Rarindra Prakarsa INDONESIË GÉ?t\s-- ^rS&èilSsM begon met fotograferen toen hij grafische kunst publishing studeerde aan de Poly technische Universiteit van Indonesië. Foto grafie was een van de vakken. Als grafisch ontwerper voor een krant in Jakarta kwam hij in contact met journalisten en fotografen, die hem inspireerden om zelf foto's te gaan maken. Aanvankelijk nog op de ouderwetse manier. Maar door de economische crisis werd fotograferen te duur. Toen hij zijn ana loge fototoestel verruilde voor een digitale camera, kwamen zijn vaardigheden als gra fisch ontwerper van pas. Hij was gewend aan Photoshop en niet bang om het te gebruiken. De kunstzinnige foto's van Rarindra Prakarsa zijn het best te omschrijven als een ode aan de mens en zijn omgeving. Aanstekelijk is de levenslust van zijn personages die vaak van het beeld lijkt af te spatten, overweldigend de pracht van de natuur. In een wonderlijke stijl laat hij zijn onderwerpen gloriëren tijdens een gedeeld moment van geluk, of vangt hij ze in een onbewaakt ogenblik, sereen in een sprookjesachtige natuur. Maar altijd badend in het licht. Gevraagd naar het geheim van zijn karak teristieke stijl zegt Rarindra dat hij in al zijn foto's op zoek is naar dramatiek. 'Ik wil dat mensen de tijd nemen om naar mijn foto's te kijken en elk detail in zich opnemen. Achter elke foto schuilt een verhaal. Ik probeer het geluk, de warmte en de diepere emotie erachter over te brengen.' Gekunsteld? Sentimenteel? Wie met een cynische blik naar de wereld kijkt, zal dat ongetwijfeld al snel vinden. Maar Rarindra Prakarsa houdt oprecht van zijn land. Laat daar geen twijfel over bestaan. Fotografen van over de hele wereld nodigt hij uit naar Indonesië te komen om een workshop bij hem te volgen en met hun eigen camera de schoonheid van zijn land en de mensen te ontdekken. Ook reist hij soms naar het buitenland om daar workshops te geven, zoals recentelijk in Maleisië, Singapore en India. 'Mijn land is uniek om zijn diversiteit. De grootste eilandenstaat ter de wereld met meer dan 17.000 eilanden! En met heel veel culturele verschillen. Sumatra, Java, Bali, Borneo, Papua, Sulawesi, de Molukken, ze hebben elk hun eigen taal en hun eigen cultuur. Veel plekken zijn nog onontdekt. Als fotograaf vind je hier prachtige beelden. De beste periode voor fotografie is van mei tot augustus. Want dan is het licht het mooist.' 22 Moesson Moesson #8 februari 2014.indd 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 22