JSF of F16? Hoeveel? kan hebben als ik op missie ben, je kunt bellen en nu ook FaceTimen.' Hij blijft ontspannen wanneer we het hebben over de risico's van zijn baan. Aan de hand van de kleding die hij draagt legt hij uit welke vangnetten er zijn, mocht er iets misgaan. Om de g-krachten op te vangen draag je een broek die zich kan vullen met lucht. Via een harnas zit je vast aan de schietstoel in het vliegtuig. Op het moment dat het vliegtuig neerstort kan de piloot de schietstoel activeren. Daarna gebeurt alles automa tisch, dus ook als je door de klap bewusteloos raakt. Aan het harnas zit een parachute en een zwemvest vast, en onder de stoel zit een overlevingspakket en een opgevouwen bootje. 'Vaak gaat goed, maar soms scheelt het niet veel. Dat vertel ik niet thuis, maar soms vliegen we bijvoorbeeld onverwacht te dicht langs elkaar. Het vliegen in het algemeen is veilig. Maar je kan neerstorten.' Sinds hij Fi6-piloot is heeft hij een collega verloren. Het is onbekend gebleven waarom de piloot niet de schiet stoel activeerde toen het toestel neerstortte. 'Na het overlijden is iedereen bij elkaar gekomen in de kantine, hebben we bier gedronken en ritueel het glas stukge gooid tegen de muur. Op zo'n moment is het goed dat je als groep samen komt. Want de volgende dag gaan de training en missies gewoon door.' Geduldig poseert hij voor de camera. Diepbruine ogen, een getinte huid en bruin haar dat hier en daar een spoortje grijs laat zien. Het rimpelloze gezicht laat je gissen naar zijn leeftijd. Een Indische jongen. Alleen zijn lengte verraadt zijn Hollandse vader. 'Mijn moeder is een stuk kleiner', hij houdt zijn hand voor zijn borst om haar lengte aan te geven. 'En volgens mij wordt ze ook alleen maar kleiner', zegt hij plagend. Zijn Indische moeder is geboren op Java in Cirebon en verhuisde naar Nederland toen zij drie jaar oud was. Maar ook zijn Hollandse vader komt uit Indonesië, waar hij zijn eerste levensjaren in Jakarta doorbracht. Vier jaar geleden bezocht Sebastiaan samen met zijn vrouw Marjolein voor het eerst Indonesië. Een reis die hem op zijn verjaardag bracht in de geboortestad van zijn moeder. 'Mijn moeder wist nog maar heel weinig van de plek waar zij vandaan kwam. Ze was toen heel klein. Het enige wat ze had onthouden was een openbaar zwembad, waar karpers zwommen. Wij zijn die plek gaan zoeken en ik heb haar toen gebeld. Mijn moeder was meteen in tranen, ze vond het zo bijzon der dat ik op mijn geboortedag daar was', vertelt hij. Thuis was het vooral zijn vader die Indisch eten kookte en bij zijn inmiddels overleden oma kon hij ook niet langskomen zonder van te voren te bellen. 'Ze werd dan altijd boos, want dan had ze niet uitgebreid voor ons kunnen koken', vertelt hij glimlachend. We staan op de startbaan. Over een paar minuten zullen er vier Fi6's de lucht in gaan. Verwachtingsvol kijken we de verte in. Sebastiaan weet dat er een dag komt dat hij niet meer zal vliegen. Na een periode van tien jaar verschuift zijn baan naar het management, waarbij je nog af en toe een vlucht maakt. Mede daarom is hij door blijven leren. Op dit moment heeft hij de hoogste titel behaald: Weapons Instructor. Tijdens deze opleiding heeft hij alles geleerd over de benodigde tactieken, systemen en wapens aan boord van een F16. Een opleiding waarvoor je je niet zelf kunt aanmelden, maar waarvoor je gekozen moet worden door je collega's. Aan hem de taak om zijn kennis nu te delen. 'Ik vind het leuk om de jongere jongens op te leiden. Je herkent jezelf ook weer in hen.' Als ik hem vraag wat de volgende stap is, denkt hij even na. Ik houd hem voor dat hij baas van de lucht macht kan worden. Hij moet lachen: 'Nee, nog niet. Ik wil gewoon vliegen.' Van ver komt een oorverdovend geluid. Het zorgt voor trillingen in je hele lichaam. Ik druk de oordopjes dieper in mijn oor en kijk omhoog. De grijze driewieler glijdt door de lucht. Voordat je het weet is het moment voorbij en is alleen nog het oranje vuur te zien van de uitlaat. Een klein oranje stipje hoog in de lucht. Sebastiaan: 'De JSF is het beste toestel. Qua technologie is het vele stappen vooruit. Het is alleen moeilijk om de aankoop te verdedigen, omdat er zoveel geheim is over het toestel. Over de F16 is inmiddels ook bij de vijand veel bekend. Daarom is het belangrijk dat niet hetzelfde gebeurt bij de JSF. Ook is het een groot voordeel dat Nederland al vroegtijdig in het JSF project is gestapt. Daardoor maakt het land deel uit van de ontwikkeling en worden ook onderdelen in Nederland gemaakt. Bij een ander toestel zou er een compleet vliegtuig worden aangekocht, zonder Nederland se inbreng.' Sebastiaan verwacht een paar maanden omscholing te krijgen om het nieuwe vliegtuig over vier of vijf jaar te kunnen besturen. Op dit moment zijn er 68 F16 piloten in Nederland, maar niet alle zijn actief. Door bezuinigingen is het aantal flink afgenomen. Sinds de introductie van de F16 waren er 200 piloten beschikbaar. Het aantal Fi6's is gelijk aan het aantal piloten, Neder land beschikt nu ook over 68 toestellen. Lang niet alle F-16's worden ingezet, omdat er een groot deel in onderhoud is. Een aantal is in Afghanistan voor de missie en een aantal worden gebruikt voor het opleiden van nieuwe vliegers in Amerika. Op vliegbasis Leeuwarden vliegen gemiddeld twee keer per dag zes vliegtuigen een trainingsmissie. In Nederland zijn er twee F-16 vliegbases, een in Leeuwarden en een in Volkel. De piloten en vliegtuigen zijn gelijk verdeeld over deze twee plaatsten. februari 2014 17 Moesson #8 februari 2014.indd 17 31-01-14 12:56

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 17