Willem Hofker
UIT DE KUNST
In het intieme prentenkabinet van het
Teylers museum in Haarlem is op dit mo
ment een tentoonstelling gewijd aan Wim
Hofker (1902-1981). Werk uit de collectie van
het museum zelf, is hierbij aangevuld met
enkele bruiklenen.
Na zijn opleiding aan de kunstacademies
van Den Haag en Amsterdam, ontwikkelde
Hofker zich als een veelgevraagd portret
schilder. De Koninklijke Paketvaart Maat
schappij - voor wie hij al eerder monumen
tale wandschilderingen voor hun schepen
had gemaakt - vroeg hem daarom in 1936
een staatsieportret van koningin Wilhel-
mina te maken voor hun hoofdkantoor in
Batavia. Met zijn vrouw, de schilderes Maria
Rueter, vertrok hij in 1938 naar Indië om het
portret persoonlijk af te leveren. Het was
voor beiden liefde op het eerste gezicht met
Insulinde.
Het echtpaar vestigde zich op Bali, waar ze
aansluiting zochten met de daar gevestigde
kolonie van westerse schilders als Walter
Spies en Rudolf Bonnet. Hier schilderde
Hofker de werken waar hij beroemd mee zou
worden: landschappen, tempels, danseres
sen, maar vooral portretten van Balinese
vrouwen met ontblote bovenlijven - zoals
toen gebruikelijk - met een sterke sensuele
uitstraling. Hiervan zijn op de tentoonstel
ling een enkele voorstudie en prenten te
zien. Tijdens de oorlog was het echtpaar
Hofker geïnterneerd in het jappenkamp
Paré Paré op Celebes. Op de tentoonstelling
is een selectie te zien van tekeningen van
het dagelijkse leven in het kamp die Maria
Hofker-Rueter aan het Teylersmuseum
schonk.
Het staatsieportret van koningin Wilhel-
mina werd in de oorlog door de Japanners
in het openbaar verbrand. Recent werd
de werktekening van dit portret terug
gevonden, Hofker had die na terugkeer in
Nederland met behulp van gekleurd krijt
verfraaid. Terecht kreeg dit staatsieportret
een ereplaats op de tentoonstelling, als
symbool dat het goede het kwade overwint.
Tegelijk met de tentoonstelling is een
nieuwe monografie over Willem Hofker
verschenen, geschreven door Seline Hofker
en Gianni Orsini.
FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand kunst die is
ontstaan uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
februari 2014 27
Mnessnn #8 ffihniari ?ni4inrlrl 97 .31-01-14 1957