urn r 1 Cultuurbeleid in Indonesië Veel bleef hetzelfde Those words Sandra v Andres Isn't it avery good thing Sandra Andres maken het goed Hebbes! Bij de boekpresentatie in Leiden werd gesproken over een nieuw standaardwerk. Nu gebeurt dat bij dit soort gelegenheden wel vaker, maar in dit geval zijn de lofprijzingen voor de Australische auteur niet overdreven. Jones bespreekt in zijn Culture, Power, and Authoritarianism in the Indonesian State de manier waarop Indonesië in de afgelopen eeuw vorm heeft gegeven aan cul tuurbeleid. Het cultuurbeleid van de opeenvolgende overheden had steeds een sturend karakter. Zowel de koloniale Ethische politiek, als de Orde Baru van Soeharto vonden dat de bevolking door de overheid aan de hand moest worden genomen bij haar culturele ontwikkeling, omdat ze zelf niet in staat was om de goede keuzes te maken. Besliste de Balai Pustaka in de koloniale tijd welke literatuur in aanmerking kwam om wel of niet gedrukt te worden, na de afrekening met links in 1965 - waarbij ook veel kunstenaars en schrijvers zoals Pramoedya het slachtoffer waren - was ook in de Orde Baru politieke of maatschappij kritische kunst taboe. In beide gevallen bleven kunstenaars overigens de grenzen van wat mogelijk was opzoeken. Ook behandelt Jones de discussie die Indonesische nationalis ten in de jaren dertig en in de jaren vijftig met elkaar voerden over wat de Indonesische cultuur moest zijn: modern en op het Westen georiënteerd of juist puttend uit de lokale en regionale tradities? Na de val van president Soeharto in 1998 ziet Jones vooral weer continuïteit waarbij de overheid probeert van bo venaf te bepalen wat wel of niet behoort tot de nationale cul tuur. Alleen zijn er inmiddels meer lokale en regionale machts centra ontstaan waar Jakarta rekening mee moet houden. Jones' boek is onmisbaar voor iedereen die zich bezig houdt met cultuurbeleid in Indonesië. En als bij een echt standaardwerk moet daar ook voor betaald worden, (wim manuhutu) Culture, Power, and Authoritarianism in the Indonesian State Door Tod Jones Brill Publishers: 312 pagina's (gebonden) ISBN13: 9789004255098 Prijs: 89,- euro Geen tWjfel oVer mogelijk nationaHe CSjlt/j/jr VOORGALERIJ Lange tijd spraken ze niet met elkaar, maar na 30 jaar is het contact tussen Sandra Reemer en haar vroegere zangpartner Andres (Dries Holten) weer hersteld. Een kwestie van open minds aan beide kanten, aldus een opgetogen Sandra. Op haar website vertelt Dries leuke anekdotes over de beginperiode van het zangduo. Hij kende Sandra al uit de tijd dat ze een kindsterretje was. Toen de platenmaatschappij enkele jaren later voorstelde om een duo met haar te vormen, aarzelde Dries. Hij was toch veel te oud voor zo'n jong meisje? Bij Philips wisten ze wel een oplossing: Dries werd gewoon 12 jaar jonger gemaakt. Sandra en Andres waren geboren! Meer verhalen van Dries over het prille begin van het duo en alle muziekfilmpjes van Sandra en Andres zijn terug te vinden op www.sandrareemer.nl VOLUME XIII JACK OWNED A MOUSE 1 Peggy Carli, Loly Tentuwa, Renata Ollong en Hans van Weeren gaan kokkerellen met Couperus Culinair. De 5 dvd's van Tante Eus gaan naar Johanna Loen, Oscar Slot, mevrouw Van der Tholen-Monteiro, Rick Pagie en Stans Huls. 10 maal 2 vrijkaarten voor de Pasar Malam Rijswijk gaan naar de fam. Geenen, mevr. J. Maengkom, mevr. C.A. Karunding-Douwes, R. Mellenbergh, mevr. S.A. van der Laan-Neiteler, mevr. I. Simon, Bianca van Kranenburg, Helga Engels en Reggie Sibbald en B. Nathalia. 5 maal het album Jack owned a house van CCC Inc gaan naar: Hettie Rijke-Rijkschroeff, Joyce Reudink, E.M. van der Star, fam. Strüwer en E.L. van Deursen. Allemaal gefeliciteerd! november 2013 7 Moesson #5 november ?013indd 7 23-10-13 1758

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 7