'Ario lijkt qua manier van praten en motoriek totaal niet op mijn vader, aldus Rachmawati' Regisseur Bramantyo heeft zijn poot altijd stijf gehouden. 'Als regisseur wil ik autonoom zijn in de beslissingen die ik neem.' Maar dat was niet het einde van de discussie. Wan neer de kwestie ter sprake komt, suggereert Bramantyo regelmatig dat Rachmawati enkel klaagt over de film om haar eigen popula riteit te vergroten. Een opmerking die hem op een aanklacht wegens smaad kwam te staan. Regisseur Bramantyo slaapt er geen nacht minder om. Hij is er van overtuigd dat zijn film historisch correct is. De klagende Rachmawati zorgt er bovendien voor dat zijn film in de publiciteit blijft en dat de mensen naar de bioscoop blijven gaan om zijn film te zien. En zolang de discussie over de film op RTL Boulevard-niveau wordt gevoerd, hoeft Bramantyo zich geen zorgen te maken over een nieuw verbod op de film. Het feit dat de film twee maanden na ver schijning nog steeds in de bioscopen draait en dat Bramantyo geen dreigbrieven heeft gehad, laat zien dat de jonge Indonesische republiek langzaamaan de pubertijd lijkt te verlaten. Voor een film over de communis- tenmoorden in de jaren '60 was het nog een beetje te vroeg, zo bleek vorig jaar met The Act of Killing. De film over de bij veel Indone siërs tot de verbeelding sprekende Soekarno trekt echter volle zalen. En dat is pure winst. Want je kunt zoals The Act of Killing overkwam, wel genomineerd zijn voor een Oscar, maar als het er om gaat het algemene beeld van de geschiedenis te nuanceren voor een groter publiek, zijn volle Indonesische bioscoopzalen toch belangrijker. En daar is Bramantyo in elk geval in geslaagd. maart 2014 23 Moesson #9 maart 2014.indd 23 4©+ 28-02-14 11:56

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 23