POW! WHACK! INTERVIEW getekend, was Batman volgens hem toch een flinke stap vooruit. 'X-Men zijn vooral bekend bij comicliefhebbers. Batman kent iedereen, of je er nu fan van bent of niet.' Toen hij aan de slag ging voor DC Comics, dacht Romano dat bij een grote uitgever tekenaars gezien werden als een nummer. Het tegendeel bleek echter waar. 'Ze werken in kleine groepen. Je kunt het 't beste als een soort families zien. Ik was blij verrast toen ik merkte hoezeer ze met je meedenken. Ze zijn erg betrokken en willen echt in je investeren. Het maximale uit je kwaliteit halen. Dat vind ik ook erg belangrijk. Want ik wil altijd het gevoel hebben dat ik me blijf ontwikkelen.' De tekencarrière van Romano Molenaar begon zoals die van zoveel jonge tekenaars: Donald Duck natekenen. 'Het zijn simpele vormen, maar het leert je de lijnen neer te zetten. Na Donald Duck begon ik met de Hulk. Die is vanuit tekenaarsperspectief interessant. Die man is een wandelende spierbundel. Je moet dan gaan nadenken: hoe werkt een spier eigenlijk? Daarna ging ik het echte leven tekenen. Essentieel om een betere tekenaar te worden.' 'Volgens mij ben je, als het goed is, ook nooit uitgeleerd', gaat Romano verder. 'Ik ontdek elke dag nog punten waarvan ik vind dat ik die kan verbeteren. Mijn vrouwen bijvoorbeeld. Mijn fans denken daar anders over, maar ik heb zelf bijvoorbeeld nog geen vrede met de manier waarop ik vrouwen teken. Vrouwen zijn veel delicater gebouwd dan mannen. Mannen zijn makkelijker, omdat je je daar meer fouten kunt permitteren.' 'Mijn inspiratie vind ik overal', vertelt Romano. 'Elke tekening is interessant. Of het nu een doek van Rembrandt is of een tekening van een twaalfjarige. Een tekening laat altijd iets persoonlijks zien. In een op het oog simpele tekening van een kind, zitten soms hele geschiedenissen verborgen. Dat vind ik mooi en daar leer ik als tekenaar ook van.' Romano is niet bewust bezig met het ontwikkelen van een eigen stijl, hij wil alles kunnen tekenen. Van cartoon tot realistisch tot fantasie. Die veelzijdigheid is ook terug te zien in zijn werk wat vrij divers te noemen valt. De stijl die hij hanteert in Storm is bijvoorbeeld heel anders dan de albumhoes die hij ontwierp voor het laatste album van de Nederlandse rockband Within Temptation. 'Ik wil altijd blijven leren. Je moet goed kijken waar de essentie van een bepaalde stijl zit. Is het de anatomie, is het de lijndikte? Het is handig als je dit snapt en kunt nabootsen. Dan kun je heel snel in een bepaalde stijl werken.' Hoewel hij zich niet graag in een hokje laat stoppen en vele stijlen meester is, schrijven zijn fans hem toch een eigen stijl toe. 'Ik hoor steeds vaker van mensen om me heen zeggen: dat is een echte Romano-tekening. Dat verbaast me wel. Peter van Dongen is bijvoorbeeld veel makkelijker te herkennen. Hij werkt altijd met de klare lijn. Mijn stijl is denk ik wat minder uitgesproken. Ik hou er ook van om regelmatig van stijl te wisselen. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Ik denk dat ik één stijl persoonlijk te saai vind. Dat is misschien best lastig voor een uitgever. Want ik ben daardoor moeilijk in een hokje te stop pen. Voordeel is wel dat ik alles kan tekenen. Echt alles. Bedenk een rare scène, en ik teken hem.' december 2013 13 Moesson #6 december 2013.indd 13 4©+ 30-11-13 09:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2013 | | pagina 13