die stopte ermee toen hij anderhalf jaar later een baan kreeg. Winst werd er in de eerste jaren namelijk niet gemaakt. Alles wat binnenkwam werd in het bedrijf terugge- stopt. Jitse leefde van zijn studiebeurs. 'Zelf heb ik ook overwogen om er mee te stoppen. Maar ik ben koppig, als ik ergens aan begin wil ik het afmaken. Ik baal er nog steeds van dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, omdat ik het te druk kreeg met mijn bedrijf. De eerste drie jaar heb ik keurig volgens schema gestudeerd, maar over mijn laatste jaar heb ik zes jaar gedaan. Het negende jaar van mijn studie, dacht ik: hoe vaak ben ik dit jaar op de universiteit geweest? Dat was één keer en 14 Moesson Moesson #4 oktober 2013.indd 14 4®+ 25-09-13 14:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 14