urn
r
1
Cultuurbeleid in Indonesië
Veel bleef hetzelfde
Those words
Sandra
v Andres
Isn't it
avery
good
thing
Sandra Andres
maken het goed
Hebbes!
Bij de boekpresentatie in Leiden werd gesproken over een nieuw
standaardwerk. Nu gebeurt dat bij dit soort gelegenheden wel
vaker, maar in dit geval zijn de lofprijzingen voor de Australische
auteur niet overdreven. Jones bespreekt in zijn Culture, Power,
and Authoritarianism in the Indonesian State de manier waarop
Indonesië in de afgelopen eeuw vorm heeft gegeven aan cul
tuurbeleid. Het cultuurbeleid van de opeenvolgende overheden
had steeds een sturend karakter. Zowel de koloniale Ethische
politiek, als de Orde Baru van Soeharto vonden dat de bevolking
door de overheid aan de hand moest worden genomen bij haar
culturele ontwikkeling, omdat ze zelf niet in staat was om de
goede keuzes te maken.
Besliste de Balai Pustaka in de koloniale tijd welke literatuur
in aanmerking kwam om wel of niet gedrukt te worden, na de
afrekening met links in 1965 - waarbij ook veel kunstenaars en
schrijvers zoals Pramoedya het slachtoffer waren - was ook in
de Orde Baru politieke of maatschappij kritische kunst taboe.
In beide gevallen bleven kunstenaars overigens de grenzen van
wat mogelijk was opzoeken.
Ook behandelt Jones de discussie die Indonesische nationalis
ten in de jaren dertig en in de jaren vijftig met elkaar voerden
over wat de Indonesische cultuur moest zijn: modern en op het
Westen georiënteerd of juist puttend uit de lokale en regionale
tradities? Na de val van president Soeharto in 1998 ziet Jones
vooral weer continuïteit waarbij de overheid probeert van bo
venaf te bepalen wat wel of niet behoort tot de nationale cul
tuur. Alleen zijn er inmiddels meer lokale en regionale machts
centra ontstaan waar Jakarta rekening mee moet houden.
Jones' boek is onmisbaar voor iedereen die zich bezig houdt met
cultuurbeleid in Indonesië. En als bij een echt standaardwerk
moet daar ook voor betaald worden, (wim manuhutu)
Culture, Power, and
Authoritarianism in
the Indonesian State
Door Tod Jones
Brill Publishers: 312
pagina's (gebonden)
ISBN13:
9789004255098
Prijs: 89,- euro
Geen tWjfel
oVer mogelijk
nationaHe
CSjlt/j/jr
VOORGALERIJ
Lange tijd spraken ze niet met elkaar, maar na 30 jaar is het
contact tussen Sandra Reemer en haar vroegere zangpartner
Andres (Dries Holten) weer hersteld. Een kwestie van open
minds aan beide kanten, aldus een opgetogen Sandra. Op haar
website vertelt Dries leuke anekdotes over de beginperiode
van het zangduo. Hij kende Sandra al uit de tijd dat ze een
kindsterretje was. Toen de platenmaatschappij enkele jaren
later voorstelde om een duo met haar te vormen, aarzelde
Dries. Hij was toch veel te oud voor zo'n jong meisje? Bij Philips
wisten ze wel een oplossing: Dries werd gewoon 12 jaar jonger
gemaakt. Sandra en Andres waren geboren!
Meer verhalen van Dries over het prille begin van het duo en
alle muziekfilmpjes van Sandra en Andres zijn terug te vinden
op www.sandrareemer.nl
VOLUME XIII JACK OWNED
A MOUSE
1
Peggy Carli, Loly Tentuwa, Renata Ollong en Hans van
Weeren gaan kokkerellen met Couperus Culinair. De 5 dvd's
van Tante Eus gaan naar Johanna Loen, Oscar Slot, mevrouw
Van der Tholen-Monteiro, Rick Pagie en Stans Huls. 10 maal 2
vrijkaarten voor de Pasar Malam Rijswijk gaan naar de fam.
Geenen, mevr. J. Maengkom, mevr. C.A. Karunding-Douwes,
R. Mellenbergh, mevr. S.A. van der Laan-Neiteler, mevr. I.
Simon, Bianca van Kranenburg, Helga Engels en Reggie
Sibbald en B. Nathalia. 5 maal het album Jack owned a
house van CCC Inc gaan naar: Hettie Rijke-Rijkschroeff, Joyce
Reudink, E.M. van der Star, fam. Strüwer en E.L. van Deursen.
Allemaal gefeliciteerd!
november 2013 7
Moesson #5 november ?013indd 7
23-10-13 1758