uit kon', zei historicus en Andere Tijdenpre sentator Hans Goedkoop, zelf kleinzoon van een Indische oma, onlangs. Een rake uitspraak, maar pijnlijk is het wel om 70 jaar na dato nog altijd te moeten constateren dat het Indische verhaal al spaak loopt bij een simpele uitleg over het verschil tussen Indo, Indisch, en Indonesisch. Misschien dat Hetty Naaijkens er met haar documentaire Buitenkampers nu wel in slaagt om dat schot te doorbreken. Want Buitenkampers is een prachtige en ont roerende film. Een film die soms schuurt. Waarin zonder terughoudendheid over 'inheemsen' en 'inlanders' wordt gespro ken, omdat het woord 'Indonesiër' voor de oorlog gewoon nog niet werd gebruikt. Waarin soms nog altijd de verontwaardi ging doorklinkt over het verlies van Indië. En waarin veel leed wordt verdrongen door een glimlach. Of een spannend verhaal. De manier waarop dat gebeurt is intiem en ver trouwd. Alsof ze het allemaal vertellen aan een nichtje dat tegenover hen zit. 6 oktober Filmtheater Concordia Enschede 12 oktober 't Hoogt Utrecht 13 oktober Pathe Tilburg 13 oktober Verkade fabriek 13 oktober Villa Lux Nijmegen 20 oktober Filmtheater Hilversum 3 november The Movies Dordrecht (optie) 9 november Gigant Apeldoorn 10 november De Leest Waalwijk Hetty Naaijkens is aanwezig voor Q A. Voor meer speeldata zie www.buitenkampers.nl midden lag de bagage en daar legde je je benen op. Maar ja, er viel niets te verplegen. Het zie kenhuis bleef leeg. Na een aantal maanden nietsdoen, werd ik teruggeroepen naar Melbourne en toen moest ik opeens naar Nieuw-Zeeland, naar Auckland. Pas in het Amerikaanse militaire kamp daar arriveerden er evacués uit Indië, maar ook dat zieken huis bleef grotendeels leeg. We hebben wat kinderen met kinkhoest gehad en met de mazelen. De dokter hield ook spreekuur en er werden medicijnen uitgereikt, maar nauwe lijks iemand werd opgenomen. In september 1946 kregen we de mogelijkheid om naar Holland te gaan en die kans heb ik gegrepen. Toen wij in Nederland arriveerden, werden we met de nek aangezien. Ze vroegen me: waar kom je vandaan? Ik antwoordde: uit Indië. Ze wisten daar niets van. Hadden jullie daar ook oorlog? Dan moest je uitleggen dat wij onder de jappen hadden gezeten. Maar ze luisterden niet, de Duitsers, dat was veel erger. Ik voelde me Nederlandse, maar de Nederlanders vonden mij geen Nederlandse. Je voelde je gediscrimineerd omdat je uit Indië kwam. Wat wij hadden meegemaakt, telde niet mee. We moesten zelf maar onze weg zoeken. Maar dat kon ik aan. Want in 1942 was ik al volwassen geworden. Ik moest wel. Na zo'n keerpunt laat je je niet meer door iedereen bedillen, dankjewel. Ik hoef naar niemand meer te luisteren, ik ben baas over mezelf.' oktober 2013 31 Moesson #4 oktober 2013.indd 31 25-09-13 15:00 blijven. En wie in 1995 en 1996 de Pasar Malam Besar bezocht, kon daar tentoonstel ling over buitenkampers zien met de titel Het verborgen verhaal, die op meer plaatsen in Nederland was te zien en waarvan een boek verscheen. Hetzelfde gebeurde recent bij de reizende tentoonstelling Aanpassen! waarin Indische Nederlanders uitvoerig over hun leven buiten de kampen vertellen. Het idee dat buitenkampers altijd hebben gezwegen gaat allang niet meer op. Dat was ongetwijfeld in de jaren vijftig zo. Maar nu toch niet meer? Kijk hoe ze zich roeren op al die Indische websites en in Indo-communi- ties. Dat neemt niet weg dat Buitenkampers een prachtige film is. En misschien nog belang rijker: een prachtig podium, waarop het Indische verhaal naar buiten wordt gebracht. Want het gevoel om niet te worden gehoord leeft nog altijd. Een gevoel dat terecht is, want het verhaal van de buitenkampers werd altijd overschaduwd door de mensen die wèl in het kamp hebben gezeten. Die konden wèl hun verhaal kwijt en wisten wel de weg te vinden naar de geschiedschrijvers, de beleidsmakers en de gerenommeerde uitgeverijen. Het verhaal van de kamp slachtoffers werd de officiële lezing van Nederlands-Indië tijdens de Japanse bezet ting. Het verhaal van de buitenkampers werd een verhaal in de marge, hoewel er meer buitenkampers waren (250.000) dan mensen die in de kampen zaten (100.000). De term 'buitenkampers' wijst daar ook op: alsof het de norm was om in het kamp te zitten. 'De Indische geschiedenis is goed bewaard gebleven binnen de Indische gemeenschap, maar daarbuiten eigenlijk helemaal niet. En het zou zo goed zijn als dat schot ertussen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 31