Missies Sebastiaan INTERVIEW De F16 kent vele bijnamen. Officieel is het toestel gedoopt tot de Fighting Falcon, internationaal noemen collega's onderling hem Viper. In Nederland heeft de bijnaam veel minder sterallures en wordt er liefkozend gesproken over 'de grijze driewieler' of 'de kist'. Sebastiaan opent de deur van shelter 27. We komen een donkere betonnen ruimte binnen. 'Niet schrikken', zegt hij. Met veel geloei gaat een alarm af. Langzaam vouwt de voorkant van de ruimte zich als een luifel naar beneden. Het wordt licht. En daar, midden in de shelter, staat het vliegtuig. De zilveren spitse neus glanst. Het toestel is kleiner dan verwacht, sierlijk zelfs. Afgewerkt met mooie rondingen. Het maakt indruk. Grote indruk. Het gemak waarmee Sebastiaan praat en ons rond leidt, laat zien wat voor leider en leraar hij is. Hij is geduldig, straalt rust uit, maar is vooral gepassioneerd. We ontmoeten een aantal van zijn collega's die op de grond werken. Ze zijn lovend over hem. 'Hij is een van onze betere mannen. Hij begrijpt dat het gaat om het hele team en maakt altijd met iedereen een praatje. Hij bestuurt de F16, maar zonder ons komt hij echt de lucht niet in.' De geüniformeerde mannen maken nog wat grapjes en Sebastiaan haalt vriendelijk zijn schou ders op. Zijn kalme voorkomen lijkt niet overeen te komen met wat je verwacht bij iemand die misschien wel de allerstoerste baan heeft. Hij lacht als ik hem vraag naar de machocultuur bij de piloten onderling en beaamt dat er genoeg van rondlopen. 'Misschien is dat wel het Indische aan mij. Indische mensen zijn vaak wat bescheidener, hoeven niet zo nodig te schreeu wen', zegt hij. 'Maar we willen hier zeker allemaal haantje de voorste zijn. Als we ergens een competitie van kunnen maken, dan doen we dat.' Online is er niets te vinden over hem. Dat is een bewuste keuze, omdat hij zijn familie in bescherming wil nemen. Ook in dit artikel wil hij liever niet met zijn achternaam genoemd worden. Wanneer hij op missie gaat, wil hij niet het risico lopen dat zijn familie wordt lastig gevallen. En dat zijn vijand meer over hem te weten komt, dan hij zou willen. Ook veel van zijn directe collega's weten elkaars naam niet. In de straaljagercommunity krijgen piloten na een paar maanden een nieuwe roepnaam. Het idee is ontstaan uit praktische overweging, omdat het zeer onhandig is wanneer er tijdens een missie meerdere piloten met dezelfde naam meevliegen. Deze nieuwe naam staat ook in geborduurde letters op elk uniform. Sebastiaan kreeg de naam Tribal. Vanwege zijn donkere huidskleur, een verwijzing naar oude gekleurde volksstammen. 'Met het krijgen van een naam, moet je wel geluk heb ben. Je collega's mogen verschillende opties noemen. Zij beslissen dan door veel lawaai te maken welke naam het wordt. Maar bij mij had het net zo goed 'Babi pang gang' of 'Oelek' kunnen worden. Dus ik heb zeker niets te klagen.' Hoewel hij als kind nooit iets met vliegen had, besluit hij zich tijdens zijn middelbare school aan te melden voor de opleiding van Fi6-piloot met nog 3000 andere gegadigden. Uiteindelijk zullen maar drie van hen daad werkelijk met een F16 gaan vliegen. 'Op 10 augustus 2001 hoorde ik dat ik was uitgekozen voor de opleiding. Rare dingen onthoud ik en deze dag was één van de geluk kigste dagen uit mijn leven. En natuurlijk mijn trouwdag, dat moet ik er ook bij zeggen voor mijn vrouw', vult hij er lachend aan toe. De opleiding start in Nederland en brengt hem uitein delijk naar de Verenigde Staten. Hier kunnen piloten de meeste vlieguren maken door de gunstige weersom standigheden. Het zal drie jaar duren voordat hij voor het eerst zelfstandig een F16 mag besturen. Een moment waar hij naartoe heeft geleefd. Zijn ogen stralen als hij het gevoel beschrijft dat vliegen hem geeft. 'Vrijheid. Zo vrij als een vogel. We zijn geen cowboys, maar je kan gaan waar je wilt. Het is een mach tig gevoel. Straaljager vliegen is het mooiste wat er is.' Sebastiaan is zich bewust van zijn rol en noemt zichzelf een machtsinstrument van de politiek. 'Ik was net een maand bezig met mijn opleiding toen de aanslagen op 9/11 plaatsvonden. Toen wist ik meteen: ik ga naar Afgha nistan. Tijdens je hele opleiding werk je daar dan naar toe.' De aanwezigheid van een F16 in een conflictgebied heeft meerdere functies. In Afghanistan is de belangrijk ste taak om de grondtroepen te ondersteunen. Dit kan alleen al door het lawaai dat de straaljager maakt. In uiterste nood worden er wapens ingezet die op de grond worden afgevuurd. De doelen zijn ook mensen. 'Op het moment dat zoiets gebeurt ben je alleen maar bezig met je eigen mensen. Het is wij of zij. Je bent als groep bezig om een missie goed te laten verlopen en dat maakt het voor mij ook zo mooi. En als het goed is gegaan en je in je oor te horen krijgt "Bedankt jongens", dan is dat een heel mooi moment.' Zes keer is hij op uitzending geweest. Zijn eerste missie was in 2007 en de laatste in 2013. Gemiddeld is hij dan tien weken van huis. 'Het went nooit. Mijn familie en vrouw steunen mij en hebben het hele proces meege maakt vanaf mijn opleiding. Maar het is niet makkelijk voor ze. Ook al helpt het wel dat ik veel contact met ze 2007 Afghanistan 2008 Afghanistan 2009 Afghanistan 2011 Libië 2011 Afghanistan 2013 Afghanistan februari 2014 15 Moesson #8 februari 2014.indd 15 31-01-14 12:56

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 15