Willem Hofker UIT DE KUNST In het intieme prentenkabinet van het Teylers museum in Haarlem is op dit mo ment een tentoonstelling gewijd aan Wim Hofker (1902-1981). Werk uit de collectie van het museum zelf, is hierbij aangevuld met enkele bruiklenen. Na zijn opleiding aan de kunstacademies van Den Haag en Amsterdam, ontwikkelde Hofker zich als een veelgevraagd portret schilder. De Koninklijke Paketvaart Maat schappij - voor wie hij al eerder monumen tale wandschilderingen voor hun schepen had gemaakt - vroeg hem daarom in 1936 een staatsieportret van koningin Wilhel- mina te maken voor hun hoofdkantoor in Batavia. Met zijn vrouw, de schilderes Maria Rueter, vertrok hij in 1938 naar Indië om het portret persoonlijk af te leveren. Het was voor beiden liefde op het eerste gezicht met Insulinde. Het echtpaar vestigde zich op Bali, waar ze aansluiting zochten met de daar gevestigde kolonie van westerse schilders als Walter Spies en Rudolf Bonnet. Hier schilderde Hofker de werken waar hij beroemd mee zou worden: landschappen, tempels, danseres sen, maar vooral portretten van Balinese vrouwen met ontblote bovenlijven - zoals toen gebruikelijk - met een sterke sensuele uitstraling. Hiervan zijn op de tentoonstel ling een enkele voorstudie en prenten te zien. Tijdens de oorlog was het echtpaar Hofker geïnterneerd in het jappenkamp Paré Paré op Celebes. Op de tentoonstelling is een selectie te zien van tekeningen van het dagelijkse leven in het kamp die Maria Hofker-Rueter aan het Teylersmuseum schonk. Het staatsieportret van koningin Wilhel- mina werd in de oorlog door de Japanners in het openbaar verbrand. Recent werd de werktekening van dit portret terug gevonden, Hofker had die na terugkeer in Nederland met behulp van gekleurd krijt verfraaid. Terecht kreeg dit staatsieportret een ereplaats op de tentoonstelling, als symbool dat het goede het kwade overwint. Tegelijk met de tentoonstelling is een nieuwe monografie over Willem Hofker verschenen, geschreven door Seline Hofker en Gianni Orsini. FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. februari 2014 27 Mnessnn #8 ffihniari ?ni4inrlrl 97 .31-01-14 1957

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 27