INDONESIË Soekarno op 17 augustus 1945 uitsprak, niet geheel zonder controverse was. En dat de verklaring er niet een van 'nationale eenheid' was. Radicale studentenleiders weigerden de onafhankelijkheidsverklaring te tekenen omdat zij Soekarno zagen als een verrader die de kant koos van het Japanse fascisme. Voor veel mensen in Indonesië is dat even wennen. In een interview met het Indonesi sche opinieweekblad Tempo zegt regisseur Hanung Bramantyo de film niet gemaakt te hebben om Soekarno af te schilderen als een verrader. 'Dat is hij in mijn ogen ook niet. In elke oorlog worden vuile handen gemaakt. Waar ik vooral naar op zoek was, was een antwoord op de vraag of Indonesië ook onafhankelijk had kunnen worden zonder de steun van Japan.' J'ACCUSE De film poogt het levensverhaal van Soekarno te vertellen vanaf zijn geboorte. Zo hoopt de regisseur de kijkers inzicht te geven in de motieven van Soekarno. Hoewel dit deel van zijn leven aardig in beeld is ge bracht, begint het echte politiek-historische verhaal in de film pas wanneer Soekarno in 1931 wordt gearresteerd door de Nederlands- Indische regering wegens zijn nationalisti sche activiteiten en in de Banceuy-gevange- nis in Bandoeng terecht komt. Wanneer hij in 1931 voor de Nederlands- Indische rechter moet verschijnen houdt Soekarno zijn beroemde J'accuse-verde- digingstoespraak Indonesia Menggugat (Indonesië klaagt aan). Waarin hij uiteen zet wat hij vindt dat er niet klopt aan het Nederlandse koloniale regime en waarom Indonesië daarom voor zijn onafhankelijk heid moet strijden. De toespraak zorgt ervoor dat Soekarno verbannen wordt naar een interneringskamp en geeft een goed inzicht in de motieven van de man die bijna 15 jaar later de eerste president van Indonesië zou worden. VERBOD Hoewel de film geen nieuwe historische feiten boven tafel brengt en er in de film weinig echt grote feitelijke onjuistheden te vinden zijn, is hij toch controversieel. Op 13 december vorig jaar werd de film door het Jakartaanse gerechtshof (PTUN) 'tijdelijk verboden'. Volgens de rechter zou de film 'te commercieel' zijn, 'geen rekening houden met de geschiedenis' en 'de heroïek van de Indonesische onafhankelijkheidsgeschiede nis'. Een uitspraak met Noord-Koreaanse trekjes. In hoger beroep werd dit besluit ingetrok ken. De rechter, bleek later, had te weinig bewijs om aan te kunnen tonen dat de film historisch niet accuraat was. Bovendien: een film die gemaakt is met een Indonesische topcast is per definitie commercieel. Dat argument was volgens de hogere rechter dan ook ongeldig. Sinds januari van dit jaar draait de film dan ook legaal in de Indonesische bioscopen. Met succes. MOTORIEK De echte roering rondom de film komt dit keer echter niet van de rechter. Rachmawati Soekarnoputri, één van Soekarno's dochters, voelt zich verraden door de filmmakers. Hoe wel ze eerst een van de grootste voorstan ders van de film was (ze wilde het beeld van haar vader graag wat nuanceren), wil ze nu niets meer met de film te maken hebben. Ze vindt dat Soekarno, die in de film gespeeld wordt door Ario Bayu, slecht is geacteerd. 'Hij lijkt qua manier van praten en motoriek totaal niet op mijn vader', aldus Rachmawati. Als het aan haar lag, had soapster Anjasmara de rol van haar vader op zich genomen. In de media klaagt ze over het feit dat regisseur Hanung Bramantyo haar geen toestemming heeft gegeven om tijdens de opnames van de film de acteur die haar vader speelt van advies te voorzien. 'Als ze naar mij hadden geluisterd, liep Soekarno in de film met dezelfde motoriek als mijn vader. Nu lijkt het nergens op.' 22 Moesson Moesson #9 maart 2014.indd 22 4©+ 28-02-14 11:55

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 22